اصولگرایان این روزها سازوکاری جدید را برای انتخابات رونمایی کرده اند، سازوکاری که در اولین گام لیست بلندبالایی از کاندیداها را برای انتخابات ریاست جمهوری روی میز قرار داده است.
کد خبر: ۳۸۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ 26 February 2017
به گزارش تابناک : در دوران مدرسه قرار بود از هر کلاس فردی به عنوان عضو شورای مدرسه انتخاب شود. یعنی هرکلاس انتخابات خود را برگزار می‌کند و فرد منتخب وارد شورای مدرسه می‌شد. در کلاس ما تقریبا همه ثبت نام کردند. انتخاباتی برگزار شد که تمام بچه ها در آن حضور داشتند و این باعث شد رای میان تمام بچه ها تقسیم شود و کسی نمی‌تواند رای نهایی را به خود اختصاص دهد. 

این روزها جریان اصول‌گرایی هم شبیه کلاس ما شده است. تقریبا تمام نیروهای شناخته شده و شناخته نشده این جریان تصمیم گرفته‌اند وارد انتخابات شوند. تقریبا تمام این افراد بر اساس اجتهاد شخضی، خود را یک اصول‌گرای واقعی می‌دانند و بر این باور هستند که نظرات و رفتار آنها شبیه تر از به تفکر اصول‌گرایی نسبت به دیگران است.

این حضور بی شمار باعث می‌شود که سبد رای نامزدهای اصول گرایی با بحرانی اساسی روبرو شود. تقریبا خاستگاه این نامزدها در میان مردم یکی است. حضور هر نامزد شاید باعث شود رای نامرد دیگر اصول گرا کم شود.

این افراد بیش از آنکه در رای روحانی و یا نامزد اصلاح طلبان اثر بگذارند بر روی رای خود و نامزدهای همفکر و همسو تاثیر می‌گذارند. 

در کنار این بحث عدم محبویت اصول‌گرایان در جامعه به ویژه تهران نکته ای است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نشان داد اصول گرایان با بحران محبوبیت روبرو هستند

این جریان سیاسی در دو انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم رقابت را به رقیب واگذار کردند. آنها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با 4 نامزد در برابر حسن روحانی ایستادند. 

روحانی در این انتخابات 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای را به خود اختصاص داد و در مقابل او هر 4 نامزد اصولگرایان یعنی « قالیباف، ولایتی، جلیلی و محسن رضایی» در مجموع حدود 16 میلیون رای را به خود اختصاص دادند. در انتخابات مجلس دهم نیز همین مسیر ادامه داشت و آنها کرسی‌های سبز رنگ پارلمان را تحویل رقیب دادند و حتی در تهران 30 نماینده طرفدار دولت با اختلاف فاحش، وارد مجلس شدند. رأی نفر سی‌ام تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نفر اول مردم تهران یعنی حداد عادل در دو انتخابات مجلس‌های هفتم و هشتم بیشتر بود.آمارها نشان می‌دهد که اصولگرایان نمی‌توانند چندان دلخوش به سبد رای خود باشند.

این آمار معنای دیگری نيز دارد و آن اين‌که اصولگرایان نامزد جذابی که بتواند رأی مردم را به سمت خود جلب کند، ندارند.آنها با وجود قالیباف و جلیلی که نامزدهای اصلی این جریان بودند نتوانستند حسن روحانی که چندان برای مردم شناخته شده نبود و بعد از 8 سال سکوت رسانه‌ای وارد صحنه شده بود را شکست دهند. حال مشخص نیست امروز با چه تواني می‌توانند در برابر حسن روحانی که رئیس‌جمهور است بایستند؟

اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با این دو بحران روبرو هستند. سبد رایی یکسان و عدم محبوبیت. آنها اگر نتوانند این دو مسئله را حل کنند قطعا بازنده رقابت با روحانی و اصلاح طلبان خواهند شد.


منبع : نامه
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار