کد خبر: ۳۸۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 23 February 2017
به گزارش تابناک یزد،سنت دیرینه خانه تکانی، هر سال در روزهای پایانی سال حجم انبوهی از وسایل غیر قابل مصرف، خراب و یا فرسوده را به جمع زباله‌ها اضافه می‌کنداما چه خوب است که این زباله‌های خشک و قابل بازیافت، به جای دفن شدن در گود زباله، به چرخه اقتصاد کشور بازگردند و از بروز مشکلات زیست‌محیطی ناشی از دفن شدن آنها کاسته شود.
بسیاری از خانواده‌های یزدی خانه‌تکانی را در اسفندماه آغاز می‌کنند تا وسایلی که دیگر امکان استفاده از آنها وجود ندارد را بیرون از خانه قرار دهند. برخی وسایل را گوشه و کنار شهر رها می‌کنند و برخی آنها را به ایستگاه‌های پسماند و یا خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک تحویل می‌دهند.
اما در این بین ممکن است برخی از خانواده‌ها از خدماتی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای جمع‌آوری پسماندهای خشک به ویژه در روزهای پایانی سال تدارک دیده است، بی‌خبر باشند.
سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد 6 ایستگاه ثابت برای جمع‌آوری پسماند خشک در نقاط مختلف شهر دایر کرده است و شرکت‌های خدماتی نیز هفته‌ای یک روز در محله‌های مختلف شهر حاضر می‌شوند تا پسماندهای خشک را از منازل جمع‌آوری کنند اما در اسفندماه با توجه به افزایش تولید پسماندهای خشک، ناوگان جمع‌آوری پسماند خشک تقویت شده است؛ اقدامی که بسیاری از شهروندان یزدی آن را ضروری می‌دانند.

برنامه ویژه برای جمع‌آوری پسماندهای خشک
یکی از شهروندان یزدی با اشاره به اعتقاد یزدی‌ها به خانه‌ تکانی می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها خانه تکانی را آغاز کرده‌اند و زباله‌های خشک قابل بازیافت بسیاری در این خانه تکانی تولید می‌شود که لازم است شهرداری با برنامه ویژه‌ای جمع‌آوری آنها را خارج از برنامه متداول سالانه در دستور کار قرار دهد.
«نصرت مظفری» می‌افزاید: جمع‌آوری هفتگی زباله‌های خشک از منازل باید در اسفندماه تغییر کند و حتی لازم است که هفته‌ای چند روز به این امر اختصاص یابد تا خانواده‌ها مجبور نشوند زباله‌های خشک و تر را به صورت ترکیبی برای حمل از سوی شهرداری از منزل خارج کنند.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از زباله‌های خشکی که در طول سال تولید شده است، در روزهای پایانی سال از خانه خارج می‌شود از این رو شهرداری باید برای جمع‌آوری این زباله‌ها برنامه منظمی را تدوین کند تا بانوان خانه‌دار با خیال راحت و بدون نگرانی از چگونگی جمع‌آوری این پسماندها، به تفکیک آنها اقدام کنند.
این شهروند اظهار می‌کند: اطلاع رسانی عمومی درباره برنامه‌های ویژه جمع‌آوری پسماند خشک ویژه نوروز باید فراگیر باشد تا همه خانواده‌ها از روند جمع‌آوری مطلع شوند و در این طرح‌ها مشارکت کنند.
مظفری همچنین بر ضرورت سیاست‌های تشویقی برای جلب مشارکت شهروندان تاکید می‌کند و می‌افزاید: تحویل چند کیسه زباله، انگیزه قوی برای تحویل پسماندهای خشک به خودروهای جمع‌آوری زباله ایجاد نمی‌کند و شهرداری باید مشوق‌های بهتری را برای این مشارکت در نظر بگیرد و به شهروندان معرفی کند.

فعال‌تر شدن ایستگاه‌های ثابت
یکی دیگر از شهروندان بر افزایش ساعت فعالیت ایستگاه‌های جمع‌آوری پسماند تاکید می‌کند و می‌گوید: برخی از خانواده‌های شاغل امکان تحویل پسماندها به خودروهای جمع‌آوری زباله را ندارند از این رو هم ساعت کاری خودروها در اسفندماه باید افزایش یابد و هم ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند باید در روزهای پایانی سال فعال‌تر شوند.
«امید نادری» با بیان این‌که زمان فعالیت ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند باید افزایش یابد، می‌افزاید: اگر سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد بتواند به افزایش این ایستگاه‌ها اقدام کند قطعا مشارکت مردم افزایش خواهد یافت چرا که حجم زباله خشک شهروندان یزدی در روزهای پایانی سال 3 تا 4 برابر روزهای عادی سال افزایش می‌یابد.
وی اضافه می‌کند: قطعا بخش قابل توجهی از پسماندهابه صورت تفکیک شده جمع‌آوری می‌شود چرا که مردم یزد که از گذشته به قناعت شهره هستند، تا حد امکان از دور ریختن زباله‌های قابل بازیافت خودداری می‌کنند و با اقداماتی که برای فرهنگسازی انجام شده است، مشارکت شهروندان برای تفکیک پسماندها روز به روز در حال افزایش است.

نصب باکس‌های جمع‌آوری و تفکیک پسماند در بازارهای شهر
یکی دیگر از شهروندان بر ضرورت نصب باکس‌های ثابت در نقاط مختلف شهر برای قرار دادن زباله‌های خشک تاکید می‌کند و می‌گوید: باکس‌های مخصوص پسماندهای خشک در برخی از نقاط شهر نصب شده است اما لازم است که تعداد آنها به ویژه در کنار مراکز تجاری و تفریحی شهر افزایش یابد.
«محبوبه دهقان» می‌افزاید: با توجه به افزایش مراجعه مردم به بازارهای سنتی و جدید لازم است که باکس‌های تفکیک پسماند در این مراکز به ویژه در بازار سنتی یزد افزایش یابد تا زباله‌های خشک تولید شده مردم و حتی کسبه در این باکس‌ها قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: برخی از کسبه از سطل‌های زباله شهری برای دور ریختن جعبه‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌کنند در حالی که اگر این باکس‌ها به اندازه کافی در شهر نصب شود، زباله‌های خشک با زباله‌های تر مخلوط نخواهد شد.
این شهروند اظهار می‌کند: باید برای ترغیب کسبه به تفکیک پسماندها، به توزیع باکس‌های کوچک برای قرار دادن در مغازه‌ها و واحدهای تجاری اقدام شود تا با تسهیل دسترسی، مشارکت برای تفکیک پسماند افزایش یابد.

مشارکت 42 درصدی یزدی‌ها در تفکیک زباله
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به افزایش مشارکت شهروندان یزدی در طرح تفکیک از مبدا زباله می‌گوید: وزن زباله‌های خشک خانگی از 6 تن در شروع سال جاری به طور متوسط به روزانه 10 تن افزایش یافته که نشان دهنده افزایش مشارکت شهروندان یزدی در این طرح است.
«حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با توجه به افزایش تولید پسماندهای خشک در روزهای پایانی سال برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است که از جمله آنها افزایش خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک و افزایش ساعات جمع‌آوری است.
به گفته وی، زباله‌های خشک شهروندان یزدی در حال حاضر هفته‌ای یک روز از منازل جمع‌آوری می‌شود و به ازای آن کیسه‌های زباله به شهروندان تحویل می‌شود اما قطعا با توجه به افزایش تولید پسماند خشک با خانه تکانی برای نوروز، شرکت‌های پیمانکار نیز برنامه جمع‌‌آوری را متناسب با میزان زباله خشک تولیدی، تغییر خواهند داد.
رحیمدل درباره ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند خشک نیز می‌گوید: ساعات کار ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماندهای خشک در اسفندماه افزایش یافته است تا شهروندان با دسترسی مناسب در طرح جداسازی مشارکت کنند و از ترکیب زباله‌های خشک و تر تا حد امکان خودداری شود. وی اظهار می‌کند: 6 ایستگاه ثابت در نقاط مختلف شهر در پارک اطهر، مجتمع امام علی(ع)، خیابان شهیدان انتظاری، پارک بنفشه، فلکه دوم آزادشهر و بیمارستان شهدای کارگر ایجاد شده است.
این مسئول می‌گوید: این ایستگاه‌ها از ساعت 8 تا 14 و 17 تا 19 به امر تحویل زباله‌های خشک و توزیع کیسه‌های زباله و اقلام فرهنگی مشغول هستند اما قطعا در روزهای پایانی سال ساعت فعالیت این ایستگاه‌ها افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد درباره ترغیب و تشویق شهروندان به مشارکت در طرح تفکیک از مبدا پسماندهای خشک، می‌گوید: یکی از اقدامات انجام شده با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد توزیع «یزد کارت» و امتیازدهی به شهروندان برای تحویل پسماندهای خشک است.
وی می‌افزاید: در این طرح شهروندان با تحویل هر کیلوگرم پسماندهای خشک، 150 تومان امتیاز در کارت خود ذخیره می‌کنند و با مجموع امتیازهای کسب کرده می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را از شرکت تعاونی شهرداری خریداری کنند.
به گفته رحیمدل، این طرح در اسفندماه در ایستگاه ثابت پارک اطهر کلید خورد و بعد از نتایج طرح، سال آینده در سایر ایستگاه‌های ثابت اجرا خواهد شد تا مشارکت شهروندان افزایش یابد.

   توزیع 7300 مخزن تفکیک پسماند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد درباره توزیع مخازن تفکیک زباله‌های خشک می‌گوید: از دی ماه سال جاری برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در تفکیک زباله از مبدا و جداسازی زباله‌های خانگی خشک از تر با حمایت شهرداری و معاونت خدمات شهری و تخصیص اعتبار 500 میلیون ریالی، 7300 عدد مخزن پسماند خشک کارتن پلاست خریداری شده است.
«حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: این اقدام برای تسهیل در تفکیک زباله از مبدا در واحدهای تجاری، اداری، آموزشی، ادارات دولتی، مجتمع‌های مسکونی، شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن توزیع شده و در حال توزیع است.
وی از مزایای طرح تفکیک زباله از مبدا را کاهش تولید پسماندهای خانگی و افزایش تناژ پسماند خشک با ارزش و در نهایت بازگشت سرمایه به چرخه اقتصادی کشور و همچنین حفظ محیط زیست و کاهش اثرات تخریبی دفن زباله‌ها در محیط عنوان می‌کند.
وی اظهار امیدواری می‌کند با مشارکت تک تک شهروندان شاهد روند روبه رشد در این طرح باشیم تا آب، خاک و هوا از آلودگی مصون بماند.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار