به بهانه روز سلامت مردان؛
اگر نگاهی به تقویم بیندازیم روزهای بسیاری می یابیم که در رابطه با بحث سلامت است؛ برخی مسائل پزشکی آن چنان با روزمره همه ما همراه است که عدم توجه بدان مشکلات بسیاری ایجاد می کند
کد خبر: ۳۸۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶ 23 February 2017
اگر نگاهی به تقویم بیندازیم روزهای بسیاری می یابیم که در رابطه با بحث سلامت است؛ برخی مسائل پزشکی آن چنان با روزمره همه ما همراه است که عدم توجه بدان مشکلات بسیاری ایجاد می کند؛ از این رو تقویم حوزه ی پزشکی اهمیت بسیاری در سال های اخیر پیدا کرده است. از این رو یکی از این دسته  روزهایی که با بحث سلامت همراه بوده، روز سلامت مردان است؛ همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بر این اساس با توجه به اینکه بسياري از خطرات بهداشتي که سلامت مردان را تهديد مي‌کند، قابل پيشگيري است و تنها با کمي تغيير در شيوه زندگي می توان عمر طولاني‌تري داشت و سالم‌تر زندگي کرد لزوم ایجاد چنین روزی در جامعه احساس می شد. از این رو دکتر فرزین سلیمان زاده، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران از اولین پنجشنبه ی اسفندماه یا روز سلامت مردان می گوید.

حوزه ی سلامت روزهای بسیاری را با نام های مختلف باب کرده و در چند سال اخیر روز سلامت مردان مورد اهمیت واقع شده است؛ اما متاسفانه وجود چنین روزی همچنان گمنام می باشد؛ چند سال روز سلامت مردان ایجاد شده است؟

روز سلامت مردان امسال دهمین سال اعلام و فعالیت رسمی اش را پشت سر می گذارد. از این رو سال 85 برای اولین بار این نامگذاری پس از پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران و نظر مثبت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، رسما وارد تقویم سلامت شد و زمان آن اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال اعلام گردید. چند سال بعد و با هدف تخصیص فرصت بیشتر برای برنامه های اطلاع رسانی و آموزش، به هفته سلامت مردان تغییر یافته و در حال حاضر نیز به همین شکل برگزار می شود.

با توجه به اینکه این روز را انجمن اورولوژی ایران پیشنهاد داده است، این انجمن چه برنامه هایی مد نظر دارد؟

پیشنهاد انجمن برای اختصاص روزی به این عنوان در درجه اول برای ترویج مفاهیم مرتبط با سلامت معطوف به بیماریهای اختصاصی مردان (مانند بیماریهای پروستات و بیضه – و بخصوص سرطانهای این اعضا و برخی بیماریهای مهم و بی علامت دیگر) و نیز بیماریهایی که در مردان شیوع بالاتری دارند ( برخی از سایر سرطانها، بیماریهای قلبی عروقی و حوادث شغلی و جاده ای و...) بود. نقش آموزش های عمومی و نیز اعلام مشاوره رایگان توسط جمع کثیری از همکاران ما در انجمن اورولوژی ایران در این روز، رسم نیکویی بوده که از اولین سال اجرا وجود داشته و با اندک تفاوتهایی در هر سال برگزار شده است. این فعالیتها از اطلاع رسانی و مصاحبه و پرسش و پاسخ در رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب تا مشاوره و ویزیت رایگان در مطب ها و درمانگاهها را شامل می شود. از ظرفیتهای نهادهای دیگر مانند شهرداری و سراهای محلات، هلال احمر، انجمن های مرتبط دیگر و... نیز کمک های چشمگیری دیده ایم. وزارت بهداشت نیز بخصوص در سالهای اخیر با نگاه به حوادث و کاهش آسیبهای آن، به صورت چشمگیری فعالیت کرده است. در بسیاری موارد، انجمن اورولوژی ایران نیز هر سال یک موضوع را بیش از سایر موارد مورد تاکید قرار داده و از این راه تلاش کرده است که حساسیت جامعه را به این موارد افزایش دهد و به بیماریابی فعال در مراحل پنهان و قابل درمان بیماریها کمک کند.

وجود این برنامه ها تا چه میزان سبب افزایش آگاهی شده است؟ تجربه ی خاصی در این زمینه دارید؟

واقعیت این است که بر اساس بازخوردهای چهره به چهره و در رسانه ملی و ... استنباط ما این است که در طی این سالها به تدریج حساسیت ها ایجاد شده است. در این راه حتی نقش بانوان در توجه به سلامت مردان خانواده ی خود چشمگیر است چون آقایان کم و بیش در همه جای دنیا به سلامت خود کم توجه ترند (اگر بخواهم خوشبینانه بگویم به سلامت خود اطمینان بیشتری دارند!). اما واقعیت عکس این را نشان میدهد. آمارها به ما می گویند که میانگین امید به زندگی مردان در سراسر جهان حدود 4 تا 5 سال از خانمها کمتر است. دلایل این کمتر بودن امید به زندگی متعدد است اما به هر حال برخی از آنها همان مواردی است که قبلا ذکر شد: مردان بیش از زنان در معرض آسیبهای قلبی عروقی، بیماریهای مهمی چون دیابت و فشار خون، سوء مصرف مواد، بسیاری از سرطانها قرار دارند و با این حال چنان که گفته شد به سلامت خود کمتر توجه دارند. 

انجمن اورولوژی ایران چه مسایلی را عموما بمناسبت این روز مطرح میکند؟

سرطان پروستات در امریکا از هر 7 تا 8 مرد یک نفر را درگیر می کند. این سرطان شایعترین سرطان در مردان و دومین علت مرگ به دلیل سرطان در مردان است. خبر خوش این است که شیوع آن در آسیا به اندازه آمریکا نیست اما همچنان سرطان شایعی است. نکته بسیار مهم این که در صورت کشف بهنگام، این بیماری تقریبا همیشه قابل درمان است و این واقعیت، اهمیت هوشیار بودن ما و مردم در کشف زودرس این بیماری را در زمانی که هنوز پنهان است نشان می دهد.
بیماری دیگر سرطان بیضه است. شیوع آن بسیار کمتر است اما عمدتا مردان جوان را درگیر می کند و باز هم کشف زودرس آن، کلید موفقیت در درمان است؛ در حالی که اغلب شرم و حیای یک مرد جوان، مانع مهمی در راه کشف زودرس است. پیام مهم این است: هر سفتی بدون درد در گوشه ای از بیضه یا کل بیضه، در اسرع وقت باید بررسی شود.
سال گذشته ما تاکید را بر بیماریهای عفونی آمیزشی گذاشتیم. اسلایدهای آموزشی برای مردم تهیه کردیم و در هر جا که می شد مردم را جمع کرد و در این مورد صحبت کرد، همکاران متخصص ما به میان مردم رفتند و در این مورد سخن گفتند. البته در این موارد سخن گفتن، ظرافتهایی دارد و از محدودیتهای رسانه ای و عرفی و فرهنگی، همگی گاهی حتی بیش از حد لازم دست و بال ما را می بندد. اما باید با رعایت همه این ظرافتها حتما در این موارد سکوت را شکست، چرا که در غیر این صورت، مرزهای مهمتری شکسته خواهد شد. در یک کلام مرزهای سلامت جامعه.
 
انجمن ارولوژی ایران برای سال جاری چه برنامه هایی را مد نظر قرار داده است؟

برای امسال اما، ما تصمیم گرفتیم به مساله ناباروری مردان بپردازیم. 10 درصد زوجها یک سال پس از آنکه می خواهند بچه دار شوند، در این امر موفق نیستند و این بر اساس تعریف یعنی ناباروری. نیمی از ناباروری ها یا فقط به عامل مردانه و یا تواما به عامل مردانه و زنانه مربوط است. اما رسم و باور بسیاری از مردم این است که بررسی های ناباروری از خانمها شروع می شود. البته در بسیاری از موارد این بررسی ها اصلا به آقایان نمی رسد و محدود به زنان باقی می ماند. اینها رسوبات برجای مانده از تفکر سنتی مردسالار است که کم و بیش در جوامع شهری و روستایی هر دو – تاکید می کنم در هر دو- هنوز وجود دارد. فقط نسبت شیوع و شدت این باورها ممکن است متفاوت باشد. تلاش ما این است که کمک کنیم مردان بدانند و بپذیرند که برای ناباروری آنها نیز باید بررسی شوند واتفاقا بررسی اولیه مردان آسان تر و کم هزینه تر از زنان است. همچنین آگاه شوند که از نوجوانی تا میانسالی چه عواملی ممکن است باروری یک مرد را تحت تاثیر قرار دهد.

خدماتی که انجمن در این روز ارایه میکند، شامل چه مواردی است؟

خذمات در این روز بیشتر شامل مشاوره رایگان تعداد قابل توجهی از متخصصین اورولوژی در سراسر کشور، آموزش چهره به چهره در برخی از سرای محلات، پاسخگویی تلفنی به سوالات هموطنان در روز پنجشنبه پنجم اسفند و مصاحبه ها و پرسش و پاسخ های مستقیم رادیو تلویزیونی و اطلاع رسانی در رسانه های مکتوب خواهد بود. هموطنان می توانند درباره جزئیات همکارانی که مشاوره رایگان ارائه خواهند کرد وهمچنین تلفن های تماس با انجمن روز چهارم اسفند به وبسایت انجمن به نشانی www.iuanet.org مراجعه کنند.


به طور کلی انجمن ارولوژی ایران چه اهدافی را دنبال می کند؟

انجمن اورولوژی طبق اساسنامه سه هدف اصلی دارد که اولین آنها بهبود و تسهیل خدمت رسانی به مردم است. اما از سوی دیگر بدیهی است که یک انجمن علمی مستقیما وارد ارائه خدمات درمانی به مراجعین نمی شود چون این کار وزارت بهداشت است و اصولا انجمن محل و سخت افزار لازم را برای این کار ندارد و چنین انتظاری هم از آن نمی رود. ما تلاش می کنیم در کنار سایر همکاران برای رفع هرچه بیشتر محدودیت ها در خدمت رسانی مناسب برنامه ریزی علمی کنیم و به وزارت بهداشت یا سایر نهادهای اجرایی پیشنهاد و مشورت ارائه کنیم. در همه جای دنیا فعالیتهای انجمنهای علمی برای مردم در همین محدوده تعریف می شود. البته می توان فعالیتهایی چون پاسخ به سوالات تخصصی رایج یا ارائه فهرست مراکز فوق تخصصی در اورولوژی را برای تسهیل مراجعات مردم مد نظر قرار داد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار