کد خبر: ۳۸۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴ 25 February 2017
رئیس پلیس مالزی روز جمعه اعلام کرد یکی از دو زن متهم به قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی از اثرات استفاده شده در ماده شیمیایی بسیار سمی 'وی.ایکس' که در ساخت سلاح های شیمیایی استفاده می شود، رنج می برد.

به گزارش ایرنا، پلیس مالزی امروز در بیانیه ای نیز اعلام کرد 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی روز دوشنبه هفته گذشته در فرودگاه کوالالامپور با ماده شیمیایی بسیار سمی 'وی.ایکس' که در ساخت سلاح های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، ترور شده است.

این عامل شیمیایی در حمله شیمیایی رژیم صدام به رزمندگان ایران و علیه مردم حلبچه نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در کوالالامپور در مورد تاثیر 'وی.ایکس' که توسط سازمان ملل جزو سلاح های کشتارجمعی قرار گرفته است بر عاملان ترور 'کیم جونگ نام'، گفت که یکی از زنانی که به اتهام این ترور دستگیر شده، چند بار دچار تهوع و استفراغ شده است.

به نوشته تارنمای روزنامه های 'استار' و 'نیواستریت تایمز'، وی توضیح بیشتری در این مورد نداد، اما اعلام کرد که پلیس به هیاتی از انرژی اتمی مجوز داده است تا مسیر فرودگاه بین المللی شماره دو کوالالامپور محل قتل برادر رهبر کره شمالی را برای پیداکردن اثری از عامل بسیار سمی و عصبی 'وی.ایکس' بررسی کند.

بازرس کل پلیس مالزی گفت که هنوز هم چند روز پس از این ترور و اسپری این ماده سمی توسط دو زن در صورت 'کیک جونگ نام' می تواند اثری از این ماده سمی شیمیایی در صحنه وجود داشته باشد.

خالد ابوبکر تایید کرد که یکی از زنان مظنون از عوارض جانبی مواد شیمیایی رنج می برد.

دو زن ویتنامی و اندونزیایی همراه با دو مرد از مالزی و کره شمالی پس از این قتل بازداشت شده اند.

دبیر دوم سفارت کره شمالی و چهار تبعه کره شمالی که به پیونگ یانگ گریخته اند در تعقیب پلیس مالزی برای بازجویی هستند.

کره شمالی با مقصر دانستن مالزی در ارتباط با قتل شهروندنش که به صورت خودتبعید در ماکائو زندگی می کرد، دولت مالزی را به نشان دادن 'نگرش غیرصمیمی' تحت سناریوی طراحی شده توسط کره جنوبی متهم کرده است.

مقتول پسر بزرگ 'کیم جونگ ایل' رهبر سابق کره شمالی بود که پیش بینی می شد جانشین پدر شود، اما ورودش با گذرنامه جعلی به توکیو در سال 2001 به همراه همسر و فرزندش باعث شد از چشم پدر بیافتد و از قدرت کنار گذاشته شد.

'کیم جونگ نام' هفته گذشته پس از مسموم شدن در فرودگاه کوالالامپور با ماده شیمیایی 'وی.ایکس'، هنگام انتقال از درمانگاه این فرودگاه به بیمارستان 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی درگذشت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار