در نشست خبری با خبرنگاران استان :
به گزارش روابط عمومی استانداری، محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی با تشریح عملکرد اقتصادی دولت در استان به ارائه آمارها و اهم فعالیتهای انجام گرفته توسط دولت تدبیر وامید دراستان پرداخت.
کد خبر: ۳۶۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲ 29 January 2017
استاندار خراسان شمالی گفت : نرخ تورم در سطح استان از 36.8 درصد در سال 92 به 11.9 درصد در سال 94 و نزخ بیکاری از 12.4 درصد در سال 92 به 11.1 در سال 94 و در تابستان امسال به 9.7 درصد رسیده است.
 وی در خصوص آمار واحد های تولیدی و میزان واحد های فعال و راکد در استان گفت :
 در واحدهای تولیدی بخش صنعت و معدن در سال 92 ؛ از مجموع 317 واحد صنعتی در استان تعداد 99 واحد ان  به میزان حدود 31 درصد راکد بوده است. این آمار در سال جاری به میزان 376 واحد تولیدی در استان رسیده است که ازاین تعداد، 78 واحد صنعتی به میزان حدود 21 درصد راکد میباشد.
 وی همچنین در بخش واحد های تولیدی کشاورزی  افزود : واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی در سال 92 به میزان 205 واحد تولیدی بوده است که تعداد 43 واحد آن به میزان حدود 21 درصد راکد بوده است و درسال جاری این میزان به 352 واحد رسیده است که 52 واحد آن معادل 14.8 درصد دچار رکود شده است.
 محمد رضا صالحی افزود : دربخش محصولات کشاورزی، زراعی و باغی شاهد رشد امار تولید محصولات بوده ایم به گونه ای که امسال با خرید 255 هزار تن گندم از کشاورزان استان رتبه اول رشد خرید در کشور را کسب کرده ایم و این مقدار به میزان 85 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وی از افزایش سرمایه صندوق استانی حمایت از بخش کشاورزی خبر داد و افزود : از افتخارات این دولت راه اندازی 8 صندوق مستقل حمایت از بخش کشاورزی در 8 شهرستان استان بوده است.
وی با اشاره به افزایش جذب اعتبار ارزی و ریالی از صندوق توسعه ملی گفت : تا قبل از دولت یازدهم در استان هیچ اعتبار ارزی از صندوق توسعه ملی دریافت نشده بود.
مقام عالی دولت در استان از همکاری و مشارکت بنیاد برکت با واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری، تصویب اعتبار از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت پارک علمی و فناوری استان، 50 میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده در سال جاری به واحدهای تولیدی و صنعتی برای تکمیل و توسعه و سرمایه در گردش  از مسیر سامانه بهین یاب علاوه بر تسهیلاتی که خود تولید کنندگان و صنعت گران از بانکها دریافت میکنند خبر داد و از  هماهنگی با بانک سینا جهت دریافت 10 واحد درصد سود تسهیلات بصورت یارانه که در اختیار بخشهای تولیدی برای تکمیل، تجهیز و توسعه خط تولید و تغییر و بروز کردن خطوط تولید قرار می گیرد  گفت و افزود : این موضوع در بخش روستایی محقق گردید و ازاین محل 20 میلیارد تومان به واحدهای روستایی و عشایری تسهیلات با نرخ سود 8 درصد پرداخت خواهد گردید و اگر این مبلغ جذب شود، امکان افزایش ان در مراحل بعدی وجود خواهد داشت.
استاندار خراسان شمالی از اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 3367 میلیون دلار خبر داد و افزود : این مجوز ها شامل 4 نیروگاه خورشیدی و پالایشگاه 100 هزار بشکه ای میباشد.
وی در خصوص مباحث مطرح شده در روزهای اخیر در مورد میزان اشتغال زایی پالایشگاه 100 هزار بشکه ای و احتمال سوء استفاده برخی از این موضوع به خبرنگاران گفت : درخصوص مجوز صادر شده برای این طرح، باید فرهنگ سازی خوبی صورت پذیرد. رئیس ستاد سرمایه گذاری استان تاکید کرد :  سوء استفاده کنندگان برای اشتغال حاصل از اجرای طرح از الان اطلاعیه صادر نکنند تا ازمردم و جویندگان کار وجوهی را اخذ نمایند؛ این پروژه در مرحله تجهیز کارگاه است و حدود 5 هکتار زمین به ان واگذار شده است و سرمایه گذار تقاضای زمین بیشتری داشته و این امادگی وجود دارد در صورتی که زمین مورد نیاز برای تجهیز کارگاه مشخص شود، واگذاری ان صورت پذیرد.
 محمد رضا صالحی افزود : اصل حمایت از سرمایه گذار برای ما قطعی است و سرمایه گذار باید مرحله به مرحله کار را پیش ببرد  و در هر مرحله ای متناسب با کار پیش رفته ، نیروهای مورد نیاز را جذب خواهد کرد. وی خواستار همکاری و همیار ی همه با هم شد تا از سوء استفاده های احتمالی در اجرای اینگونه کارهای بزرگ جلوگیری شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر اشتغالی در پالایشگاه نداریم افزود : در طرح بلند مدت این پالایشگاه اشتغال کلانی دیده شده است که ان شاء الله شاهد عملیاتی شدن این پروژه باشیم.
استاندار در ادامه به افتتاح سد غلامان توسط معاون اول ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : با این افتتاح حجم مخازن سدهای استان افزایش یافت.
وی از احداث شبکه های ابیاری و زهکشی و سامانه های نوین ابیاری و زهکشی در استان خبر داد و اظهار امیدواری کرد با اعتبارات پیش بینی شده در این بخش و اجرای این پروژه ها، راندمان استفاده از اب در استان از 42 درصد به بیش از 720 درصد خواهد رسید و این موضوع با توجه به اهمیت اب در استان و اقلیم منطقه بسیار برای همه ما  در استان و برای کل کشور به لحاظ خشکسالی ها، حائز اهمیت است.
وی از افزایش وسعت شهرکها و نواحی صنعتی، احداث بزرگراه و راه های روستایی، احداث شبکه های اب و فاضلاب روستایی و شهری، نوسازی کلاسهای درس و احداث کلاسهای درس جدید، احداث فضاهای ورزشی، توسعه و تجهیز فضاهای خدماتی بهداشتی و درمانی و تخت های بیمارستانی، افزایش پهنه باند ورودی مربوط به مخابرات، گازرسانی به روستاها با سرعت بسیار زیاد و شهرهای استان خبر داد و گفت  : امیدواریم در سال 96 بجز چند روستا که امکان گازرسانی به آنها وجود ندارد عملیات گازرسانی به کلیه نقاط استان تا هفته دولت  درسال اینده به اتمام برسد.
وی همچنین از ابرسانی به عشایر و ایجاد ایستگاه های تلوزیونی، تکمیل و بهره برداری از کتابخانه ها و مجتمع عای فرهنگی خبر داد و گفت : در دولتهای نهم و دهم سرجمع 24 پروانه فعالیت برای سازمانهای مردم نهاد (سمن ها) در استان صادر شده بود که در دولت یازدهم 28 پروانه فعالیت صادر شده است.
وی همچنین از اغاز به کار 19 حزب و تشکل صنفی در استان پس از صدور مجوز فعالیت برای انها گفت و افزود : تعداد این مجوز ها قبل از این دولت کلا 16 مورد بوده است.
استاندار خراسان شمالی از سرعت بخشی به تکمیل بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان خبر داد و افزود : امسال شاهد بهره برداری از ساختمان اداره کل استاندارد در استان بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار