کد خبر: ۳۸۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 28 February 2017
سارا گلابگیریان‌
اهمیت تابلو و علائم ترافیکی در مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات درون شهری، شهرداری را به برگزاری مناقصه با برآورد اعتبار 23 میلیارد ریالی برای خرید و نصب تابلوها و علائم ترافیکی جدید در شهر واداشته است.
تابلوها و علائم ترافیکی یکی از ابزارهای مهم برای مدیریت ترافیک است. نصب تابلو باعث می‌شود رانندگان آگاهانه رفتار و از بروز رفتارهای اشتباه ترافیکی، خودداری کنند.
نصب انواع تابلوها از جمله ورود ممنوع در کوچه‌ها و خیابان‌های یک طرفه، هشدار کاهش سرعت، عبور عابرپیاده، سرعت‌گیر، حداکثر سرعت مجاز، رسیدن به تقاطع و میدان و تابلو دور زدن ممنوع همگی تابلوهای هشدار دهنده‌ای هستند که اگر در محل مناسب نصب نشوند، رانندگان را به خطا وامی‌دارند و منجر به بروز تصادف می‌شوند.
اگرچه تعداد تابلوها و علائم ترافیکی نصب شده در شهر کم نیست، اما هنوز بخش‌هایی از شهر هم بافت سنتی و هم بافت جدید شهر، از داشتن این علائم محروم هستند و لازم است که شهرداری با شناسایی نقاط مورد نیاز، به نصب تابلوهای جدید اقدام کند.

نصب تابلو در معابر جدید شهر
یکی از ساکنان شهرک رزمندگان به ضرورت نصب تابلوهای ترافیکی در این منطقه تاکید می‌کند و می‌افزاید: شبکه معابر شهرک رزمندگان به تازگی شکل گرفته است و برخی خیابان‌ها و میادین فاقد تابلو و علائم ترافیکی هستند.
«ناصر محبی» ادامه می‌دهد: تابلوها برای نشان داد مسیر صحیح رانندگی، بسیار کارآمد هستند و قطعا در کاهش بروز تصادفات نیز نقش موثری دارند؛ از این رو شهرداری باید به شناسایی نقاطی از شهر اقدام کند که فاقد تابلو و علائم رانندگی هستند.
وی می‌افزاید: نصب تابلوها و علائم رانندگی به ویژه در رسیدن به تقاطع‌ها، دست اندازها، محل عبور عابران پیاده در مقابل مدارس، قطعا تمرکز راننده را افزایش می‌دهد و دقت را بالا می‌برد.
این شهروند می‌گوید: نصب این ابزارها که نقش مهمی‌در مدیریت ترافیک شهر دارند، قطعا اعتبار قابل توجهی نیاز ندارد و پرداخت این هزینه برای جلوگیری از بروز خسارت و تلفات، بسیار ثمر‌بخش تر از هزینه کردن برای جبران خسارت و تلفات است.
وی اظهار می‌کند: برخی معابر جدید قبل از تجهیز به علائم و تجهیزات ترافیکی افتتاح می‌شوند در حالی که هیچ تابلویی نه درحاشیه و نه در بدنه آن نصب نشده است و همین امکان تصادف را افزایش می‌دهد اما کمتر به این موضوع توجه شده است.
محبی به بهره‌برداری از بلوار گندم بار اشاره می‌کند و می‌افزاید: بخشی از این بلوار بدون هیچ روشنایی و تابلو ترافیکی افتتاح شده است و شهرداری باید در قبال این بهره‌برداری نیمه کاره، جوابگوی شهروندان باشد؛ چرا که حادثه همواره در کمین شهروندان در این بلوار است.

کمبود تجهیزات ترافیکی در حسن‌آباد
یکی دیگر از شهروندان نیز به کمبود علائم و تجهیزات ترافیکی در معابر حاشیه شهر اشاره می‌کند ومی‌افزاید: تابلوها و علائم ترافیکی منطقه حسن‌آباد بسیار کم است و این موضوع باعث شده است که آمار تصادفات به ویژه برای موتورسواران تشدید شود.
«ابراهیم احدی» ادامه می‌دهد: تابلوهای ترافیکی، برای هشدار به رانندگان ابزارهای توانمندی هستند اما متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند و بسیاری از مناطق شهر به دلیل فقر این تابلوها و علائم، به محل بروز حادثه و تصادفات رانندگی تبدیل شده‌اند.
وی با اشاره به این‌که بسیاری از تقاطع‌های منطقه حسن‌آباد به‌دلیل نداشتن تابلو، حادثه‌خیز هستند، می‌افزاید: تلف شدن جان شهروندان به دلیل نبود تابلو، ظلم مضاعفی در حق مردم منطقه محروم حسن‌آباد است.
صابری با اشاره به درخواست‌های مکرر مردم این منطقه برای تجهیز معابر به تابلوها و علائم ترافیکی، اضافه می‌کند: قطعا بهای نصب این تابلوها بیشتر از جان موتوسوارانی نیست که به دلیل مطلع نبودن از دست انداز، دچار سانحه شده‌اند.

اهمیت نصب تابلو در نقاط حادثه‌خیز
یکی از ساکنان شهرک طوبی نیز با اشاره به تکمیل نبودن معابر این شهر، می‌گوید: این معابر در حال بهره‌برداری است اما برخی از آنها هنوز فاقد تابلو وعلائم است و شهروندان به هر ترتیب که علاقه‌مند هستند، معابر را طی می‌کنند.
«زهرا تیموری» ادامه می‌دهد: برخی ساکنان، مسیر را در جهت مخالف طی می‌کنند که جزو رفتارهای پرخطر ترافیکی و لازم است که شهرداری در این نقاط که محل بروز تخلف و تصادف است، به نصب تابلوهای هشدار و برخورد با متخلفان اقدام کند.
وی می‌افزاید: نصب تابلو در زمان نزدیک شدن به تقاطع و میدان، بسیار مهم است؛ چرا که برخی رانندگان در زمان عبور از معابر این منطقه، به دلیل نا آشنا بودن، با سرعت بالا وارد میدان و تقاطع می‌شوند و هم برای خود و هم برای دیگران خطر ایجاد می‌کنند.

برگزاری مناقصه برای خرید و نصب تابلوهای جدید
معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهرداری یزد از توجه به نوسازی و نصب تابلوهای جدید ترافیکی در شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: مناقصه خرید و نصب تجهیزات و علائم ترافیکی و خط کشی شهر به ارزش 23 میلیارد ریال در حال برگزاری  است.
«محمدرضا شفیعی» با اشاره به کمبود 50 درصدی تابلوها و علائم ترافیکی در شهر می‌افزاید: تابلوهای جدید بعد از پایان مناقصه در اسفندماه سال جاری و انتخاب پیمانکار، خریداری و در تمام معابر نصب خواهد شد.
وی تاکید می‌کند: تابلوهای ترافیکی نقش موثری در هدایت ترافیک و کاهش تصادفات دارند و مدیریت ترافیک شهر در کنار حضور پلیس و ارتقای فرهنگ ترافیک، به این ابزار و تجهیزات فیزیکی نیاز دارد.
شفیعی می‌افزاید: علائم و تجهیزات ترافیکی شامل تابلوهای راهنمایی و رانندگی و هدایت مسیر، نقوش ترافیکی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و سایر علائم و تجهیزاتی است که رانندگان را در یافتن مسیر مناسب و رانندگی صحیح، هدایت می‌کند و بخشی از آن نیز برای عابران پیاده تعبیه، اجرا و نصب می‌شود. از این رو این تابلوها برای مدیریت ترافیک شهر بسیار کارآمد است و نصب آن در تمام معابر شهر، الزامی‌است.

   اعلام درخواست به شهرداری
معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهردار یزد درباره گلایه برخی شهروندان مبنی بر نبود تابلو و علائم ترافیکی در مناطق مختلف شهر اظهار می‌کند: مشاور در حال بررسی نیازهای مرکز شهر به تابلو و علائم ترافیکی است.«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: با این وجود شهروندانی که احساس می‌کنند لازم است تابلو وعلائم در منطقه آنها نصب شود، درخواست خود را به معاونت حمل ونقل و امور زیربنایی شهرداری اعلام کنند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار