فیلم جدید مستندی که به تازگی ساخته شده زندگی فرانسواز ساگان نویسنده فقید فرانسوی را بی روتوش نشان می‌دهد
کد خبر: ۳۸۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 26 February 2017
به گزارش تابناک : فیلم مستندی با عنوان «فرانسواز ساگان» که ساخته ماری برونت-دیبنی است با همکاری تنها فرزند این نویسنده ساخته شده و همه تلاش آن بر این است تا زندگی این نویسنده مطرح را که با شاهکارش «سلام بر غم» در جهان شناخته شد، تصویر کند.

او این کتاب را زمانی نوشت که تنها ۱۸ سال داشت.

فرانسواز ساگان که سال ۱۹۳۵ به دنیا آمد، به عنوان یکی از چهره‌های رمان‌نویسی فرانسه شناخته می‌شود و در زمره نویسندگان موج نوی فرانسه جای دارد.

وی که در تابستان سال ۱۹۵۳، طی هفت هفته کتاب «سلام بر غم»، نخستین و پرآوازه‌ترین رمانش را تکمیل کرد، به عنوان نماد طغیان جوانان در پاریس بعد از جنگ دوم مطرح است. «سلام بر غم» در سال ۱۹۵۴ در ۱۸۸ صفحه منتشر شد و در عرض چند روز به چاپ مجدد رسید و به ۲۲ زبان (از جمله فارسی) ترجمه شد.

ساگان بیش از ۴۰ رمان و نمایشنامه خلق کرد. به گفته منتقدان ادبی، ساگان یکی از پدیده‌های نادر ادبیات این کشور در قرن بیستم به شمار می‌آید.

وی بدون عضویت در حزب سیاسی خاصی در جنبش‌های اجتماعی مه ۱۹۶۸ فعال بود، با ساخاروف و فیدل کاسترو ملاقات کرد و یکی از دوستان فرانسوا میتران رییس جمهور فرانسه به شمار می‌آمد.

فرانسواز ساگان در سال ۱۹۶۲ با مجسمه‌ساز آمریکایی رابرت وستهوف ازدواج کرد و صاحب پسری به نام آنری شد.

ساگان سال ۲۰۰۴ به دلیل نارسایی قلبی و ریوی در بیمارستانی در شهر آنفلور، واقع در شمال غرب فرانسه، در ۶۹ سالگی، در حالیکه پسر و یکی از دوستان نزدیک وی در کنارش بودند، در بیمارستان درگذشت و در زادگاهش کاژارک به خاک سپرده شد.

با پخش خبر مرگ ساگان، ژاک شیراک، رییس جمهور، و ژان-پیر رافارن، نخست وزیر فرانسه، با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به وی ادای احترام کردند.


منبع : مهر
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار