پروژه بخشش جریمه دیرکرد وسود وام های معوق بدهکاران بانکی از شهریورماه سال جاری که مجلس به پیشنهاد دولت مصوبه ای را ارائه کرد که طی آن منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز برای پرداخت تعهدات بانک ها پیش بینی شد،کلید خوردو پس از بحث های فراوان بالاخره توسط بانکها اجرایی شد.
کد خبر: ۳۸۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰ 25 February 2017
تابناک ایلام جمال دارابی:: اجرایی شدن این مصوبه مشتریان خوش حساب بانک ها راباوجود بخشش سود و جرایم دیرکرد بدهکاران معوق داربه شدت ناراضی کرده و توهم عدم پرداخت را درآنها نیز ایجاد نموده است .

 موضوع مهمی که در مصوبه مجلس قابل توجه است موضوعی بود که سود تسهیلات غیرجاری تا 100 میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت شودو بنا بر این مصوبه مجلس، بدهکاران تا سقف 100 میلیون تومان فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی بوده و پرداخت سود آن بر عهده دولت است؛ در عین حال جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک ها بخشیده شود.

این موضوع پس از تصویب مجلس و تهیه آیین نامه اجرایی آن در دولت بالاخره از سوی بانک ها به اجرا درآمدودرحال حاضر به همه بدهکاران بانکی که مبلغ اصل وام آنها کمتر از 100میلیون تومان است تا پایان اسفندماه جاری  فرصت داده شده است با تسویه بدهی خودمشمول این بخشش شوند.

یک کارشناس اموربانکی دراین مورد به خبرنگار تابناک ایلام گفت :هدف دولت از اين طرح تسويه مطالبات  دولت از بانكها و در پی آن کاهش بدهی بانکها به بانک مرکزی بوده تا با استفاده از آن سرمایه بانکهای دولتی افزایش پیدا کند.

کامران بیرانوندافزود: دولت مبلغ زیادی به بانکهای دولتی بدهکاراست که این امر باعث شده كه بانكها با کمبود نقدینگی مواجه شده ومجبور به اضافه برداشت از بانك مركزي شوند.

وی گفت:  بسياري از گیرندگان تسهیلات اعتقادی به بازپرداخت بموقع بدهی خود ندارند و هرچه که رقم تسهیلات بیشتر باشد قدرت چانه زنی بدهکاران برای نپرداختن بیشتر می شودو این موضوع باعث مي شود كه وام گیرندگان تا حد امکان در بازپرداخت بدهیها تعلل به خرج داده و حتی باوجود بعضی فشارها و اهرمهاي قانونی حاضر به بازپرداخت مطالبات نیستند.

بیرانوند درمورد مشکلات ناشی از اجرای این مصوبه گفت : اگر این طرح فقط شامل یک بخش مثلابخش کشاورزی شود سایر استفاده کنندگان از وام های سایر بخشهای اقتصاد این درخواست رادارند که مصوبه شامل حال آنها نیز باشد. ضمن اينكه اگر شخصی بيش از 100ميليون مثلا 200ميليون وام گرفته انتظار دارد که وام دريافتی وی در قالب دو فقره وام 100ميليوني اعمال شود .

بیرانوندیادآوری کرد: بدعت و بدآموزی  ایجاد شده توسط این طرح باعث می گردد در مورد گیرندگان تسهیلات  جدید در سالهای آتی باهدف بخشش جرایم وسوده ای انباشت شده ،از باز پرداخت اقساط و بدهی های خود امتناع کنند که این امر باعث بروز مشكلات عديده اي براي شبكه بانكي در زمينه وصول مطالبات خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: مطالبات معوق شبکه بانکی حدود100هزار ميلياردتومان است که بخش اعظمي از این رقم يعني حدود 90% مطالبات معوق مربوط به تسهیلات بالای 100ميليون تومان است و در واقع تاثير قابل توجهي در كاهش مطالبات معوق بانکی ندارد.

وی گفت : گرچه از لحاظ كمي تعداد بدهكاران كاهش پیدا می کند اما از لحاظ كيفي رقم مطالبات معوق چندان تغییری نمی کندو از طرف دیگر این مصوبه در مورد 90درصدی که بدهکاران کلان می باشند سکوت کرده وبرای تشویق آنان تاکنون تصميمي گرفته نشده که باید بانک مرکزی این موضوع مهم را مد نظر قرار دهد .

بیرانوندبا اشاره به نقش این مصوبه درشفاف سازی ترازنامه بانک ها اظهارکرد: بانکها  جرائم اخذ شده را جزو دارایی خود قرار می دهندو این مصوبه اگر درست و کارشناسی شده عملیاتی گردد باعث مي شود که اقلام موهوم در ترازنامه بانکها شفاف شود ، ضمن اينكه در شرايط كنوني كه بانكها با مشكلاتی مواجه اند اين طرح ميتواند به تامين منابع سيستم بانكي در جهت جذب نقدينگي جامعه کمک کند.

مزایا ومعایب این طرح مهم مالی واقتصادی می تواند زمینه ساز مسایلی مشابه درسال های آتی گرددکه باید حتما مورد نظرسیستم اقتصادی باشد.

ایجاد توقع بخشش برای سال های بعد ،دوگانگی و اجحاف آشکاربین گیرندگان مختلف تسهیلات بانکی و ازهمه مهم ترنارضایتی شدیدمشتریان خوش حساب بانک ها می تواند از پیامد های این طرح باشد.

مشتریان خوش حسابی که به موقع اصل وام وسود های مربوطه را پرداخت نموده اند اینک خود را با افرادی مقایسه می کنند که با تاخیر چند ساله بدون پرداخت سود و کارمزد،فقط با پرداخت اصل وام تبرئه می شوند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
با سلام و ادب محضر مبارک دوستان عزیز بخصوص نویسنده محترم،
با این اوضاع پیش آمده، عده ای که بد حساب بودن ،مزد بدحسابی خودشونو گرفتن ولی ما که خوش حساب بودیم ،وام باسود 28درصد را به موقع تسویه کردیم، الان هم اگه بدهی به بانک کشاورزی داریم ریالی پرداخت نمی کنیم حتی اگر برخورد قانونی هم بکنند،زیرا این قانون میگوید افراد بد حساب بیشتر مورد حمایت دولت و بانک مرکزی هستند .بیچاره ما مردمی که بخاطر احترام به قانون تا ریال اخر سودو پرداخت کردیم.
مختاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
باسلام و تشکر از نویسنده محترم.این طرح برای افرادی که ازنظر مالی مشکل دارند خوبه اما ابهامات زیادی داده از جمله اینکه آیافقط شامل وامهای کشاورزی میشه یا سایر انواع وامها مثل خریدخودرو یا مضاربه و... دربرمیگیره.تکلیف افراد خوش حسابی که درموعد مقرر وامهاشون با سود پرداخت کردن چیه.مطمئنا بانکها سود برنمیگردونن که باعث میشه سالهای آتی افراد خوش حساب هم بدحساب بشن.واقعا اجحافه درحق خوش حسابها و باید رفع ابهام بشه.بازهم ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار