در مجلس چه گذشت;
عباس آخوندی یکی از چهره های به شدت سیاسی دولت یازدهم روز گذشته در مراسم استیضاح خود توانست از بخشی از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد و دوباره به صندلی وزارتخانه خود تکیه زند.
کد خبر: ۳۸۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 19 February 2017
در آخرین ماههای تصدی دولت یازدهم بر زمام امور اجرایی کشور مهمترین خبر سیاسی روز گذشته مربوط به استیضاح یکی از سیاسی ترین چهره های کابینه حسن روحانی بود که آنهم شخصی جز آخوندی نبود.

عباس احمد آخوندی در سال ۱۳۳۶ در عراق به دنیا آمده است و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی ایرانیان در نجف گذراند و چندی بعد به همراه خانواده به ایران نقل مکان کرد و در سال 1356 وارد دانشکده فنی تهران شد.

وی که سابقه معاونت وزارت کشور در دوران ناطق نوری و همچنین وزارت در دولت دوم هاشمی رفسنجانی را دارد یکی از مردان قدرتمند و به شدت سیاسی دولت حسن روحانی است و حاشیه های متعدد پیش آمده در دوران تصدی وی در وزارت راه و شهرسازی موجب شد تا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استضاح وی را رقم بزنند.

با این حال روز گذشته آخوندی بار دیگر از مجلس رای اعتماد گرفت و به وزارت خانه خود بازگشت آنهم در حالی که 74 نماینده رای به عدم کفایت وی به ادامه مسئولیت وزارت در دولت یازدهم دادند.

با این حال بد نیست به برخی از موارد مطرح شد توسط نمایندگان برای استیضاح آخوندی نگاهی داشته باشیم:

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟


با توجه به این موارد که برخی از مهمترین آنها تا کنون بی پاسخ مانده است باید دلیل ابقای آخوندی در سمت وزارت را ناشی از وجود تعداد زیادی از نمایندگان دور اولی در مجلس دانست که در طی هفته های گذشته به شدت تحت تاثیر لابی گری های دولت قرار گرفته و از استیضاح وزیری که مجموعه تحت امر وی نقش پر رنگی در مدیریت عرصه مدیریت راه ها و  حمل و نقل کشور دارد حمایت نکردند.

متاسفانه این نمایندگان دور اولی به این واقعیت توجه نکردند که در جریان حادثه قطار سمنان و سایر سوانح ریلی ، هوایی و جاده ای کشور چه تعداد خانواده های ایرانی به عزا می نشینند و طبعا استیضاح این وزیر می توانست به منزله اخطاری به مسئولینی باشد که بیش از فعالیت مفید به سیاسی کاری و مدیریت احزاب سیاسی مشغول اند.

در نهایت می توان گفت که مراسم استیضاح آخوندی و نتایج آن در تاریخ باقی خواهد ماند و افکار عمومی در آینده این موضوع و حامیان و مخالفان آن را با نگاهی عادلانه قضاوت خواهد کرد اما نظر شما در رابطه با این استیضاح چیست ؟

 - با تابناک زنجان همراه باشید. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار