مدرسه طبیعت و آینده ی کودکانمان؛
امروزه کودکان با فناوری‌های مدرنی چون فناوریهایی مانند تبلت، آی پد، اینترنت، کامپیوتر احاطه شده‌اند؛ بچه‌ها از سنین خیلی پایین یاد می‌گیرند که چگونه از اینترنت استفاده کنند. اما آیا آنها واقعاً شانسی برای تجربه کردن پیدا می کنند؟
کد خبر: ۳۸۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶ 01 March 2017
به گزارش تابناک البرز؛ امروزه کودکان با فناوری‌های مدرنی چون فناوریهایی مانند تبلت، آی پد، اینترنت، کامپیوتر احاطه شده‌اند؛ بچه‌ها از سنین خیلی پایین یاد می‌گیرند که چگونه از اینترنت استفاده کنند. اما آیا آنها واقعاً شانسی برای تجربه کردن پیدا می کنند؟
بسیاری از کودکان و نوجوانان، امروزه فرصت تجربه طبیعت را ندارند و شناخت آنها از طبیعت محدود به رسانهها و دنیای مجازی شده است. هنگامی که تجربهای وجود نداشته باشد در پی آن عشقی هم به وجود نخواهد آمد. و هنگامی که عشقی وجود نداشته باشد، آگاهی نیز به تنهایی راهی پیش نخواهد برد. در نتیجه، در جریان تجربه مستمر و ملموس طبیعت، ارزشهای طبیعت در کودکان نهادینه میشود و در آینده موجب عشق و احترام آنها به محیط زیست خواهد شد. در این صورت میتوان انتظار نسلی را داشت که دغدغههای محیط زیستی بیشتری داشته باشند و نسبت به مسائل مربوط به آن واکنش نشان دهند.

مدارس طبیعت؛ فرصتی برای کودکان
یکی از روشهایی که میتواند به ایجاد تجربه مستمر کودکان با طبیعت کمک کند، مدارس طبیعت هستند. مدرسه طبیعت رویکرد جدیدی است که از اواخر دهه ۵۰ میلادی در جهان گسترش پیدا کرده است. در مدارس طبیعت فرصت تجربه، کشف، تخیل و خیال بافی، همکاری و تعامل و ... فراهم میشود تا کودکان آزادانه، سرخوشانه، ولگردانه و خودانگیخته حضور در طبیعت را تجربه کنند. در مدارس طبیعت آموزش کلاسیک و مستقیم پرهیز میشود و هیچ گونه اطلاعاتی در مورد طبیعت، همچون انقراض گونهها، شکار، آلودگی و خطرات آن داده نمیشود.

مکتب فکری مدرسه طبیعت بر این باور است که کودکان ذاتا موجوداتی خلاق و مبتکراند و گرایش ذاتی به همکنشی با عناصر طبیعت دارند و اگر کودکان سنین مختلف را با هم در محیط طبیعی برخوردار از یک بستر غنی ، فارغ از آموزش مستقیم و دستوری ، آزاد بگذاریم  از طریق عمل خویش و تعامل با یکدیگر همه ی آن چیزهایی  را که نیاز دوران کودکی آنهاست فرا خواهند گرفت و در پایان این دوران حساس (11-12 سالگی) موجوداتی توانا ، خلاق ، پرانگیزه ، سالم به لحاظ جسم و روح و به لحاظ اجتماعی متعامل و متحمل  خواهند بود و با حسی قوی نسبت به طبیعت کودکی را پشت سر خواهند گذاشت و این حس نیرومند، مشروط به اینکه در آینده با آموزشهای مناسب تکمیل شود، می تواند پشتوانه محکمی برای صیانت از طبیعت و محیط زیست در بزرگسالی باشد .

ایران به سوی توسعه
در ایران نیز مدتی است که مدارس طبیعت در شهرهای مختلف شروع به فعالیت کردهاند و با استقبال خوبی هم روبه رو شدهاند. این مدارس می تواند سبب بهبود وضعیت زیست محیطی شود؛ بر این اساس هنگامی که این کودکان در مرحله ی جوانی قرار بگیرند با عشق به محیط زیست مصوبات همسو تصویب می رساند و چنان چه در جایگاه مدیریتی قرار نداشته باشند نسبت به محیط زیست خود حساس هستند و هیچ یک از دو گروه گای خود را بر گلیم محیط زیست نمی گذارند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار