دکتر صرامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری :
محمد بهشتی معاون تربیت بدنی و سلامت و نائب رییس کارگروه پیشگیری استان گفت: دوره آموزشی مدرسان طرح توانمند سازی روانی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم با حضور دکتر صرامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در کانون طه شهرستان گرگان برای 150 نفر از کارشناسان ،مشاوران ،دبیران مطالعات اجتماعی و سواد رسانه ای سراس استان به مدت 8 ساعت برگزار شد .
کد خبر: ۳۸۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ 23 February 2017
محمد بهشتی معاون تربیت بدنی و سلامت و نائب رییس کارگروه پیشگیری استان گفت: دوره آموزشی مدرسان طرح توانمند سازی روانی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم با حضور دکتر صرامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در کانون طه شهرستان گرگان برای 150 نفر از کارشناسان ،مشاوران ،دبیران مطالعات اجتماعی و سراسر استان به مدت 8 ساعت برگزار شد .


وی ضمن اعلام برنامه های پیشگیری از اعتیاد وآسیب‌های اجتماعی درمدارس  استان گفت: تمرکز آموزش وپرورش، آموزش مهارتهای خودمراقبتی برای دانش آموزان است . 

وی افزود: برای این منظور برنامه های مختلفی را در مدارس اجرا می کنیم. این برنامه ها شامل برنامه های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی هستند. در بخش برنامه های آموزشی، طرح هایی را به منظور آموزش پیشگیری به تناسب دوره های مختلف تحصیلی اجرا می کنیم. در این طرح ها که تاکنون ۴ طرح را شامل می شدند ، مهارت های خود-مراقبتی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

 وی ادامه داد: همچنین در بخش فعالیت های آموزشی، کارگاه هایی را برای شناخت رفتارهای پرخطر و آشنایی با راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر خطرات برای والدین و نیز همکاران فرهنگی برگزار می کنیم. در بخش فعالیت های فرهنگی، اقدامات مختلفی صورت می گیرد که شامل برگزاری جشنواره نوجوان سالم ( در دو بخش خلاقیت های دانش آموزی و ابتکارات مدرسه ای )، تولید و انتشار گسترده محصولات فرهنگی شامل دفترک ها و کتابچه های آموزشی برای دانش آموزان، والدین و همکاران فرهنگی همچنین برگزاری نمایشگاه های سیار پیشگیری در مدارس است. در بخش فعالیت های مراقبتی، برنامه هایی برای کاهش عوامل مخاطره آمیز و توانمندسازی و حمایت از نوجوانان در معرض خطر، طراحی و اجرا می شود و طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم در همین راستا می باشد.

در ادامه دکتر صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه گفت : در راستای اجرای "طرح توانمندسازی و روش‎های پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس" یک سری استان‎ها فعالیت خود را از مهر ماه آغاز کردند و امروز در استان گلستان آموزش این طرح انجام می شود  .هدف از اجرای این طرح 1-کاهش تمایل و خودداری از مصرف مواد در دانش‎آموزان2- افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به مواد3- ارتقاء سطح توانمندی‎های روانی و اجتماعی دانش‎آموزان در عرصه خود کنترلی و مراقبت در برابر اعتیاد و ارتقاء دانش مدیران و مربیان در مدارس متوسطه دوم است تا این دغدغه برای مدیران و معلمان ایجاد شود.وی یکپارچه‎سازی اقدامات برای ریشه‎کنی اعتیاد، تقویت عوامل محافظت و تضعیف عوامل خطر، کتمان، انکار و سکوت را در مدارس نسبت به پدیده اعتیاد از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: در حوزه مداخلات که در سطح آموزش و پرورش استان صورت گرفته وضعیت استان از حیث آسیب‎پذیری شیوع مصرف نسبت به نوجوانان پایین‎تر است و این تلاش قدرت‎مندانه همکاران ما را نشان می‎دهد و امیدواریم با اجرای طرح توانمند‎سازی وضعیت ‎بهتری را در سال‎های آینده داشته باشیم.

 وی علل گرایش نوجوانان به مصرف مواد را لذت طلبی-تفریح ،سرگرمی و کنجکاوی –فشار دوستان و همسالان –وجود مصرف کننده در یکی از اعضای خانواده و تاثیر پذیری از او  و همانند جویی با دیگران  بیان نمودند. وی در خصوص  نحوه اجرا ی طرح گفت : اجرا به اینصورت است که مربیان بعد از آموزش به مدارس متوسطه دوم اعزام می شوند و کارگاه های آموزشی به مدت 8 ساعت که شامل 4 ساعت آموزش دانش آموزان ،2 ساعت آموزش معلمان و 2 ساعت آموزش والدین می باشد اجرا می نمایند.

در پایان اظهار داشتند  برای اینکه دانش آموزان را از خطر اعتیاد دور نگه داریم باید اطلاعات درست به دانش آموز بدهیم با ایجاد رعب و وحشت نمی توان به این مهم دست یافت و ارایه این اطلاعات باید متناسب با دوره تحصیلی دانش آموزان باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار