منابع انگليسي روز چهارشنبه فاش کردند که ابوزکريا البريتاني عامل بمب‌گذاري انتحاري اخير در موصل عراق ، فردي به نام «رونالد فيدلر» تبعه انگليس است که به‌واسطه لابي گري دولت توني بلر با کاخ سفيد توانست در سال 2004 از زندان گوانتانامو خلاص شود.
کد خبر: ۳۸۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 22 February 2017
به گزارش تابناک : داعش مي‌گويد «ابوزکريا البريتاني» يا همان 'رونالد فيدلر' شهروند انگليس، فردي است که اخيرا يک خودرويي بمب‌گذاري‌شده را در يک مقر نظامي ارتش عراق در جنوب غرب موصل منفجر کرده است. 
اين شبکه خبري افزود: «البريتاني» لقبي است که غالبا از سوي گروه‌هاي افراطي به افرادي که داراي تابعيت انگليسي هستند داده مي‌شود.
اسکاي نيوز گفت: رونالد فيدلر، پنجاه‌ ساله يکي از 5 زنداني انگليسي محبوس در گوانتانامو بود که پس از 2 سال حبس در سال 2004 آزاد شد.
اين شبکه خبري افزود: او در سال 2002 از سوي نيروهاي آمريکايي در قندهار (افغانستان) دستگير و به گوانتانامو منتقل شده بود.
به گفته اسکاي نيوز، او يک‌ميليون پوند از سوي دولت توني بلر به‌عنوان حق‌السکوت دريافت کرد تا ادعايي در رابطه با زنداني شدنش نداشته باشد.
اين شبکه خبري گفت: فيدلر متولد منچستر بود که بعداً به دين اسلام تشرف آورد و نامش را به «جمال الحريث» تغيير داد. 
شبکه 'بي‌بي‌سي' نيز روز چهارشنبه در گزارشي عنوان کرد که به مدارک ثبت‌نام فيدلر در گروه داعش دست يافته است که زمان ثبت‌نام را آوريل 2014 ميلادي (بيشتر از دو سال پيش) نشان مي‌دهد. يعني زماني که او از مسير ترکيه وارد سوريه شده است.
اين شبکه افزود: گفته مي‌شود که او با نام جمال الحريث نيز شناخته مي‌شد و در نهايت، نام ابوزکريا البريتاني را براي خود انتخاب کرده است.
در همين حال روزنامه ديلي ميل در گزارشي نوشت: افشاي هويت رونالد فيدلر سولات جدي را در خصوص گام‌هايي که دولت انگليس بايستي پس از آزادي وي از گوانتانامو برمي‌داشت، به وجود آورده است.
به نوشته ديلي ميل، «تيم لافتون» نماينده مجلس از حزب محافظه‌کار عوام گفت: توني بلر بايستي اکنون پاسخ‌گو باشد که چطور اين فرد افراطي تهديدي عليه امنيت کشور انگليس نبوده است.
وي افزود: پرواضح است که او طي اين مدت تهديدي عليه انگليس بوده و يادآوري اين مساله که او يک‌ميليون پوند از دولت بابت حق‌السکوت دريافت کرده و توني بلر به‌اشتباه درباره او قضاوت کرده است، همچون پاشيدن نمک روي زخم است.
'جان پاف'، نماينده ديگر مجلس از حزب ليبرال دمکرات انگليس نيز ضمن انتقاد از آزادي رونالد فيدلر از زندان گوانتانامو گفت: پرداخت يک‌ميليون پوند از پول ماليات‌دهندگان انگليسي به فردي که بي‌گناه خوانده و امروز به دامن داعش پيوسته است، مانند مشت زدن به دندان است. 
وي گفت: وزارت کشور بايستي توضيح دهد که چگونه او توانست با توجه به سابقه همکاري‌اش با گروه‌هاي افراطي از کشور خارج شود.
'ديويد بلانکت' وزير کشور پيشين انگليس در جريان آزادي وي گفته بود که هيچ‌يک از آزادشدگان زندان گوانتانامو تهديدي عليه مردم انگليس به شمار نمي‌آيند.
بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده از سوي دولت انگليس دست‌کم 850 نفر از افرادي که در فهرست امنيتي دولت قرار دارند براي پيوستن به گروه هاي تروريستي چون داعش به عراق و سوريه سفرکرده‌اند. نيمي از اين افراد به انگليس بازگشته و حدود 15 درصدشان کشته شده اند.
در همين حال يک سخنگوي وزارت خارجه انگليس روز چهارشنبه در واکنش به گزارش هاي منتشر شده در مورد مرگ «ابوزکريا البريتاني»گفت: مدت‌هاست که دولت انگليس در رابطه با سفر به عراق و سوريه هشدار داده است. 
وي افزود: درحالي‌که دولت انگليس هيچ‌گونه خدمات کنسولي را در سوريه ارائه نمي‌دهد و ارتباط کنسولي با عراق نيز به‌شدت محدود است، قادر نيستيم تا موقعيت اتباع انگليسي در اين مناطق را تائيد کرد.


منبع : اسکای نیوز
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار