معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: همه تحریمهایی که باید در جریان اجرای برجام برداشته می شد شکست.
کد خبر: ۳۸۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵ 22 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،سیدعباس عراقچی در نشست "الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل" در دانشگاه فردوسی مشهد؛ اظهار کرد: بزرگترین شعار مردم در انقلاب اسلامی ایران، استقلال بود و یکی از معدود کشورهاهستیم که در طول تاریخ  هیچگاه مستعمره نبوده و همواره مستقل بوده ایم، چه در دوره‌هایی که در شمار قدرت‌های بزرگ قرار داشته و چه در دوره‌هایی که دچار ضعف بودیم.
وی  در ادامه درباره اینکه چرا استقلال یکی از شعارهای اصلی مردم در انقلاب بود، توضیح داد: در واقع تصوری که از استقلال در ذهن مردم بود، به ایستادگی بر توانایی خود و عدم وابستگی به قدرت‌ها برمی‌گشت و این رمز حرکت ما در انقلاب اسلامی بود.
 عراقچی افزود: تصور مردم ما از استقلال این بود که به هیچ قدرتی متکی نباشیم و رمز ما اتکا به تواناییهای ملی بوده که امام راحل و رهبری به آن تاکید داشتند و در طی 4 دهه گذشته کشور ما روز به روز قدرتمندتر و بر مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران نیز افزوده شده است.
وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف نخست را می‌زند و در سطح دنیا نیز یکی از کشورهای تاثیرگذار است که غربی‌ها نیز به آن اذعان دارند و  موسسه‌‌ای آمریکایی، ایران را هفتمین کشور تاثیرگذار و تعیین کننده معرفی کرده است که در این  لیست اسرائیل هشتم و آلمان ششم امده و حال چه شده ؟ که ایران، علی رغم همه فشارها و تحریم‌ها و دشمنی‌ها در سطح منطقه حرف نخست را می‌زند.
عراقچی افزود: این فقط به‌خاطر قدرت لایزال الهی و سپس قدرت ملی و توان مردم است که در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده است. 
وی ادامه داد:  نخستین مولفه قدرت دفاعی است که قدرت دفاعی ما کاملا بومی است و همه سلاح‌ها توان ملی و بومی جمهوری اسلامی است و کسی به ما سلاح نفروخته است و توان دفاعی ما به نقطه‌ای رسیده که هر دشمنی را ناامید می‌کند که فکر حمله به ایران را در ذهن بپروراند.
وی در این همایش بیان کرد:  موضوع برجام تنها برداشتن تحریم های هسته ای و  موانع موجود از سر راه اقتصاد ایران بود؛  البته موانع دیگری نیز وجود دارد ولی مرتبط با موضوع برجام نیست و موضوع برجام فقط تحریمهای هسته ای بود؛ نه اجازه داشتیم و نه صلاح بود راجع به سایر تحریمها مذاکره کنیم.

عراقچی گفت: برخی تحریمهای غیرهسته ای هم اکنون برقرار است ولی تحریم های هسته ای برداشته شده لذا تمام موانعی که به دلیل موضوع هسته ای بر سر راه اقتصاد ایران بود برداشته شده است.

به گفته عراقچی، البته در یک سال گذشته سنگ اندازی های زیادی در حوزه برجام صورت گرفت ولی با همه آنها مقابله شد و همه آنچه در زمینه تحریمها از برجام انتظار می رفت عملی شده است.

وی پرسید:  منافع ما در مذاکرات هسته‌ای چه بود؟ ؛ مذاکرات نتیجه 10 سال مقاومت مردم  ایران بود، نتیجه اصرار ما بر غنی‌سازی و انکار آن‌ها بود، اما دعوا سر غنی‌سازی نبود بلکه به خاطر هدفی بالاتر یعنی استقلال که تا آخرین قطره خون پای آن می‌ایستیم بود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: به دلیل اصرار ما آن‌ها سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما انجام دادند؛ 6 قطعنامه فصل 7 سازمان امنیت که همه کشورها باید آن را رعایت کنند و حتی یکی از آن‌ها مجوز حمله به ایران را داده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار