کد خبر: ۳۸۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱ 25 February 2017
به گزارش تابناک یزد،معاون رئيس‌جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گفت: «پرونده ثبت شهر تاريخي يزد در فهرست ميراث جهاني وضعيت مناسبي دارد»
زهرا احمدي‌پور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري که به استان يزد سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با بخش خبري 20:45 شبکه استاني يزد، با اعلام اين خبر افزود: خوشبختانه اين پرونده در يونسکو مفتوح است و کميته‌هاي تخصصي يونسکو درحالِ بررسي آن هستند.
او اضافه کرد: اميدوارم اين پرونده در يونسکو به‌ثبت برسد؛ سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در اين خصوص همه کوشش خود را به‌کار بسته است.
احمدي‌پور در تشريح روند به‌نتيجه رسيدن پرونده‌هاي ارسالي ثبت‌جهاني به يونسکو اظهار کرد: سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‎دستي و گردشگري کار بر روي اين پرونده را به‌خوبي پيش برده و اميدواريم که اين پرونده در يونسکو با موفقيت ثبت شود.
مردم در نوروز 96 فرصت سفر به يزد را از دست ندهند
احمدي‌پور هم چنين در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسيماي استان يزد با اشاره به جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري اين استان گفت: «مردم فرصت سفر به يزد را در نوروز 96 از دست ندهند.
وي امروز جمعه ششم اسفند در دومين روز از سفر دوروزه خود به استان يزد، به‌همراه تعدادي از مديران استان يزد و مسئولان ميراث‌فرهنگي اين استان از بخش‌هاي مختلف مجموعه نگه‌داري حيوانان و پرندگان باغ آهو در شهر مهريز بازديد کرد.
احمدي‌پور در حاشيه اين بازديد در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسيماي استان يزد، ضمن تشويق مردم براي از دست ندادن فرصت سفر به يزد در نوروز 96، اظهار کرد: خوشبختانه استان يزد بناهاي تاريخي زيبا و جاذبه‌هاي گردشگري متنوعي دارد و از تأسيسات گردشگري مناسبي برخوردار است و مي‌تواند يکي از بهترين مقاصد سفر در نوروز 96 باشد.
او با اشاره به بازديدهاي خود از آثار فرهنگي‌تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري اين استان ازجمله آثار تاريخي شهر مهريز، يادآور شد: يکي از بناهاي زيباي استان يزد قلعه تاريخي سريزد در مهريز است. صيانت و حفاظت از بناهاي تاريخي و فرهنگي در کشور موردتوجه سازمان ميراث‌فرهنگي است.
او استقبال سرمايه‌گذاران بخش خصوصي از احيا و مرمت بناهاي تاريخي در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در اين خصوص سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به حفظ و احياي بناهاي تاريخي علاقه‌مند هستند و حضور پررنگي در اين عرصه دارند.
بازديد از باغ جهاني پهلوان‌پور در مهريز
معاون رئيس‌جمهوري در دومين روز از سفر دوروزه خود به استان يزد، با حضور در شهر مهريز، از باغ جهاني پهلوان‌پور بازديد کرد.
وي در بازديد از بخش‌هاي مختلف جهاني پهلوان‌پور، از نزديک با آخرين وضعيت حفظ و نگه‌داري اين باغ جهاني آشنا شد.
در اين بازديد که جمعي از مسئولان محلي استان يزد نيز حضور داشتند، محمدرضا صباغيان نماينده شهرهاي مهريز، بافق، به‌آباد، ابرکوه و خاتم، در گفت‌وگو با معاون رئيس‌جمهوري، خواستار توجه هر چه بيشتر به حوزه ميراث‌فرهنگي در اين پنج شهرستان شد.
او در حاشيه اين بازديد با ارائه نامه‌هاي مختلف به رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از او درخواست کرد تا موضوعات مرتبط با حوزه مأموريت‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در اين پنج شهرستان به طور ويژه پيگيري شود.
مرمت قلعه‌هاي شهرستان خاتم، ارتقاي نمايندگي ميراث‌فرهنگي بافق به اداره، افزايش تعداد نيروهاي شهرستان به‌آباد و توجه بيشتر به آثار فرهنگي ابرکوه از مهم‌ترين درخواست‌هاي اين نماينده مجلس از معاون رئيس‌جمهوري بودند.
باغ جهاني پهلوان‌پور با 5 هکتار مساحت در سال 1381 ثبت‌ملي و در سال 1391 نيز در قالب پرونده باغ‌هاي ايراني ثبت‌جهاني شد.
اين باغ داراي برج و موزه مردم‌شناسي، شربتخانه و سوئيت‌هاي پذيرايي است.
در اين بازديد، فاطمه کرباسي مديرکل حوزه رياست و فاطمه دانش‌يزدي مدير ميراث‌فرهنگي استان و جمعي از مسئولان محلي احمدي‌پور را همراهي مي‌کردند.
بازديد از از قلعه تاريخي سريزد
معاون رئيس‌جمهوري، در دومين روز از سفر خود به استان يزد، در شهر مهريز حاضر شد و از قلعه تاريخي سريزد متعلق به دوره ساسانيان بازديد کرد.
وي ضمن بازديد از اين قلعه تاريخي و با اشاره به شکوه و زيبايي آن، بر صيانت از آثار فرهنگي و تاريخي و معرفي هر چه بهتر آن‌ها به گردشگران تأکيد کرد.
قلعه تاريخي سريزد کهن‌ترين و بزرگ‌ترين صندوق امانات بانکي ايران است که قدمت آن به دوره ساسانيان مي‌رسد و محل ذخيره‌سازي غلات و مواد غذايي و اشياي گران‌بها بوده است.
در حاشيه اين بازديد، مجيد سريزدي، يکي از سرمايه‌گذاران استان يزد، به معاون رئيس‌جمهوري توضيحاتي درخصوص مهم‌ترين طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در روستاي تاريخي سريزد ارائه کرد.
او در تشريح طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در اين منطقه تاريخي گفت: افتتاح شهرک صنايع‌دستي با ظرفيت 20 واحد، احداث گلخانه گردشگري و احداث سينماي تاريخي‌اسلامي از مهم‌ترين طرح‌هايي است که در روستاي سريزد برنامه‌ريزي شده و درحال انجام گرفتن است.
او همچنين از برنامه‌ريزي‌ها براي راه‌اندازي اولين مرکز پرورش گربه ايراني در شهر اشکذر خبر داد و گفت: گربه ايراني يکي از اصلي‌ترين نژادهاي گربه در دنياست و با افتتاح اين مرکز قصد داريم از نژاد گربه ايراني حفاظت کنيم.
ارگ قديم سريزد به يکي از عجايب هفتگانه ايران شهرت دارد و در سال 2014 موفق به کسب جايزه ممتاز «رقابت حفاظت از ميراث‌فرهنگي آسيا و اقيانوسيه» از يونسکو شد.
در بازديد معاون رئيس‌جمهوري از اين قلعه تاريخي، سيدمحمدرضا سيدحسيني معاون امور عمراني استانداري يزد، محمدرضا صباغيان نماينده مهريز و بافق و به‌آباد ابرکوه و خاتم، سيدمحمد رستگاري فرماندار مهريز و جمعي از مديران ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار