وزیر نیرو گفت؛
با توجه به اینکه در بحث عوامل موثر در گرد و غبار مسائلی مانند انتقال آب و خشکسالی مطرح می شود در دولت یازدهم مقرر شد هیچ انتقال آب جدیدی صورت نگیرد
کد خبر: ۳۸۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ 24 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛حمید چیت چیان عصر پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان در سرسرای شهید هاشمی استانداری اظهار کرد: تمام آنچه در وزارت نیرو در حال انجام است تصمیماتی است که در دولت های گذشته برای انتقال آب شرب اتخاذ شده بود.
 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی رسانه ها و فضای مجازی ادعا می شود مساله گرد و غبار به علت طرحهای انتقال آب است گفت: ما الان هیچ کاری برای این موضوع در دست اجرا نداریم و در فاز مطالعه هستیم.
 
وی افزود: بعد از انجام مطالعه هم سازمان حفاظت محیط زیست باید مجوز صادر کند تا بتوان کار اجرایی انجام داد و در حال حاضر هیچ کار اجرایی صورت نمی گیرد و تنها در صورت صدور مجوز زیست محیطی کار را آغاز می کنیم.
 
چیت چیان اظهار کرد: مجموع آبی که قرار است از سر شاخه های کارون برای مصرب شرب سه استان دیگر انتقال یابد 580 میلیون مترمکعب است و این نیز در حد مطالعه است و هنوز اجرا نشده است.
 
وزیر نیرو خشکسالی را عامل اصلی بروز پدیده گرد و غبار دانست و گفت: تا سه هفته قبل تقریبا در شرق خوزستان میزان بارش نزدیک به صفر بود اما خوشبختانه با بارش های اخیر و نم دار شدن زمین وضعیت متفاوت شده و این بارشهای اخیر می تواند از برخاستن گرد و غبار جلوگیری کند.
 
وی اضافه کرد: وزارت نیرو آمادگی دارد به صورت کامل برای طرح مقابله با ریزگردها کمک کند زیرا این وزارتخانه خود از قربانیان مساله ریزگردها بوده و در سه مقطع 9، 23 و 26 بهمن به دلیل بروز پدیده گرد و خاک در خوزستان قطعی برق داشتیم که خیلی سریع کنترل و از گسترش آن به مناطق شمالی استان و استانهای دیگر جلوگیری شد در حالی که در کشورهای دیگر با بروز چنین اتفاقاتی، بازیابی شبکه خیلی طول می کشد.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه قطعی آب تنها در دو مقطع نهم و 23 بهمن در شهر اهواز و دو شهر ملحق به اهواز اتفاق افتاد اضافه کرد: بسیج نیروها برای اصلاح شبکه، شست و شو و تعویض مقره ها در هفته اخیر، در تاریخ صنعت برق بی نظیر بوده و تمام استان ها، شرکت های توزیع برق منطقه ای با تجهیزات کامل و کارشناسان به خوزستان آمده و کار بی نظیری انجام دادند.
 
وی اضافه کرد: امروز با حضور رئیس جمهوری در تصفیه خانه ها 20 دستگاه دیزل ژنراتور که در اسرع وقت از استانهای دیگر به خوزستان منتقل شده بود وارد مدار شدند و تصفیه خانه و پمپاژ آب خام به سیستم های اضطراری تامین برق مجهز شدند تا در صورت بروز حادثه در شبکه برق، تامین آب با مشکل مواجه نشود.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت این است که مشکل گرد و خاک را حل کند گفت: وزارت نیرو در این موضوع نقش پشتیبان را به عهده دارد نه نقش اصلی به همین دلیل نقش ما تامین آب برای طرح های علاج بخشی موضوع گرد و خاک است.
 
وزیر نیرو افزود: رهاسازی آب برای تالابها به ویژه هورالعظیم و شادگان از جمله این کارها است که تا قبل از دولت یازدهم برنامه ریزی مشخصی برای حق آبه تالاب ها در کشور وجود نداشت و برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب کشور، دولت یازدهم و وزارت نیرو این کار را مشخص کرده و سالانه 900 میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب هورالعظیم تعیین شد.
 
وی گفت: در سال 1392 به گواهی تصویرهای ماهواره ای، تالاب هورالعظیم کاملا خشک بود و در سال آبی 94-93 یک میلیارد و هشت میلیون متر مکعب آب، در سال 95-94 یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب از طریق کرخه و در سال جاری تا امروز یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده است.
 
چیت چیان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 71 درصد از کل سطح تالاب هورالعظیم پوشیده از آب است و تلاش می شود هرساله بیشتر شود و هورالعظیم به سطح قبل برگردد.
 
 
وزیر نیرو ادامه داد: عمده آب تالاب شادگان از رودخانه مارون و جراحی تامین می شود که آب رودخانه مارون به صورت نرمال دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آورد سالانه اش بوده که به دلیل خشکسالی سال آبی گذشته، 750 میلیون متر مکعب آب در این رودخانه داشتیم.
 
وی گفت: بر اساس آمار آب و برق خوزستان قریب یک و نیم میلیارد متر مکعب آب وارد تالاب شده و در سه سال، 60 درصد تالاب شادگان تحت پوشش آب قرار گرفته است.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه بر اساس آمار بیش از 50 درصد مناطق مستعد گرد و خاک ها از مراتع است، ادامه داد: تامین آب برای طرح کشت نهال ها و جنگل کاری 16 روز گذشته با حضور جهانگیری در ماهشهر منعقد و به دنبال آن متعهد شدیم آب مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی برای این طرح را تامین کینم و الان این طرح در دست انجام است.
 
وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو برای آبیاری و زهکشی550 هزار هکتار از اراضی خوزستان آب کامل را تامین کرده و در این مورد هیچ گونه نگرانی نیست و وزارت نیرو متعهد به انجام این کار است و با کمال همکاری با وزارت جهاد کشاورزی به جلو پیش می رود.
 
چیت چیان اظهار کرد: کاری که وزرت جهاد کشاورزی برای توسعه کانال های سه و چهار طرح 550هزار هکتاری انجام داده در تاریخ آبیاری زهکشی و مدیریت منابع آب کشور بی نظیر است و مردم خوزستان از برکات این طرح برخوردارند.
 
**احیای نخلستانهای ابادان و خرمشهر
 
وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو احداث دو سد سلولی در آبادان را شروع کرده و اعتبارات مورد نیاز در دولت تامین شده و این کار به سرعت انجام می شود.
 
وی افزود: اثر این دو سد این است که به طور کلی ورود آب شور از دریا به بهمنشیرمتوقف و کل بهمنشیر به یک مخزن و مجرای آب شیرین تبدیل و به برکت اجرای این طرح تمام نخلستان های منطقه آبادان و خرمشهر احیا می شود و به زودی تحولی آشکار را در منطقه شاهد خواهیم بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری امروز پنجشنبه در سفری یک روزه به منظور بررسی پدیده گرد و غبار برای خوزستان وارد اهواز شد و وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، ،نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرائی رئیس جمهوری و نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در این سفر دکتر روحانی را همراهی می کنند.
 
از جمله برنامه های سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان بازدید از کانون ریزگردها در خوزستان، شرکت در نشست تخصصی بررسی این ریزگردها و بررسی راهکارهای خروج از این بحران و صدور دستورات اساسی وشرکت در شورای اداری استان از برنامه های سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان است.
 
توفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.
منبع: تابناک
برچسب ها: حمید چیت چیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار