در نامه سر گشاده 300 دانشجوی پیام نور به رئیس کل این دانشگاه مطرح شد؛
300 نفر از فعالان دانشجویی پیام نور استان خراسان رضوی در نامه‌ای سر گشاده به ریاست پیام نور کل کشور نسبت به وجود رویکرد شعاری ، تبلیغاتی و به دور از نگرش کلان فرهنگی در دانشگاه پیام نور استان هشدار دادند.
کد خبر: ۳۸۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 27 February 2017
در این نامه سرگشاده که تصویری از آن همراه با امضاهای انضمام متن به تابناک خراسان رضوی ارسال شد این دانشجویان نسبت به مبنای کار و فرآیندهای مدیریتی در دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نقد داشته و مبنای کار در دوران مدیریت اخیر این دانشگاه در استان را از همان ابتدای انتصاب، پوپولیستی و به‌دور از نگاه کلان فرهنگی خواندند که نگرش مدیریت انقلابی از این منظر، یک فاجعه غیر قابل جبران محسوب می‌گردد.
 
 وظیفه رئیس دانشگاه حضور در مسابقات آشپزی کارکنان است یا ستاد برنامه ریزی راهیان نور؟!
 
 متن کامل این نامه سرگشاده به شرح زیر است :
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
«لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما» 148/ نساء
 خدا بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمی شده باشد، و خدا شنوا و داناست.
 
ریاست محترم دانشگاه پیام نور کشور، جناب آقای دکتر رستمی ابوسعیدی؛  
 
سلام علیکم ؛
نیک میدانیم که قریب به دو سال است که به عنوان مسئول دانشگاه پیام نور کل کشور منصوب گردیده اید. ان شاءالله که در حال انجام وظیفه هستید اما باتوجه به گستردگی عرصه ی مسئولیتی که جنابعالی دارید برآن شدیم جهت درک و شناخت بهتر جناب‌عالی از مجموعه های تحت امرتان، آنچه که در این مدت برفضای دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی - فارغ از گزارشات کلیشه ای که بدستتان می رسانند - گذشته مطالبی را از زبان خود دانشجویان فعال فرهنگی و علمی استان خراسان باستحضار رسانده تا مطلع شوید.
 
چراکه رهبرعظیم الشان انقلاب، لازمه ی حرکت در این مسیر را ، اطلاع دقیق و میدانی شما مسئولان ارشد، از شرایط واقعی دانشگاه ها دانستند و تاکید کردند: نباید فقط به گزارش ها بسنده کرد، بلکه باید خروجی ها را بصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد اهداف مورد نظر تاچه حد محقق شده اند.
 
امید است که همانطور که ما وظیفه ی مطالبه گری خود را انجام می دهیم ، جنابتان هم وظیفه رسیدگی به این مسائل را به طور جد سرلوحه کارتان قرار دهید.
 
قطعا. شما هم اذعان دارید که دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاه ها در این زمینه، آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دانشگاهی که خط مقدم نفوذ فکری و جریانات سیاسی و تهاجمات اعتقادیست و یکی از فرهنگی ترین نهادهای کشور شناخته می شود.
 
پس در این صورت اگر دانشگاه جایی شد که در خروجی آن، دانشجو و استاد نه نسبت به انقلاب و کشور حساس باشند نه نسبت به دین و فرهنگ– این دانشگاه در هر زمینه ای هم که والا باشد، هیچ ارزشی ندارد .
 
متاسفانه باید بگوییم مبنای کار در دانشگاه پیام نور خراسان رضوی از همان ابتدای انتصاب مسئولی که بر راس امور این دانشگاه نهادید، یک مبنای پوپولیستی و به‌دور از نگاه کلان فرهنگی بوده است و این در نگرش مدیریت انقلابی یک فاجعه غیر قابل جبران محسوب میگردد .  
شاید بتوان دلیل این مسائل را با امثال این نوع پرسش بررسی کرد که:
 
مسئول پیام نور استان، وظیفه ی حضور در مسابقات آشپزی کارکنان را دارد یا  وظیفه ی حضور در ستاد برنامه ریزی راهیان نور که به تعبیر مقام معظم رهبر ی عظیم‌ترین حرکت فرهنگی کشوراست.
 
برخلاف این اصول وقتی کار فرهنگی از اصل به فرع تبدیل گردد واساس آن زیر سوال برود  و حتی اولویت دسته چندم مدیرانتان هم قرار نگیرد، وضع بهتر از این نخواهد شد.
 
جناب دکتر رستمی ؛
 
از شما بعید است با این سبقه ی انقلابی  و تجربه ی کاری  و دیرینه ی دانشگاهی،  در مجموعه‌تان  چنین وضعی حاکم باشد. بدنه ی دانشجویی فعال  دانشگاه این درد را با خود به کجا ببرد که در شرایطی از زمان که  رهبر انقلاب مسئله ی فرهنگ را آن قدر پر اهمیت جلوه می دهند که حاضرند جان شان را در این راه فدا کنند؛ چطور  می شود شخصی پیدا شود که به این امر با نگاه  درآمد زایی و تهیه ی رزومه های پوشالی بسنده کرده و اینگونه تعابیر را با وقاحت تمام به سخره گیرد!!
 
این مسائل در شرایطی اتفاق می افتد که ایشان خلاف ادعاهای واهی  برای این مسائل ارزشی قائل نبوده و مقوله ی فرهنگ نیز اولویت دسته چندم جناب حقوق دان شان هم قرار ندارد؛ اعلام می دارند که وقتی برای کار فرهنگی ندارند؛ خود را ملزم به تبعیت از قوانین و آئین نامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات مجلس نمی دانند؛ حتی آئین نامه های داخلی پیام نور را نیز به اجرا در نیاورده و قانون‌گریزی و ابهام در شفاف سازی اموری همچون برنامه ریزی و بودجه ی فرهنگی  و کارشکنی در رسیگی به امور مسئولیت شان نهادینه شده است.  
 
در شیوه مدیریتی که  ادعای ارتباط با دانشجو را دارد، این سوال پیش خواهد آمد که جناب آقای داوریار به جای حضور تبلیغاتی در برنامه های مختلف، چند بار در جمع دانشجویان فعال فرهنگی و علمی حضور داشته و پاسخگوی مسائل آنان بوده اید؟! چند بار خود به سراغ دانشجو آمده و به بررسی نقطه نظرات آنان در مقوله هموار سازی مسیر فرهنگی و ارتقای علمی دانشگاه و دانشگاهیان پرداخته اید؟!
 
 از جناب دکتر عذرخواهیم که فضای برد رسانه ای مناسب را برای شان در اینگونه جلسات همچون مراسم مختص روز دانشجو و نیز گردهمایی فعالین فرهنگی _ علمی دانشجویان پیام نور استان، فراهم نکردیم تا حضور شان را در آنجا شاهد باشیم.  
 
جناب دکتر رستمی ابو سعیدی؛
 
یادآور میشویم که دانشجو صریح است و اهل تعارف و مصلحت های محافظه کارانه نیست و هیچ عقد اخوتی با هیچ شخص و جریانی ندارد.
 
پس به صراحت خدمتتان ابراز می داریم که فقط شعار دادن از سوی مدیرانتان  کافی نیست و باید دید در عمل چه رخ می دهد و چه کرده اند؟!
 
دردمندانه اعلام می کنیم این بار دیگر سخنی از عدم همکاری و کم کاری های گذشته در میان نیست و عالی ترین مقام استانی تان یعنی شخص « دکتر محمد علی داوریار »  با کارشکنی، صراحتا اعلام می دارند که ما وقتی برای انجام کار فرهنگی نداریم!
 
انتظار این است  کسی که خود را فرهنگی و انقلابی خطاب می کند این را  با عمل و برنامه ریزی در جهت ارتقای روحیه ی انقلابی و اعتلای دغدغه های فرهنگی در  دانشگاه به اثبات برساند.
 
چندی پیش بود که کتاب دغدغه های فرهنگی رهبر انقلاب و کتاب حقوق دانشگاهیان توسط فعالان استان به ایشان اهدا گردید، بلکه فرجی در رویکرد غلطشان نسبت مسئله ی فرهنگ و حقوق دانشجو حاصل شود، اما زهی خیال باطل.
 
ما فرزندان انقلابی دانشگاه های پیام نور استان خراسان رضوی ، طبق رسالت و مسئولیتی که بر گردنمان احساس می کنیم، اجازه نخواهیم داد در محیط دانشگاه اینگونه رویکرد های غرب زده رخنه کند.  
 
محافظه کاری و سکوت، قتلگاه انقلاب اسلامی است و جریان دانشجویی بیدار و بصیر پیام نور خراسان رضوی  هرگز به آنچه که امروز از فکر و فرهنگ غلط حاکم بر رویکرد مدیریتی « ریاست پیام نور استان خراسان رضوی » است اکتفا نمی‌کند، بلکه اگر به این امر رسیدگی نشود دیگر سکوت نخواهد کرد و خود دست به کار خواهد شد.
 
جوان دانشجو و مومن شأنیتش همین است که یک لحظه هم از درخواست و مطالبه ی عدالت کوتاهی نکند و امروز وظیفه ما وارثان آن حق طلبان است که این روحیه را حفظ و این مطالبات را فریاد زنیم و به سوی آن گام برداریم.
 
چراکه دانشجو هیچ گاه از بیان و اعاده حق روی گردان نیست و جز از قدرت لایزال الهی ترس و وهمی بر خود راه نمی دهد.
 
بی صبرانه منتظر رسیدگی جنابتان در کرسی ریاست پیام نور کل کشور به عنوان پدری دلسوز هستیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار