بهبود روابط با کشورهای دیگر یکی از اولویت‌های دولت حسن روحانی است که در مسیر برجام این هدف تا حدودی محقق شد، اما دراین میان آمریکا موضوعی مجزاست، چرا که طی سال‌های پس ازانقلاب بارها از هر مسیری برای تفرقه‌افکنی و اختلاف آفرینی بهره برد که هر بار هم پاسخ مورد انتظارش را دریافت نکرد. اما باید میان ملت و دولت آمریکا تفاوت قائل شد، چرا که بسیاری از مردم آمریکا از سیاست‌های کاخ سفید و کنگره رضایت ندارند، بنابراین مردم آمریکا دلیلی برای دشمنی با ملت ایران پیدا نمی‌کنند.
کد خبر: ۳۸۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 26 February 2017

به گزارش تابناک : بهبود روابط با کشورهای دیگر یکی از اولویت‌های دولت حسن روحانی است که در مسیر برجام این هدف تا حدودی محقق شد، اما دراین میان آمریکا موضوعی مجزاست، چرا که طی سال‌های پس ازانقلاب بارها از هر مسیری برای تفرقه‌افکنی و اختلاف آفرینی بهره برد که هر بار هم پاسخ مورد انتظارش را دریافت نکرد. اما باید میان ملت و دولت آمریکا تفاوت قائل شد، چرا که بسیاری از مردم آمریکا از سیاست‌های کاخ سفید و کنگره رضایت ندارند، بنابراین مردم آمریکا دلیلی برای دشمنی با ملت ایران پیدا نمی‌کنند. در ایران هم روال به همین نحو است؛ یعنی مردم ایران برای مردم تمام نقاط جهان احترام قائل هستند و آنها را در تصمیمات و سیاستگذاری دولت‌هایشان که گاه منجر به جنگ و چالش‌های عمیق جهانی می‌شود، دخیل نمی‌دانند. رئیس جمهور هم سال گذشته به این موضوع اشاره کرد و ضمن اعلام اینکه ملت ایران با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، گفت:«سیاست‌های آمریکا همواره به ضرر منافع مردم ایران بوده است. ایرانی‌ها به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستند، اما در عین حال سیاست‌های آمریکا به ضرر منافع مردم ایران بوده و قابل درک است که مردم به این موضوع حساسیت نشان دهند.» البته اوباما در زمانی که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشسته بود، به نوعی سعی داشت، همین رویه را طی کند، چنان‌که در همان سال نوروز را به ایرانیان تبریک گفت که در این پیام آمده بود:«ما نیز یک بار دیگر نوروز را در کاخ سفید جشن می‌گیریم و در طول هفته‌های آتی در کاخ سفید سفره هفت سین، سبزی پلو و ماهی و شاید هم نان برنجی خواهیم داشت. اکنون پس از دهه‌ها فرصتی برای آینده متفاوت هست. مردم ایران در آینده، اثرات رفع تحریم‌ها را خواهند چشید.» اما با حضور ترامپ در کاخ سفید بار دیگر سیاست تنش‌زایی در دستور کار آمریکا قرار گرفت، چنان‌که دیروز نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی‌اش در کنفرانس محافظه‌کاران گفت که دولت ترامپ باید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را هرچه زودتر لغو کند. جان بولتون تاکید کرد که«دولت دونالد ترامپ باید سیاست خارجی محافظه‌کار در پیش بگیرد» که البته این سیاست تاثیری در رفتار مردم کشورش نداشت، به نحوی که کشتی‌گیر آمریکا به ایران آمد و در مسابقات کشتی حضور یافت. این حضور در حالی بود که به دلیل قانون ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، بسیاری از ایرانیان از ورود به خاک آمریکا منع شدند. این مساله باعث شد کشتی‌گیران آمریکایی نیز به راحتی نتوانند ویزا برای ورود به ایران و شرکت در بازی‌های جام جهانی کشتی کسب کنند.

تجربه سفر به ایران

جردن باروز، کشتی‌گیر پرآوازه آمریکایی بعد از بازگشت به آمریکا در مصاحبه‌ای با سایت GQ از تجربه خود در سفر به ایران چنین گفت‌:«متشکرم. ما هشت روز در ایران بودیم و من یکشنبه شب به نبراسکا بازگشتم. ایران در جام جهانی امسال قهرمان شد. آنها تعدادی از بهترین کشتی‌گیران جهان را در تیم خود دارند. شرایط خوبی که دارند، باعث خوب بودن آنها می‌شود. این جالب است، زیرا من در هفت سال کار در سطح بین‌الملل، هرگز به یک کشتی‌گیر ایرانی نباختم، اما آنها در سطح تیمی همیشه بهترین هستند. این پنجمین جام جهانی من بود. در همه این مسابقات ما به ایرانی‌ها باختیم. این نشان می‌دهد که آنها در سطح بسیار بالایی هستند. آنها بسیار منضبط و باروحیه ورزشی هستند. آنها می‌دانند که چطور در یک مسابقه شرایط خوب را حفظ کنند.» وی در پاسخ به این که«این برتری ارتباطی به غرور فرهنگ ایران دارد؟» اظهار داشت: بدون شک همین‌طور است. به غیر از آمریکا، آنها کشوری هستند که من عشق آنها به ورزش را حس می‌کنم و می‌دانم که این عشق، با هویت ملی آنها درآمیخته است.» وی همچنین در واکنش به این موضوع که«چقدر برای شما به عنوان یک آمریکایی سخت بود که بعد از چند دهه دشمنی بین این دو کشور به ایران بروید؟ با توجه به قانون اخیر آقای ترامپ اوضاع چطور بود؟» توضیح داد:«خودم را یک ناسیونالیست نمی‌دانم، اما کشورم را دوست دارم. آنچه دوست داشتم مردم ایران بدانند و گوش بدهند، این است که در آمریکا دموکراسی وجود دارد. ما به مسئولان دموکرات رای می‌دهیم، اما گاهی اوقات آنها پیروز نمی‌شوند. هنوز هم می‌توانم کشورم را دوست داشته باشم، با اینکه با برخی از سیاست‌های آن مخالفم. دونالد ترامپ و من، نظرات مختلفی نسبت به ایرانی‌ها داریم. مطمئنم اگر او به ایران سفر کرده بود و درباره ایرانی‌ها بیشتر می‌دانست، پس از بازگشت به آمریکا، ایرانی‌‌ها را می‌ستود.» اما آیا این اظهارات دردسری برای این کشتی‌گیر ایجاد نمی‌کند که خودش پاسخ داد:«تا به حال دو بار به ایران رفتم. می‌توانم صادقانه بگویم ایرانیان یکی از مهربان‌ترین و مهمان‌نوازترین مردم دنیا هستند. آنها فرهنگی قدیمی دارند. فکر می‌کنم که تازه در حال شناختن آنها هستم. برای پاسخ به سوال شما باید بگویم از اظهارنظر خودم مطمئنم و مشکلی هم با واکنش‌ها ندارم.» وی ادامه داد:«زمانی که من به فرودگاه رفتم، صفی از تماشاگران و هواداران به استقبال ما آمدند و بعد از مسابقات نیز ما را بدرقه کردند. در آمریکا نیز چنین استقبالی ندیده بودم.استقبال در ایران چیز دیگری بود. نام‌های ما فریاد زده می‌شد. این دیوانه کننده است؛ نه؟ ما در قلب ایران احساس می‌کردیم در خانه هستیم.» وی البته انتقادی هم داشت و گفت:«آنچه در رسانه‌ها و فیلم‌ها از ایران به نمایش گذاشته می‌شود، درست نیست. این فیلم‌ها به هیچ وجه ایران واقعی را نشان نمی‌دهد. فکر می‌کنم شناخت درست از ایران زمانی حاصل می‌شود که شما به آن جا سفر کنید. عشق و حمایتی که ما دریافت کردیم، باعث دلگرمی ما شد. برای مسابقه خود را آماده می‌کردیم. آنها با ما عکس می‌گرفتند و مدت زیادی صبر می‌کردند با آنها عکس بیندازیم. حتی بعد از مسابقات، افرادی عادی برای من هدایایی همچون لباس‌های کردی، کتاب شعر ایرانی، عروسک، زعفران و سوهان فرستادند.»

درخواست باروز از ایران

البته اظهارات این کشتی گیر بدون پاسخ نماند و رئیس فدراسیون کشتی دیروز گفت:«اول باید بگویم محبت جردن باروز به مردم ایران ثابت شده است. این کشتی گیر طی نامه‌ای از ایران خواسته به واسطه محبت و دوستی که مردم ایران نسبت به او داشته‌اند، فضایی فراهم شود تا بتواند به همراه خانواده خود سفری به کشورمان داشته باشد. او به‌شدت از ایران برای خانواده خود تعریف کرده و اعلام کرد خانواده‌اش مشتاق شده‌اند تا سفری سیاحتی به ایران داشته باشند.» رضا‌لایق ادامه داد:«از آنجایی که باروز سیاست‌های غلط ترامپ را در مصاحبه‌های خود زیرسوال برده و در صحبت‌های خود بخصوص پس از خروج از کشورمان به این مساله اذعان داشته که ایران پر از مردم مهماندوست و با محبت است، ما مناسب دیدیم که پاسخ این همه ابراز علاقه باروز را بی‌جواب نگذاریم و از وی با ارسال نامه‌ای دعوت کنیم تا به همراه خانواده‌اش در ایران حضور پیدا کند.»



منبع : روز نو
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار