نماینده مردم ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی خواهان ادامه توافق برجام با توجه به آثار مثبت آن در مراودات بین المللی هستند، گفت: آمریکایی ها با نقض توافق برجام بیش از پیش در عرصه بین الملی منزوی می شوند.
کد خبر: ۳۶۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 24 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ سلام امینی روز سه شنبه اظهار کرد: با بررسی بدعهدی های آمریکا در توافقی که نه تنها مهمترین کشورهای جهان امضا کننده آن هستند، بلکه قطعنامه شورای امنیت پشتوانه آن به شمار می رود، می توان به این نتیجه رسید که ایالات متحده کشوری غیر قابل اعتماد در زمینه تعهدات بین المللی است.


به گفته وی، مقامات این کشور هیچ اهمیتی برای رای اصلی ترین نهاد سیاسی جهان قائل نیستند تا جایی که با تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران تحت عنوان «ایسا» موارد نقض این توافق را افزایش دادند.


وی افزود: اجرای برجام باعث شد تا به طور میانگین هر 6 روز یک بار یک هیات اقتصادی خارجی به ایران سفر کند اما این توافق بدلیل سنگ اندازی آمریکایی ها به آنچه که دنیا انتظارش را داشته تاکنون دست نیافته است.


امینی تاکید کرد: با این همه به نظر می رسد اروپایی ها بیش از دیگر طرف های این قرارداد، خواهان حفظ آن هستند و علت این امر در منافعی است که بازار 80 میلیونی ایران می تواند برای بهبود بحران اقتصادی این قاره داشته باشد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: از طرفی نتایج برجام لزوم تمرکز بر توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش آشکار کرد، اگر چه این توافق گشایش هایی در اقتصاد کشورمان از جمله افزایش 9 درصدی صادرات غیر نفتی و 100 درصدی صادراتی نفتی را به وجود آورد.


وی گفت: ممکن است این روند در آینده نزدیک متوقف شود زیرا با قدرت یافتن یک شخص مخالف برجام در کاخ سفید احتمال استفاده از پتانسیل اثرگذاری آمریکا بر تصمیمات سیاسی و اقتصادی اروپا علیه ایران نیز بالا رفته است.


امینی اضافه کرد: کلیات برجام خوب بود چون یک سند بین المللی است که از تغییرات سیاسی حکومت ها تاثیر نمی پذیرد و اگر تاثیری بگیرد همگی تابع رهبر معظم انقلاب هستیم که فرمودند اگر دشمن برجام را پاره کند ما آن را آتش می زنیم.


وی ادامه داد: پس از گذشت یکسال از این توافق بین المللی که جامعه جهانی را به حسن نیت ایران در عرصه بین المللی بار دیگر واقف کرد و تبلیغات غرض ورزانه آمریکا و صهیونیست ها را ناکام گذاشت، هر روز شاهد دستاورد جدیدی هستیم که حاصل هدایت های عالمانه مقام معظم رهبری و تدابیر دولت یازدهم است.


رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز جهان راه تعامل و گفت و گو را برگزیده و بدعهدی ها و اشکال تراشی های آمریکا تاثیری در این فرآیند جهانی ندارد و تنها واشنگتن را به سمت انزوا در عرصه جهانی سوق می دهد و پایبندی ایران به این تلاش بین المللی نیز نشان از صداقت نظام اسلامی در گفتار و رفتار دارد و این موضوع برای جامعه جهانی به اثبات رسیده است.


امینی اظهار کرد: مذاکرات ایران با آمریکایی ها بر اساس یک ضرورت انجام شد و به معنای علاقه نظام به برقراری رابطه با آمریکا نیست و برجام نیز یک مسیر برای ایجاد دوستی بین ایران و آمریکا نباید تلقی شود.


به گفته وی، اگر آمریکا دست از شیطنت ها و خصومت هایش بردارد این ارتباط قابل بررسی است که در این روزها و با توجه به موضع گیری تیم سیاسی جدید این کشور، بعید به نظر می رسد.


نماینده مردم ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای کسب حداکثری مطالبات باید جنگید و از پیشقراولان این مبارزه ملی که تیم مذاکره کننده است، باید حمایت کرد.


امینی تاکید کرد: مذاکرات با کشورهای 1+ 5 به دلیل ضرورت های ملی با این کیفیت در دولت یازدهم آغاز شد و به جمع بندی نهایی رسید، انجام مذاکرات، ابتکار یک فرد یا جناح خاص تلقی نمی شود بلکه تصمیم نظام بود و در چارچوب تصمیمات مسئولان ارشد و نهادهای نظام بخصوص شورای عالی امنیت ملی و با نظارت مقام معظم رهبری صورت پذیرفت.


وی افزود: آمریکا در حال بدعهدی است و هیچ موقع نباید انتظار داشته باشیم آنها برای ما فرش قرمز پهن کنند، ما باید با روش مذاکره که انجام دادیم با همین قدرت ادامه دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار