به بهانه سخنان وزیر ارشاد در قم
اینکه سکاندار فرهنگ در دولت صراحتاً مشکل اصلی کشور را مشکل فرهنگی می‌داند، فی نفسه جای بسی خرسندی است چه آن که بی‌گمان شناخت درست مساله گامی مهم در راستای حل آن است.
کد خبر: ۳۶۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 24 January 2017
به گزارش تابناک قم، سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست چندی پیش خود در قم و در دیدار صمیمانه با اهالی فرهنگ و هنر استان، از زوایای مختلف قابل توجه است، نخست اینکه ایشان اعلام داشته گفتمان فرهنگی دولت یازدهم با مطالعه دقیق و فراوان انتخاب شده و در آن بر اصل اعتدال فرهنگی، انسجام و عدالت فرهنگی در سایه عقلانیت و دیانت فرهنگی تاکید شده است.

ثانیاً هم اینکه وی در لابه‌لای صحبت‌های خود به درستی تاکید کرده که مشکل اصلی کشور و جامعه ما، فرهنگی است و در ادامه با اشاره به اینکه کاهش مصرف فرهنگی مهم‌ترین مشکل امروز جامعه ماست، تصریح کرد: شهر قم مرکز تولید محتوا و فرهنگ است و رسالت روحانیت و اصحاب فرهنگ و هنر در این شهر بسیار سنگین و کلیدی است.

و اما در خصوص دیدگاه‌های مطرح شده جناب وزیر که چندماهی بیشتر نیست سکاندار این عرصه مهم شده باید به چند نکته اجمالاً اشاره داشت.

1- اینکه سکاندار فرهنگ در دولت صراحتاً مشکل اصلی کشور را مشکل فرهنگی می‌داند، فی نفسه جای بسی خرسندی است چه آن که بی‌گمان شناخت درست مساله گامی مهم در راستای حل آن است، اما آنچه اصحاب فرهنگ و هنر و به خصوص جامعه متدین ما از وزیر فرهنگ و به طور کلی نهادها و ارگان‌های فرهنگی دولتی و حاکمیتی انتظار دارند اقدام و عمل شایسته و بایسته در این راستاست و گرنه صرف سخن و سخنوری مشکلی را به خودی خود، حل نمی‌کند. چنان که تاکنون نیز نکرده است!

2- اشاره وزیر ارشاد به مساله کاهش مصرف فرهنگی نیز البته ناظر به لزوم تولید فعالانه محتوای ارزشمند و اثرگذار در حوزه فرهنگ و هنر است. در این ارتباط به خصوص با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و نیاز نو به نو مخاطب، جای کار بسیار است آن هم در عرصه‌های مختلف اما روی سخن اینجاست که وقتی نیروهای دغدغه‌مند و حزب اللهی در عرصه‌های گوناگون از سینما و کتاب و نشریات گرفته تا دیگر عرصه‌ها به تولیدات فرهنگی آن هم در این شرایط نابه‌سامان اقتصادی اهتمام می‌ورزند، در بسیاری از مواقع حمایت لازم از آن‌ها از سوی بخش دولتی صورت نمی‌گیرد که نمونه‌هایش را می‌توان در اکران نصفه و نیمه فیلم ارزشمند «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی و یا عدم حضور فیلم استراتژیک «امپراطوری جهنم» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال سراغ گرفت.

3- اهمیت و جایگاه ویژه و حساس قم با توجه به وجود حوزه علمیه و مراکز متعدد فرهنگی، هنری و علمی در آن بر کسی پوشیده نیست و اشاره درست آقای صالحی امیری نیز نشان می‌دهد که سکاندار این روزهای فرهنگ و هنر کشور دست کم در مقام سخن به این مساله به خوبی واقف است اما در این خصوص نیز نیازمند اقدام و عمل در راستای بها دادن به اصل تعالی این جایگاه هستیم و اینکه به هر حال باید بسترها و ابزارهای این مهم فراهم شود. بی گمان بخشی از آن‌ها ناظر به حمایت‌های مالی و بیشتر البته ناظر به پشتیبانی‌های معنوی و به عبارت دیگر فراهم سازی بستر برای تولید محتوای فرهنگی با در نظر گرفتن اصل تولید عام و در عین حال پخته و ارزشمند از منظر آموزه‌های دینی و انقلابی است، امید که در زمان وزارت جناب صالحی امیری، تحولی جدی در این باره را شاهد باشیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار