مسئولیت‌پذیری شرط اصلی جلوگیری از حوادث؛
بدیهی است که اگر همه سازمان ها وظایف خود را انجام داده و کوتاهی نمی کردند، شاید امروز ساختمان پلاسکو نیازمند تأمین برخی تجهیزات ایمنی یا نهایتا بازسازی در برخی موارد بود؛ بدون اینکه جان کسی گرفته شود و مال کسی از دست برود.
کد خبر: ۳۶۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 24 January 2017
پس از حادثه دلخراش و تأسف بار تخریب کامل ساختمان پلاسکو، برخی رسانه های به جای ابراز تأسف از وقوع چنین واقعه ای تلخ و تلاش برای ایجاد فضای وفاق و همدلی در جهت کاهش آلام این حادثه و رفع مشکلات ناشی از آن برای نیل به منویات و اهداف سیاسی خودشان به دنبال معرفی مقصر یا مقصران این اتفاق از جهت بهره برداری حزبی و سیاسی رفتند.

به گزارش «تابناک»، متأسفانه در پیش گرفته شدن چنین رویکردی، باعث ایجاد فضایی کاملا ملتهب ناشی از پیگیری چنین اهدافی می شود؛ مسأله ای که به نظر می رسد، به هیچ عنوان مورد تقاضای مردم و افکار عمومی و حتی اکثر قریب به اتفاق سیاسیون هم نباشد، چون بسیاری از همین سیاسیون پس از واقع شدن چنین حادثه ای برای رفع مشکلات ناشی از این فرو ریزش و کاهش دردهای حادثه دیدگان به دور از نگاه های سیاسی، اقدامات لازم را انجام دادند و با حادثه دیدگان همدردی کردند.

آنچه برخی رسانه ها طی روزهای اخیر به آن پرداختند، قصور شهرداری تهران در انجام وظایف خود ناشی از اخطاریه های نبود ایمنی لازم در ساختمان پلاسکو بود؛ موضوعی که برخی مستقیم آن را به شهردار تهران نسبت داده و خواستار توضیح دادن وی پیرامون این مسأله بودند. برخی هم با استناد به «تصویب نامه الزام کلیه دستگاه های مقرر به اجرای اقدامات مربوط در بخش آتش نشانی و امور ایمنی» که در سال 1393 به تصویب هیأت وزیران رسیده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دولت را مقصر اصلی این اتفاق دانستند و خواستار پاسخگویی آن ها در قبال این مسأله شدند و البته برخی اشاراتی به تقصیرات و کوتاهی بنیاد مستضعفان داشتند و مطالبی را در این زمینه بیان کردند؛ موضوعاتی که به نظر می رسد، اکنون وقت پرداختن به آن نباشد، ولی حتما پس از پایان بحران، اولین کار پرداختن به همه سازمان های مقصر به وجود آورنده این مسأله هست؛ بدون هیچ اغماضی!

در این گزارش بنا بر تبرئه هیچ فرد، مقام، سازمان و ارگانی از مسئولیتش نیست، بلکه می خواهیم تأکید کنیم، اگر هر کسی وظیفه قانونی تعریف شده خود را انجام می داد، شاید امروز شاهد چنین اتفاق تلخ و از دست دادن تعدادی از هموطنانمان نبودیم. 

در حقیقت با توجه به اخطاریه هایی که در خصوص نا ایمن بودن بسیاری از واحدها و طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو از سوی آتش نشانی ارائه و رونوشت های آن هم تقریبا به همه مراجع نظارتی و اجرایی نیز ارسال شده، بدیهی است، اگر همه سازمان ها وظایف خود را انجام داده و کوتاهی نمی کردند، شاید امروز ساختمان پلاسکو نیازمند تأمین برخی تجهیزات ایمنی یا نهایتا بازسازی در برخی موارد بود؛ بدون اینکه جان کسی گرفته شود و مال کسی از دست برود. 

مسئولیت پذیری و پرهیز از راه اندازی بازی های سیاسی آن هم در حوادث و اتفاقات اینچنینی یک خواست عمومی و وظیفه ملی است که باید هر شخصی در هر جایگاه و سازمانی برای تحقق آن نهایت تلاش و اهتمام لازم را انجام دهد؛ بنابراین، در ماجرای پلاسکو، کاری که الان باید انجام داد، نه حضور نمایشی اعم از بازیگر و سیاسیون در محل حادثه است و نه دادن وعده هایی که شاید خودمان هم بدانیم تقریبا عملی شدن آن سال ها شاید به طول انجامد.

آنچه در اوضاع کنونی فرو ریزش «پلاسکو» باید انجام شود، تکمیل آواربرداری، رفع مشکلات یکی از نقاط حساس و شلوغ شهر، رفع مشکلات حادثه دیدگان و افرادی که از این ناحیه متضرر شده اند و بالاتر از همه، همدردی با داغ دیدگان است که در این مورد آخر، الحق و الانصاف مردم مثل همیشه جلوتر از همه مسئولان سنگ تمام گذاشته اند.

 با رفع مشکلات ناشی از تخریب کامل ساختمان پلاسکو و پایان عملیات امدادی ـ همان گونه که از الان هم کارهایی آغاز شده است ـ باید سرنوشت افراد شاغل در این مرکز تجاری بزرگ توسط نهادهای مسئول روشن و در نهایت،  با مسببان این اتفاق برخورد قاطعی شود و مسأله از سوی دستگاه های مسئول به صورت جدی و به دور از هر نوع نگاه سیاسی پیگیری تا تقصیرات دستگاه هایی که از وظایفشان کوتاهی و یا تخطی کرده اند، مشخص شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار