در سومین کمیته مناسب‌سازی شهرستان بیرجند عنوان شد:
مدیر بهزیستی بیرجنداز سکونت 820 معلول در روستاهای شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: گفت: باید مبحث مناسب‌سازی در فضای روستاهای حاشیه شهر بیرجند در دستورکار قرار گیرد.
کد خبر: ۳۶۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 24 January 2017
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ، حسن شرفی صبح امروز در سومین کمیته مناسب‌سازی بهزیستی بیرجند اظهار داشت: در جلسه گذشته مقرر شد تا جلسه‌ای با محوریت روستاها در زمینه مناسب‌سازی برگزار شود، بنابراین این جلسه با این محوریت برگزار شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط روستاهای اطراف بیرجند که روزبه‌روز بر جمعیت آنها افزوده می‌شود احساس نیاز بیشتری به موضوع مناسب‌سازی دیده می‌شود، یادآور شد: معلولانی در روستاهای حاشیه بیرجند زندگی می‌کنند که گاهی برای پیگیری مشکلات پزشکی خود مجبور به رفتن به مرکز شهر هستند، بنابراین باید موضوعات مناسب‌سازی برای تردد راحتر این افراد در روستاها مدنظر قرار گیرد.
مدیر بهزیستی بیرجند ساخت‌وسازها در روستاهای حاشیه شهر بیرجند بیشتر از سایر روستاها بوده و باید موضوع مناسب‌سازی در این روستاها در دستور کار قرار داده شود و با نظارت دهیاری‌ها و شوراهای روستایی در امر اجرای طرح‌های عمرانی روستاها امر مناسب‌سازی را لحاظ کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از مجموع معلولان این شهرستان که 7 هزار و 640 نفر هستند، 820 معلول در روستاها ساکن بوده که از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی استفاده می‌کنند، اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا زمینه حضور معلولان را در جامعه فراهم کنیم تا این افراد بر معلولیت خود غلبه کرده و استعدادهای خود را بروز دهند.
به گفته مدیر بهزیستی بیرجند، معلولان از استعدادهای هنری و ورزشی خوبی برخوردار هستند که در حال حاضر در این زمینه‌ها معلولان این شهرستان توانسته‌اند رتبه‌های خوبی در کشور کسب کنند.
شرفی با بیان اینکه مبحث مناسب‌سازی در محیط‌های شهری در دستور کار قرار دارد و امید است این مبحث در روستاها نیز در دستور کار قرار گیرد،خاطرنشان کرد: نباید این احساس وجود داشته باشد که مناسب‌سازی فضاهای روستایی و شهری تنها متخص معلولان بوده بلکه سالمندان و افراد ناتوان از این مبحث بهره‌مند می‌شوند.
ضرورت وجود نگاه سیستمی در مباحث عمرانی محیط روستاهای بیرجند 
مهدی رونقی معاون عمرانی فرمانداری بیرجند اظهار داشت: مقوله مناسب‌سازی از مقوله‌های مهم بوده که ابتدا باید توسط مدیران درک شود و به اهمیت این موضوع اعتقاد داشته باشند.
وی با بیان اینکه متأسفانه مشکلی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد نگاه دستورالعملی و آیین‌نامه‌ای به موضوعات است، تصریح کرد: نباید در موضوعات عمرانی و ساخت‌ و سازهای روستایی و شهری نگاه دستورالعملی و آیین‌نامه‌ای وجود داشته باشد، بلکه باید به این ضرورت برسیم که جامعه ایران به سمت میان‌سالی می‌رود و با توجه به حوادثی که در کشور وجود دارد و اینکه بالاترین نرخ تصادفات را داریم نیاز به مناسب‌سازی فضاهای شهری و روستایی وجود دارد.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه موضوع مناسب‌سازی فضاهای روستایی در حاشیه شهر بیرجند که از لحاظ ساختار فیزیکی و کاربردی تفاوت زیادی با شهرها ندارند و با توجه به ضرورت مناسب‌سازی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: دهیاران با شرکت در جلسات این کمیته می‌توانند گزارشی از اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی فضاهای روستایی ارائه دهند.
رونقی با بیان اینکه در نگاه سیستمی یک سری الزامات باید رعایت شود و در مباحث عمرانی محیط روستاها باید این نگاه وجود داشته باشد،افزود: باید بحث مناسب‌سازی در برنامه‌ریزی دهیاری‌ها مدنظر قرار گیرد و این امر برای همه افراد جامعه مفید بوده و تنها معلولان را شامل نمی‌شود.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند از دهیاران خواست تا مبحث مناسب‌سازی پیاده‌روهای روستایی را بررسی کرده و اگر در این زمینه نیاز به مشاوره کارشناسان بهزیستی وجود داشته باشد از همکاری و کمک آنها استفاده کنند و گفت: باید با حساسیت موضوع مناسب‌سازی دنبال شود.
رونقی تصریح کرد: همه ساله یک سری اعتبارات برای تعمیر و تجهیز به ادارات داده می‌شود باید بخشی از این اعتبارات به بحث مناسب‌سازی اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه دهیاران برای فعالیت بهتر در بحث مناسب‌سازی می‌توانند بانک جامعی از وضعیت موجود فضاهای روستایی تهیه کنند، افزود: مستندسازی فعالیت گویای اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه بخشداری‌ها در بحث نظارتی نگاه به مناسب‌سازی را به عنوان شاخص و اولویت مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: دهیاری‌ها می‌توانند برای انجام اقدامات مناسب‌سازی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند.
مبحث مناسب‌سازی در ساختارهای عمرانی تعریف شود
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از مکان‌ها نیاز به هزینه اضافی برای مناسب‌سازی وجود ندارد بلکه باید ساختارهای این موضوع در ابتدا تعریف شود و پیمانکاران در این زمینه آموزش ببینند.
محمدی اظهار کرد: معلولیت یک هنجار طبیعی بوده و جامعه بشری هر چقدر پیشرفت کند باز هم این هنجار وجود دارد.وی تصریح کرد: در مبحث مناسب‌سازی با توجه به ضوابطی که قانون مشخص کرده وظایف دستگاه‌ها معین شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی یادآور شد: در بسیاری از مکان‌ها نیاز به هزینه اضافی برای مناسب‌سازی وجود ندارد بلکه باید ساختارهای این موضوع در ابتدا تعریف شود و پیمانکاران در این زمینه آموزش ببینند.
محمدی با بیان اینکه امروزه در دنیا یک سوم افراد در طول زندگی خود با نیازهای افراد ناتوان جسمی و حرکتی مواجه می‌شوند، یادآور شد: با توجه به این امر لازم است از اعتبارات ابلاغی به دستگاه‌ها اعتباراتی برای مناسب‌سازی دیده شود.وی گفت: آموزش و پرورش در فضاهای جدیدی که در دست اقدام دارد موضوع مناسب‌سازی را لحاظ می‌کند اما لازم است در محیط‌های آموزشی قدیمی نیز این امر دیده شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مجموعه آموزش و پرورش می‌تواند در فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از مکان‌هایی که مناسب‌سازی شده اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار