معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تقدیر وزیر بهداشت از اجرای سامانه سیب در قم از ثبت یک میلیون و 229 هزار و 641 پرونده در این سامانه خبر داد.
کد خبر: ۳۶۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 24 January 2017
به گزارش تابناک قم، مرتضی آقاحسنی با اشاره به تقدیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سامانه سیب قم اظهار کرد: وزیر بهداشت با ارسال نامه‌هایی به برخی استان‌ها از روند اجرایی سامانه سیب در این استان‌ها ابراز قدردانی کرد.

وی افزود: در این نامه وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه علوم پزشکی قم روند اجرایی شدن سامانه یکپارچه بهداشتی کشور، «سیب»، را در این دانشگاه از نظر 4 عامل نسبت جمعیت ثبت‌نام‌شده، نسبت واحدهای ارائه‌کننده خدمت در سامانه، نسبت کاربران ارائه‌دهنده خدمت به کل کاربران و نسبت دریافت‌کنندگان خدمت به جمعیت ثبت‌نام‌شده که با سامانه کار می‌کنند را نشان پیشرفت موفقیت‌آمیز این برنامه دانست.

وی با تأکید بر لزوم اجرای پوشش صددرصدی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در شهر قم گفت: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت است.

آقاحسنی با ارائه آماری از خدمات و افراد ثبت‌شده در این سامانه اظهار کرد: 949 هزار و 520 نفر تا اواخر دی امسال در سامانه یکپارچه بهداشت بیش از 7 میلیون و 500 هزار خدمات دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیشتر افراد ثبت‌شده در این سامانه را گروه سنی میانسالان تشکیل می‌دهد و علاوه بر این در گروه سنی کودکان پوشش جمعیت بیشتر از سایر گروه‌هاست.

آقاحسنی اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه که برای ارائه خدمات بهداشتی‌درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا می‌شود، همه اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی‌درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت شده و همه پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی‌درمانی جمع شده است.

راه‌اندازی «سامانه سیب»

آقاحسنی با اشاره به این‌که با راه‌اندازی این سامانه همه ثبت‌ها از شیوه کاغذی به الکترونیکی تبدیل شده است، اظهار کرد: در این سامانه دسترسی به اطلاعات بیماران با سهولت و دقت بیشتری انجام می‌شود و دقت تفکیک اطلاعات آماری این سامانه به حدی است که ریزترین اطلاعات در مناطق مختلف شهری و در گروه‌های گوناگون سنی، جنسی و قومی را با یک کلیک به کاربر ارائه می‌دهد که از همین طریق می‌توان به بسیاری از اطلاعات برای استخراج شاخص‌ها و استفاده‌های تحقیقاتی دست پیدا کرد.

آقاحسنی با اشاره به اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کل شهر قم، افزود: به طور کلی با بلوک‌بندی و تقسیم شهر، 41 مرکز سلامت جامعه و 138 پایگاه سلامت برای پوشش کل جمعیت شهر قم پیش‌بینی شد که هر مرکز به طور متوسط 30 هزار نفر و هر پایگاه به طور متوسط 10 هزار نفر جمعیت را زیر پوشش قرار داده است.

وی تأکید کرد: «سامانه سیب» را که پرونده افراد زیر پوشش طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در آن ثبت شده است به نوعی می‌توان یک مرکز آمار کوچک تلقی کرد که همه اطلاعات افراد را در خود جای داده است. این سامانه هر خدمت بهداشتی را که به این افراد در هر یک از مراکز سلامت جامعه یا پایگاه‌های سلامت ارائه می‌شود، ثبت می‌کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار