رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: ارزش تخمینی ذخایر املاح معدنی دریاچه نمک در مسیر سرمایه گذاری بیش از 1000 میلیارد دلار است.
کد خبر: ۳۶۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 24 January 2017
به گزارش تابناک قم، احمد ذاکری در خصوص اهمیت سرمایه گذاری در دریاچه نمک افزود: دریاچه نمک قم در مرز جغرافیایی مشترک استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد که با وسعت 2300 2300 کیلومتر مربع از معادن بزرگ و ارزشمند در کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در دریاچه نمک، علاوه بر نمک موجود در سطح دریاچه کشفیات دیگری شامل 32 میلیون تن منیزیا (یون منزیم) و 200 میلیون تن کلرید سدیم و 5/5 میلیون تن کلرید پتاسیم نیز داشته ایم.

ذاکری راههای دسترسی به این دریاچه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: مطالعات اولیه جاده دسترسی با اعتبار 200 میلیارد ریالی از اعتبارات مصوب استانی و همچنین مشارکت سرمایه گذار و شرکت بهره بردار به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد:در حال حاضر نیز در مرحله ادامه جذب اعتبارات و اخذ موافقت نامه در تکمیل جاده دسترسی قرار داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: این دریاچه سهم مهمی در اشتغال زایی دارد که در حال حاضر سرمایه گذار منتخب در دریاچه نمک، شرکت توسعه و تجهیز امداد است که این شرکت از مشاورین کشورهای خارجی جهت دانش فنی و استصحال شورآبه ها استفاده می نماید.

وی ادامه داد:به زودی عملیات اجرایی، استحصال و فرآوری املاح معدنی دریاچه نمک با پایلوت قرار دادن و استقرار مدیریت این شرکت در استان قم آغاز می شود.

ذاکری تاکیدکرد: در راستای تحقق این پروژه مهم اقتصادی به همت همه دستگاههای اجرایی و ارگان های استان نیاز داریم.

وی در مورد مهم ترین قابلیت های سرمایه گذاری در این دریاچه خاطرنشان کرد:معافیت های مالیاتی و نزدیکی به استان تهران و وجود ظرفیت های گردشگری در منطقه از مهم ترین مزیت ها در سرمایه گذاریو احداث جاده دسترسی می باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: احداث این جاده می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی منطقه و سهولت تردد در معادن و کارگاه های موجود شود که با انجام مطالعات و کارشناسی های لازم به زودی در حدود یک هزار میلیارد تومان در زمینه دریاچه نمک قم سرمایه گذاری خواهد شد.

ذاکری با بیان اینکه این میزان سرمایه گذاری بیش از 1000 نفر اشتغال زایی به طور مستقیم و غیر مستقیم به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای دریاچه ای پر آب به شمار می رفت.

وی عنوان کرد: با توجه به قطع حق آبه ها و وجود خشکسالی های مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و در نهایت نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه،دریاچه نمک امروز به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار