رئیس سازمان اوقاف؛
ازآنجا که درصدراسلام مسجد پایگاه دین؛ علم؛ اندیشه و معرفت بوده، لذابهترین نمونه والگو همان مساجد صدراسلام است چرا که درهمان زمان پس ازتلاشهای بی وقفه رسول گرامی اسلام، مسجدبه کانون عبادت و تعلیم و تربیت و مرکزوحدت مسلمین تبدیل شد
کد خبر: ۳۶۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 28 January 2017
حجت الاسلام و المسلمين محمدي همزمان با برگزاری نخستین جشنواره برترین های مساجد در گفتگویی با بیان  اینکه انقلاب اسلامی از مساجد آغازشد به لزوم تدوین وتبیین شاخص های مسجد طراز انقلاب اسلامی  و عملیاتی کردن آن اشاره کرد و افزود: در جامعه امروزی نیز برای دست یابی به معیار های  مسجد طراز انقلاب اسلامی ؛ توجه به چند نکته ضروری است که اولین گام آن  ایجاد جاذبه در مسجد است که نقش امام جماعت در جذب افراد وآحاد مختلف جامعه به ویژه نسل جوان  و ایجاد انگیزه برای پیوستن و پررونق کردن مسجد نباید فراموش شود.

 نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد :با عنایت  به روایات موجود در خصوص اهمیت ونقش بیش از پیش مساجد در فرهنگ دینی ما، دومین گام  برای  دستیابی به کارکرد مطلوب تاکید بر وحدت بخشی ومحوریت مساجد در میان  مسلمین است. 

به عبارت دیگرمسجد یکی از مهم ترین پایگاه ها در گرد همایی آحاد جامعه  و ایجاد وحدت و همدلی به شمار می آید. به همین خاطر دشمنان و استعمارگران  همواره  در صدد ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و مساجد  بوده و هستند و در یک کلام باید گفت مسجد یکی از حلقه های اصلی وحدت  بخشی میان مسلمین بشمار می آید.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به ضرورت  تعامل نهادهای مرتبط وفعال حوزه  مسجد با یکدیگر برای  حل مشکلات موجود ورفع موانع اظهار کرد:  تعامل ؛ همفکری ؛ همگرایی وهمپوشانی فعالان مساجد در سیاستگذاری ها و بر نامه ریزی های  مسجد محور و در دیگر سو برخورد و جذب حداکثری خادمان و روحانیون  وائمه  مساجد با جوانان و نوجوانان و نیاز سنجی درست و سنجیده در برنامه ریزی ها  موجب جذب هر چه بیشتر این قشر به مسجد؛ کانونها  و پایگاههای  بسیج خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز با معیارهای مسجد طرازانقلاب  اسلامی فاصله زیادی داریم بر لزوم تلاش و ممارست روزافزون تاکید کرد و افزود: " باید همه نهاد ها و ارگان های مرتبط با مسجد دست به دست هم دهند تا بتوانیم به آن آرمان  مطلوب که مورد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری  است ، دست یابیم.

رئیس سازمان اوقاف  در ادامه با اشاره سخنان مقام معظم  رهبری مبنی بر اینکه هر کسی به اندازه‌ی توان و همت خویش باید  درشکوفایی مسجد سهیم گردد و هر یک از افراد و تشکلها ی جامعه اعم از مردم، شهرداریها و دستگاههای دولتی ومردمی  باید به نوبه خود سهمی در آن ایفاء کنند،گفت: مقام معظم رهبری بارها به عمران و آبادانی  مسجد و پرداختن به آرایه های معنوی و ظاهری آن تاکید کرده و آن را وظیفه همگان دانسته اند و این وظیفه همه مار ا در این عرصه مضاعف می کند .

 رئیس سازمان  اوقاف با اشاره نقش وقف در توسعه مساجد و احداث این اماکن افزود: مساجد، تکایا و حسینیه‌ها  همه از موقوفات کشور هستند و در حال حاضر 70 هزار مسجد توسط مردم ساخته و وقف شده است که به عنوان پایگاه دینی و مذهبی مورد استفاده قرار آحاد جامعه قرار می گیرد..

نماینده ولی فقیه در  سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که این سازمان چگونه می تواند در رونق مسجد ایفای نقش کند، بیان کرد: سازمان اوقاف می تواند باهمکاری دستگاهها و نهادها مختلف در نشر و تبیین فرهنگ مسجد و مسجد محوری  و  تشویق مردم در خصوص احداث و عمران ومشارکت در بنای  مساجد و  بسط  و گسترش مساجد کشوربا کمک وقف وموقوفات کمک نماید.          

رئیس سازمان اوقاف یکی از معضلات اصلی مساجد را متغیر بودن اعتبارات دولتی و کمی آنها و تعدد نهادهای مرتبط دانست و افزود: یکی از ضرورتهای امروز تعامل این نهادها با یکدیگر برای حل مشکلات و گسترش فعالیت های موثر فرهنگی و قرآنی است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به فرمایشات امام راحل در خصوص مسجد گفت: امام راحل فرمودند مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید، این شعار باید سرفصل همه برنامه ریزی ها فرهنگی قرارگیرد تا مسجد به جایگاه اصلی و واقعی خود که همان سنگر اصلی مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است برگردد.    

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار