تهران را یک مشهدی میچرخاند؛ مشهد را یک غیربومی
جالب است بدانید در حالیکه پایتخت را یک فرد مشهدی اداره می کند، شورای شهر مشهد حاضر نشده تا یک فرد بومی را به عنوان شهردار انتخاب کند.
کد خبر: ۳۸۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 27 February 2017
تابناك رضوي به نقل از تيتر شهر: شهرهای مختلفی در کشور وجود دارند که زمام امورشان به دست افراد غیر بومی سپرده شده است. نمونه این شهرها را می توان تهران دانست که در این سی و هشت سال مدام برایش شهردار غیر بومی انتخاب کرده اند.

آخرین این افراد نیز محمد باقر قالیباف است که برای 10 سال و 3 دوره پیاپی توسط شورای شهر تهران به عنوان شهردار انتخاب شده است. اما با این وجود ماجرای تهران متفاوت از سایر شهرهاست.

تهران در این 38 سال توسعه بسیاری از لحاظ وسعت و جمعیت داشته و تقریبا از همه اقوام ایران زمین در آن ساکن شده اند، بنابر این زمانیکه در شورای شهرش از اقوام گوناگون عضو هستند، نمی توان انتظار داشت که فردی بومی (طهرانی) را به عنوان شهردار انتخاب کنند.

بنابر این آنها گشتند و به زعم خودشان بهترین مدیری که می تواند در شرایط فعلی تهران را مدیریت کند، به عنوان شهردار انتخاب کردند. فردی که متولد طرقبه در خراسان رضوی است و در مجموع می توان آن را یک مشهدی نامید.

قالیباف بدون سابقه مدیریت شهری و با کارنامه حضور در جنگ تحمیلی و نیروی انتظامی به عنوان شهردار پایتخت کشور انتخاب شد. پستی بسیار حساس که بعد از انتخاب شهردار قبلی (احمدی نژاد) به عنوان رئیس جمهور، حساسیت این پست بیش از پیش مشخص شد.

در این میان اعضای شورای شهر تهران که از اقوام مختلف هستند به نتیجه رسیدند که می توان به این فرد که او را مشهدی می دانیم، برای اداره پایتخت اعتماد کرد، اعتمادی که اما اعضای شورای شهر مشهد، به همشهری های خود ندارند.

همشهری های قالیباف تصمیم گرفتند تا زمام امور یکی از کلانشهرهای مهم کشور را به فردی بسپارند که متولد باباحیدر در چهارمحال و بختیاری است. صولت مرتضوی کسی که سابقه بخشداری فارسان، فرمانداری بیرجند، مدیرکلی اقدامات تأمینی سازمان زندانها، مدیرکلی امور اداری و مالی سازمان زندان‌ها، استانداری خراسان جنوبی و معاونت سیاسی وزارت کشور را داشته بسپارند.

مرتضوی هیچوقت در مشهد سمتی نداشته اما اعضای شورای شهر این شهر، به او برای شهردار شدن اعتماد کردند و او را به عنوان شهردار یکی از کلانشهرها انتخاب کردند.

مرتضوی ضعیف ترین شهردار مشهد

«عبدالکریم جوادی»، رئيس کميسيون اقتصادي شوراي شهر انتخای تابستان 94 مصاحبه ای کرد و در آن بوضوع مرتضوی را ضعیف ترین شهردار مشهد و علت آن را بومی نبودن آن دانست.

وی در آن مصاحبه گفت: در یک کلام باید این گونه بگویم که ما هم اکنون از فقر فرهنگی بسیار بالایی رنج می‌بریم پس باید از برای تقویت آن تلاش کنیم و اجازه ندهیم که این فقر بیشتر از شود.

جوادی ادامه داد: مرتضوی ضعیف ترین شهردار تاریخ مشهد است و اگر به دو سال گذشته بازگردیم بنده دیگر به وی رای نمی‌دهم و این موضع را هم به خود ایشان گفته‌ام. آقای مرتضوی عملکردی بسیار ضعیف داشته است و قطعا به عقیده بنده یکی از ضعیفترین شهرداران ما بوده است؛ در دوره‌ای که من به عنوان یک شهروند در این شهر زندگی کرده‌ام احساس خوبی به من دست نداده است و عملکرد شهردار را ضعیف ارزیابی کرده‌ام و یکی از دلایل اصلی آن نیز ورود افراد غیر بومی به شهر مشهد و نشاندن آنها بر صندلی مدیریت است زیرا بسیاری از آنها شناختی از شهر ندارند.

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر شهردار هیچ علم و دانشی در زمینه اداره شهر در اختیار ندارد و ما انتظار داشتیم تا با این رزومه‌ای که ایشان در اختیار داشتند یک تیم بسیار قوی و کارآمد را در معاونت‌های شهرداری در کنار یکدیگر جمع کند.

رئيس کميسيون اقتصادي شوراي شهر مشهد گفت: شهرداران مناطق هم عملکرد منفی از خود بر جای گذاشته‌اند زیرا اگر فردی زمانی از استانی دیگر برای مدیریت به شهر دیگر برود قطعا نمی‌تواند کار آمدی لازم را داشته باشد زیرا برای یک مدیریت جامع و کامل نیاز به یک شناخت بسیار خوب از شهر دارد؛ مثلا فرض کنید یک مدیر در اصفهان آثار بسیار خوبی را در حوزه خود برجای بگذارد اما این دلیل نمی شود که این فرد بتواند در استان‌های دیگر به همین شکل فعالیت کند زیرا هر استان دارای شرایط منحصر به فرد خود است. شهرداری سیاسی است و تعداد بسیاری از نیروهای موجود در آن نیز سیاسی هستند.

و اما در آخر

بعد از انتخاب یک فرد غیر بومی به عنوان شهردار مشهد، یک سوال بزرگ در ذهن نه تنها مردم این شهر مقدس بلکه همه مردم کشور شکل گرفت و آن اینکه وقتی یک مشهدی می تواند تهران را اداره کند، چرا یک فرد غیر بومی شهردار مشهد شود؟

اکنون سالها از انتخاب مرتضوی به عنوان شهرداری مشهد می گذرد اما هیچ کس به این سوال پاسخ نداده که معیار انتخاب یک فرد غیر بومی برای مشهد چه بوده است؟ آیا مشهدی ها توان اداره شهر خود را نداند؟ در این صورت چرا اداره پایتخت به دست یک مشهدی سپرده شده؟ اگر آنها توانایی اداره تهران و حتی کشور (نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری) را دارند، چرا در شهر خودشان به آنها اعتماد نمی شود؟

اکنون در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا اعضای دوره چهارم شورای شهر مشهد باید به این سوال شهروندان مشهدی پاسخ دهند که چرا با وجود اقرار یکی از اعضا به «بدترین شهردار مشهد به علت غیر بومی بودن» دست به انتخاب مردی برای اداره مشهد مقدس زدند که هیچ سابقه ای در این شهر نداشته است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار