در اولین روز المپیاد ورزشهای همگانی تیمهای حاضر در خزرآباد در 9 رشته با هم رقابت کردند.
کد خبر: ۳۸۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴ 25 February 2017
به گزارش تابناک مازندران، در اولین روز المپیاد ورزشهای همگانی تیمهای حاضر در خزرآباد در 9 رشته با هم رقابت کردند. 
ایلنا، امروز نخستین روز المپیاد ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خزرآباد ساری و با همت وزارت بهداشت برگزار شد.
 
اولین روز این المپیاد سه جنبه یا قسمت داشت:
 
قسمت اول: رقابت
 
قراربود 51 تیم شرکت‌کننده در 10 رشته‌ی والیبال دو نفره، بسکتبال سه نفره، فوتبال گل کوچک، تنیس روی میز، طناب‌زنی، فوتبال‌دستی، شطرنج سریع، پله‌نوردی، دارت و روبیک با هم مصاف دهند، اما به دلیل آماده نبودن تور و مسائل فنی بازیهای والیبال برگزار نشده و به فردا موکول گردید.
 
یکی از دلایل عدم برگزاری بازی والیبال آماده نبودن پایه‌های فلزیِ تور ذکر شده است. یک از مسئولین اجرایی مسابقات که تمایلی نداشت نامش ذکر شود به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: ما به سلامتی ورزشکاران توجه داشتیم. چه اشکالی دارد بازی‌ها فردا برگزار شود! در بازیهای بزرگی چون المپیک هم چنین اتفاقاتی می‌افتد.
 
وی در مورد قطع شدن برق در حین بازی‌های «تنیس با دست مخالف» گفت: اتفاق است دیگر! این دست ما نیست. در ثانی، بلافاصله برق را وصل کردیم و کار از سر گرفته شد.
 
 
 
دو بخشی که در نخستین روز برگزاری رقابتها حرفه‌ای‌تر و بی‌نقص‌تر از سایر رشته‌ها دنبال شد یک شطرنج [سریع] بود و دیگری فوتبال دستی.
 
برای این که با چند و چون یکی از این رشته‌ها آشنا شوید، با خانم شهیدیان، سرپرست فنی مسابقات شطرنج، گفتگو کرده‌ایم که از پی می‌آید.
 
 
خانم شهیدیان، در حال حاضر چه سمت اجرایی‌ای دارید؟
 
قبلتر نایب‌رئیس فدراسیون شطرنج بودم و اکنون مسئول شطرنج شهرداری تهران هستم.
 
چند نفر در این رشته شرکت کرده‌اند؟
 
24 نفر، از 24 دانشگاه. مسابقات در 11 دور و به صورت بلیتز و با روش سوئیسی برگزار می‌شود.
 
اختتامیه‌ی مسابقات چه زمانی برگزار می‌شود؟
 
فردا در پایان 11 دور مسابقه این اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر 6 دور از رقابت برگزار شده است. البته در همین مرحله هم می‌توانیم نام نفرات برتر را اعلام کنیم. با این حال، هنوز چیزی قطعی نیست.
 
به چند نفر جایزه تعلق خواهد گرفت؟
 
این را خود اداره‌ی تربیت بدنی مشخص می‌کند، اما قاعدتاً باید به سه نفر اول جایزه اهدا شود.
 
مسابقات به صورت حذفی برگزار می‌شود؟
 
خیر، همه‌ی نفرات باید تا روز آخر (فردا) در جدول با هم بازی کنند.
 
یعنی همه‌ی شرکت‌کننده‌ها یک بار با هم مصاف خواهند داد؟
 
نه، ولی قطعاً هر فردی با 11 نفر رقابت خواهد کرد.
 
شما چند بار در چنین رقابت‌هایی حضور داشته‌اید؟
 
بار اولی است که برای وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دهم، اما در این زمینه از تجربه‌ا‌‌ی 30 ساله برخوردارم.
 
بازیکنان در سطحی که توقع داشتید ظاهر شدند؟
 
بله، دو بازیکن با درجه‌ی بین‌المللی داشتیم؛ آذین وکیلی‌پور با ریتینگ 1775 و سولماز سالم با ریتینگ 1685.
 
 
 
باید متذکر شد که در همین روز نخست پرونده‌ی مسابقات پله‌نوردی با قهرمانی سلیمه مینایی، از دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بسته شد. وی با ثبت زمان 23 ثانیه و 35صدم ثانیه در جایگاه نخست قرار گرفت و مرضیه کریم‌پور از همدان و رقیه حسن‌زاده از تبریز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
 
 
2. قسمت دوم: نشست خبری
 
این نشست ساعت 16 در سالن اجتماعات مجموعه‌ی متعلق به وزارت بهداشت، در خزرآباد، برگزار شد و طی آن دکتر محمد رضا فراهانی، رئیس المپیاد و معاون وزیر بهداشت، به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
اهم مطالب بیان‌شده به وسیله‌ی ایشان به شرح زیر است:
 
در عصر جدید زندگی ماشینی عدم تحرک را بر بشر تحمیل کرده است. در غرب در برابر زندگی صنعتی تحرک جسمانی را علم کردند، ولی در کشورهای در حال توسعه چنین اتفاقی نیفتاد.
 
این سبک زندگی تحرک بدنی را با اختلال مواجه می‌کند. بنابراین یکی از اهداف مجموعه‌ی آقای هاشمی توجه به ورزش به طور عام و برپایی سالیانه‌ی المپیاد به طور خاص است.
 
یکی از دلایل تاکید بر ورزش همگانی این است که ورزش قهرمانی همه‌ی شهروندان را پوشش نمی‌دهد.
 
سال گذشته 31 دانشگاه در اولین المپیاد ورزش‌های همگانی شرکت کردند. دکتر هاشمی تاکید کردند که همه‌ی دانشگاه‌ها باید در این رقابت‌ها حاضر شوند. با این حال برخی از دانشگاه‌ها به دلیل مسائل مالی نتوانستند حضور یابند.
 
 
 
در ادامه اصحاب رسانه سوالاتی کلیشه‌ای مطرح کردند و پاسخ‌هایی کلیشه‌‌ای دریافت نمودند.
 
از نکات جالب این نشست پخش برنامه‌ی زنده‌ی رادیویی بود. مجری یکی از برنامه‌های ورزشی رادیویی به ناگاه با دکتر فراهانی مصاحبه‌ای زنده انجام داد و با مطرح کردن ناکافی بودن امکانات و مشکلات اسکان برخی از تیم‌ها معاون وزیر را به چالش دعوت کرد.
 
 
 
3. قسمت سوم: افتتاحیه؛ حقیقت نه مَجاز است
 
در این بخش تیم‌ها را با اتوبوس به دانشگاه آزاد ساری انتقال دادند و در سالن دانشگاه مذکور مراسم افتتاحیه برگزار شد. این قسمت بسیار بد و بی‌نظم اجرا گردید.
 
بازیکنان و مسئولان روی سکوها نشسته بودند و به دلیل کمبود جا توی زمین سالن مسابقه هم چند ردیف صندلی چیده بودند.
 
محمدرضا احمدی، مجری و گزارشگر معروف تلویزیون، اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
 
در ابتدا دکتر فراهانی دوباره به روی سن رفت و به دانشجویان دختر به دلیل حضور پرشورشان تبریک گفت.
 
در ادامه احمدی تیم‌های شرکت‌کننده را معرفی کرد. یکی از ضعف‌های افتتاحیه اجرای ضعیف احمدی بود که تسلطی بر چند و چون بخش‌های المپیاد نداشت. وی در حین معرفی تیم‌ها نام چند دانشگاه را از قلم انداخت و با ایجاد هیجان کاذب سعی می‌کرد که ضعف‌های خود در زمینه‌ی عدم تسلط بر حواشی المپیاد را پوشش دهد.
 
در پایان سالار عقیلی دعوت شد که چند تصنیف را به همراه گروه راز و نیاز اجرا کند.
 
در حین اجرا بی‌نظمی زیادی ایجاد شد و تیم‌ها شروع به ترک سالن کردند. بسیاری وارد زمین بازی شدند و به زودی همه پایین آمدند و هر کسی به کاری مشغول شد. در یکی از تصنیف‌هایی که این خواننده اجرا کرد شعری با این مضمون به چشم می‌خورد:«حقیقت نه مجاز است»، که گویی طعنه‌ای بود به حال و هوای مراسم افتتاحیه در آن لحظه و در آن شب.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار