رتبه استان قم در گذشته در زمینه آسیب به کارگران همراه استانی مانند بوشهر همیشه اول یا دوم بود؛ اما اکنون رتبه استان قم در جدول آسیب به کارگران به دوازدهم کشور رسیده است.
کد خبر: ۳۶۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴ 28 January 2017
به گزارش تابناک قم، این روزها افزایش ایمنی محیط‌های کارگری و کاهش آسیب‌ها به کارگران در حین کار یکی از موضوع‌هایی است که مدیرکل‌ کار، رفاه و امور اجتماعی استان قم در محافل و مصاحبه‌های مختلف درباره آن صحبت می‌کند. طبق آماری که اداره‌ کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارائه می‌دهد، از سال 92 تا امسال آمار بیمه‌شدگان کارگری استان 20 هزار نفر افزایش داشته اما 637 مورد حوادث ناشی از کار در سال 92 به 473 مورد رسیده است.

همچنین در این مدت شدت حوادث هم کاهش داشته از جمله این‌که آمار فوت از 36 نفر به 29 نفر و آمار نقص عضو از 50 مورد به 23 مورد رسیده است. موارد قطع عضو هم در این سال‌ها از 95 مورد به 39 مورد رسیده است.

برخی کارشناسان عقیده دارند تبلیغات این روزهای اداره ‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قم چندان با واقعیت سازگار نیست. آن‌ها می‌گویند کاهش آسیب به کارگران بیش از آنکه به اقدام‌های اساسی این اداره مربوط باشد، به رکود شدید ساخت و ساز در قم مربوط است. رکودی که موجب شده بنا بر اعلام شهرداری قم، پروانه‌های ساختمانی 30 درصد کاهش داشته باشند و به تبع آن آسیب به کارگران هم کاهش یابد.

عضو هیأت مدیره کانون‌ کارگری استان قم هر دو مورد را در اثرگذاری بر تغییرهای آمارهای آسیب به کارگران صحیح می‌داند.

«عباس شیری» می‌گوید: هم مسأله کاهش ساخت و سازها و رکود در این زمینه اثر گذاشته و هم موضوع‌هایی مانند پیگیری برای ایمن کردن کارگاره‌ها تأثیرگذار بوده است.

به گفته این فعال جامعه کارگری، رتبه استان قم در گذشته در زمینه آسیب به کارگران همراه استانی مانند بوشهر همیشه اول یا دوم بود؛ اما اکنون رتبه استان قم در جدول آسیب به کارگران به دوازدهم کشور رسیده است.

وی می‌افزاید: هر دو مورد، یعنی هم رکود ساخت و ساز هم بهتر شدن شرایط ایمنی ساخت و ساز، در این زمینه دست به دست یکدیگر داده و نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک بیشتر اثر گذاشته است.

به گفته شیری استان قم در گذشته 10 بازرس کار داشت که به کارگاه‌های ساختمانی، صنعت و بخش‌های دیگر فرستاده می‌شدند. کاری که اتحادیه کارگران استان انجام داد این بود که 30 نفر از اعضای اتحادیه را به اداره ‌کار معرفی کرد تا آموزش ببینند و به اتفاق بازرسان اداره کار در پروژه‌ها حاضر شوند و نظارت‌های ایمنی را انجام دهند.

عضو هیأت مدیره کانون کارگری استان قم می‌گوید: از طرفی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه داشتند و این موضوع هم اثر خود را گذاشت.

کاهش رتبه حوادث

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی هم با اشاره به کاهش رتبه حوادث کار در قم در جدول‌های کشوری اظهار می‌کند: در این زمینه کاری که انجام شد، تشکیل کمیته ایمنی بود و بازرسی‌هایی که به صورت منظم شکل گرفت که همه این‌ها بر این عرصه اثرگذار بود و البته نقش رکود ساخت و ساز را هم نمی‌توان در نظر نگرفت.

«اکبر شوکت» با اشاره به تلاش اتحادیه کارگری در این زمینه می‌افزاید: با همکاری اداره کار به طور مرتب از کارگاه‌ها سرکشی و حتی مسئولان کارگاه را به پلمب شدن تهدید می‌کردیم. هر چند این تهدیدها عملی نشد اما سرکشی‌ها اثر داشت. همچنین دوره‌هایی هم برای آموزش کارگران برگزار شد که این دوره‌ها هم اثر خود را در رفتارهای ایمنی بر کارگران ساختمانی گذاشته است.

وی وضعیت کنونی ایمنی کار در قم را چندان رضایت‌بخش نمی‌داند و می‌گوید: واقعیت این است که در این عرصه هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد و با اقدام‌های صورت‌گرفته، تازه از زیر صفر به صفر رسیده‌ایم.

شوکت معتقد است آموزش ایمنی برای کارگر، کارفرما و پیمانکار باید اجباری شود که این موضوع مستندهای قانونی هم دارد. همچنین مسئولان ایمنی باید در کارگاه‌های ساختمانی مستقر باشند که این موضوع اکنون برای پروژه‌های عمرانی بزرگ اتفاق می‌افتد اما در همه پروژه‌ها بر اساس قانون باید صورت گیرد. هر چه باشد، آخرین بودن در فهرست ایمنی کارگران در کشور موضوع ناامیدکننده‌ای بوده که این روزها جای خود را به امیدواری ارتقای ایمنی کارگران ساختمانی داده است. هر چند بخشی از این ارتقای ایمنی به رکود ساخت و ساز برمی‌گردد، به نظر می‌رسد مدیران استان باید مطالبات کارگران در این عرصه را به یکی از دغدغه‌های استان تبدیل کنند و وضعیت ایمنی محیط‌های کاری را ارتقا دهند.

فعال‌سازی کمیته‌ ایمنی برای نخستین بار

مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی استان قم در این زمینه می‌گوید: در 6 ماه نخست امسال از نظر شرایط آسیب‌های محیط کار قم بهترین شرایط را داشته است.

«نصرالله بازوند» با اشاره به این‌که آمار بیمه‌شدگان از سال 92 تا امروز افزایش داشته است، می‌افزاید: در همین مدت آمار آسیب کارگران کاهش جالب توجهی نشان می‌دهد.

حوادث کارگران در 6 ماه نخست سال 92،تعداد 350 مورد بوده که در 6 ماه نخست سال جاری به 92 مورد رسیده است. همچنین در سال 93 حوادث کارگران ساختمانی در قم 603 مورد بود اما در سال 94 این عدد به 473 مورد رسیده یعنی این حوادث 21 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی استان قم با اشاره به این‌که در این زمینه کاهش شدت حوادث برای ما بسیار مهم است، اضافه می‌کند: در سال 94 نسبت به 93 شدت حوادث 37 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار می‌کند: کارگران ساختمانی در استان قم 21 هزار نفر هستند که در سال‌های اخیر تعدادشان هم کم نشده و آمار بیمه‌شده‌ها به ما نشان می‌دهد از این نظر کاهش چندانی وجود نداشته است.

به گفته بازوند، فعال‌سازی کمیته‌ ایمنی استان قم برای نخستین بار، فعال‌سازی کمیته‌های تأیید صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری و آموزش ایمنی به نیروهای کار از جمله اقدام‌هایی است که برای ارتقای ایمنی کار در استان قم انجام می‌شود.

وی قدم‌های بعدی در این عرصه را هم در نظر دارد. از نظر مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی استان قم، شهرداری می‌تواند در هنگام واگذاری پروانه ساختمانی، گذراندن دوره‌های آموزشی را جزو اجباری این موضوع در نظر بگیرد.

بازوند معتقد است تکمیل اقدام‌هایی که برای حفظ جان کارگران صورت گرفته، همت مسئولان را می‌طلبد تا کارهایی را که تاکنون صورت گرفته ارج نهند و مسائل را پیگیری کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار