مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه این مدرسه به عنوان یک میراث معنوی ماندگار ثبت ملی می‌شود تصریح کرد: هم اکنون در استان تعداد 49 اثر معنوی ماندگار ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۳۸۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 23 February 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بوراحمد ، در برخی مناطق دنیا همواره مدارسی بوده که شخصیت های بزرگ از آن جا درس و مشق خود را شروع کرده اند و به مدارج بالا رسیده اند. چنین مدرسه هایی هر چند محدود هستند اما نقش بسازایی در عالم سیاست ، علم ، دانش و پیشرفت مناطق مختلف دنیا داشته اند.
یکی از کالج های معروف در انگلیس ، بیشترین سیاستمداران دنیا را آموزش داده است .در ایران هم چنین مدرسه هایی وجود داشته است .
 
 مدرسه ای در استان که در آثار ملی ثبت می شود + تصاویر
 
همان­ گونه که دبیرستان البرز، علوی، فیروز بهرام و … تهران نقش مهمی در پرورش رجل سیاسی، اجرایی و نخبگان علمی کشور در قرن معاصر داشتند، دبیرستان امام خمینی (کورش کبیر)  هم این نقش را حداقل در نیم قرن اخیر شهرستان گچساران ایفا کرده است به گونه­‌ای که تعداد زیادی از پزشکان، سیاسیون و مدیران اجرایی شهرستان گچساران که به مناصبات استانی و حتی کشوری رسیدند، فارغ‌التحصیل دبیرستان کورش کبیر (ولایت) می‌باشند.
به عنوان مثال: بهرام تاجگردون، غلام‌رضا تاجگردون، مرحوم محمدعلی نبی‌زاده، سید قدرت‌الله حسینی، علیمراد جعفری، دکتر بهادر غضنفری، دکتر زینل‌زاده، شهید خلبان ابراهیم امیدبخش و … را می‌توان نام برد.
 
مدرسه ای در استان که در آثار ملی ثبت می شود + تصاویر 

اولین انجمن اسلامی در این مدرسه تشکیل شد که شهید امینی یکی از اعضای این انجمن بود. همچنین معلمین و دانش‌­آموزان این مدرسه که به دو گروه مذهبی و غیر مذهبی تقسیم شده بودند نقش بسیار پر رنگی در تظاهرات و فعالیت‌­های سیاسی و انقلابی داشتند که اوج آن به رهبری حاج بهرام تاجگردون در قیام خونین ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ گچساران رقم خورد.

دبیرستان کورش کبیر دارای معماری خاص و منحصربفردی بود که مسئولین دبیرستان از اتاق مدیریت دبیرستان قادر بودند تا همه کلاس‌ها و فضای دبیرستان را رصد نموده و تحت نظارت خود داشته باشند. این دبیرستان را می‌توان اولین مدرسه‌ای دانست که سالن آمفی‌ تئاتر (نمایش) داشته است.

در ضمن مدرسه کورش کبیر در اویل انقلاب به مدرسه شریعتی و بعد از مدتی در نوبت صبح به مدرسه امام خمینی (ره) و بعدازظهر آیت‌الله خامنه‌­ای تغییر کرد. سرانجام در سال ۱۳۹۱ با تصمیم مسوولین وقت آموزش و پرورش شهرستان گچساران با توجه به کاهش دانش‌آموز و ادغام این دو دبیرستان به اسم مدرسه ولایت نامگذاری شد.(برگرفته از یادداشتی به قلم سیدابوالحسن حسینی نیک)
 
مدرسه امام خمینی ثبت ملی می شود
صبح امروز و با حضور نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استاندار و برخی دیگر از مسؤولان استانی و شهرستانی همایشی در دبیرستان تاریخی امام خمینی گچساران برگزار شد.
در این نشست محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان قدمت مدرسه تاریخی امام خمینی اظهار کرد: کار ساخت این مدرسه از سال 1322 آغاز شد.
این مسؤول گفت: این دبیرستان در سال 1326 تأسیس شد و در سال 43 به نام دبیرستان کورش نام‌گذاری شد.
باقری بیان کرد: نام این مدرسه با شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی از سال 57 به مدت 5 سال مدرسه شریعتی بود و سپس به نام مدرسه امام خمینی تغییر نام داد و اکنون نام این مدرسه ولایت است.
وی با بیان اینکه این مدرسه به عنوان یک میراث معنوی ماندگار ثبت ملی می‌شود تصریح کرد: هم اکنون در استان تعداد 49 اثر معنوی ماندگار ثبت ملی شده است.
باقری بیان کرد: همچنین تعداد دو اثر طبیعی و تعداد 387 اثر غیر منقول نیز در استان ما ثبت ملی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار