تبادل نظر و همکاری کشورهای اسلامی درخصوص مسأله فلسطین در شرایط فعلی و با مواضعی که دولت جدید امریکا اتخاذ کرده دارای اهمیت دوچندانی نسبت به قبل شده است.
کد خبر: ۳۸۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 23 February 2017

به گزارش تابناک :  تبادل نظر و همکاری کشورهای اسلامی درخصوص مسأله فلسطین در شرایط فعلی و با مواضعی که دولت جدید امریکا اتخاذ کرده دارای اهمیت دوچندانی نسبت به قبل شده است.

 
واشنگتن با قدرت گرفتن ترامپ عملاً به سمت تندترین نوع حمایت از رژیم صهیونیستی برگشته و خوشنودی سران این رژیم از موقعیت دولت آقای ترامپ کاملاً بیانگر این موضوع است. پیشنهادی که رئیس جمهوری امریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف داده، فارغ از اینکه تا چه اندازه قابلیت عملی شدن داشته باشد، نشان از اتخاذ یک سیاست تهاجمی جدید از سوی محور امریکا- اسرائیل در خاورمیانه دارد.
 
این نکته نیز نباید مغفول بماند که تغییر موضع سال‌های اخیر کشورهای عربی در قبال اسرائیل و تمایل نسبی که برخی از این کشورها به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم تل‌آویو پیدا کرده‌اند، بر اهمیت این موضوع می‌افزاید. پارامتر دیگر دخیل در این وضعیت که می‌تواند اوضاع خطیری را ایجاد کند، بی ثباتی شکل گرفته در منطقه و درگیری کشورهایی نظیر سوریه، عراق، بحرین و یمن در جنگ‌های داخلی یا نیابتی امریکا است. آن هم در شرایطی که بحران‌های داخلی از مرز‌های جغرافیایی و سیاسی برخی قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه و مصر هم گذشته و آنها را هم درگیر مشکلاتی کرده که بر بار نتایج مخرب سیاست‌های گذشته آنها در قبال تحولات منطقه می‌افزاید.
 
به عبارت دیگر خاورمیانه کنونی به لحاظ وضعیت امنیتی در یک نقطه بحرانی قرار گرفته و اکنون امریکایی‌ها با سیاست جدیدی که آقای ترامپ از آن سخن گفته، سعی در افزایش ابعاد این بحران دارند. شکی نیست که هرگونه گام عملی برای اجرای پیشنهاد دولت امریکا جهت انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی با واکنش‌های جدی در فلسطین و دیگر همپیمانان جبهه مقاومت همچون سوریه و لبنان مواجه خواهد شد و نتیجه منطقی چنین برخوردی احتمالاً یک درگیری نظامی جدید خواهد بود. درست در همین جاست که اقدامات پیشگیرانه سیاسی و تقویت محور مقاومت مطرح می‌شوند تا اوضاع به سمت بحران جدید در خاورمیانه سوق پیدا نکند.
 
اجلاس تهران پیام بسیار مهمی را به فضای بین‌المللی مخابره کرده که نمود عینی آن در فرمایشات مقام معظم رهبری تجلی یافته بود. دفاع تمام قد ایشان همچون گذشته از محور مقاومت در منطقه و عدم عقب‌نشینی در مقابل موقعیت خطیر و جدیدی که ایجاد شده، به همراه حمایت کشورها و مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس این پیام را برای همپیمانان اسرائیل دارد که در محاسبات خود برای برداشتن گام‌های بعدی قدری نیز عقلانیت را لحاظ کنند، چرا که چنین اتحاد گسترده‌ای در جهان اسلام به آنها این امکان را نخواهد داد که براحتی کار خویش را از پیش ببرند و در صورت دست زدن به اقدامات غیرعقلانی، مانند تمام دفعات قبل باز هم بازنده میدان تقابل خواهند بود.
 
کنفرانس اخیر حمایت از انتفاضه با پیشنهادهایی نظیر پیشنهاد آقای نبیه بری، رئیس مجلس لبنان برای فراخواندن سفرای کشورهای اسلامی از واشنگتن می‌تواند تأثیر بین‌المللی خویش را در قبال تهدیدات و تحولات منطقه نشان دهد. قدر مسلم این است که هر چند متأسفانه تمام کشورهای مسلمان به چنین پیشنهادی روی خوش نشان نخواهند داد اما در آن سو هم باید متذکر شد که کشورها و دولت‌های زیادی هستند که حاضرند در صورت اقدام جدی امریکا و اسرائیل برای عملی کردن تهدیدات‌شان، سفرای خود را از ایالات متحده فرا بخوانند. هزینه حیثیتی چنین اقدامی برای امریکایی‌ها آنقدر زیاد است که بتواند به عنوان یک اقدام دیپلماتیک پیشگیرانه عمل کند. اما فراتر از این باید به ابعاد روانی تحکیم جبهه مقاومت و یادآوری مواضع اصولی این اتحاد اشاره کرد که برگزاری منظم و هدفمند نشست‌هایی مانند کنفرانس اخیر تهران را الزامی می‌کند.
 


منبع : ایران
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار