محمدی از مردم استان خواست ازخریداری و نگهداری این گونه جانوران وحشی خودداری کنند و تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخریب محیط زیست، خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، مراتب را به سامانه فوریت های زیست محیطی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.
کد خبر: ۳۸۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 02 March 2017
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از برخورد جدی باخرید و فروش گونه های جانوری در معرض انقراض در آستانه نوروز خبر داد.

به گزارش مهر، محمدرضا محمدی در جلسه هماهنگی برنامه های نوروز گفت: با توجه به اینکه در آستانه فرارسیدن سال نو، خرید و فروش غیر مجاز گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض، افزایش می یابد، یگان حفاظت محیط زیست در سراسر استان با خرید و فروش این گونه ها مطابق با قانون برخورد جدی خواهد داشت.

وی افزود: گونه های سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت و لاله واژگون در معرض انقراض هستند و در ایام پایانی سال در برخی موارد شاهد خرید و فروش این گونه ها بوده ایم که در این خصوص اکیپ های یگان حفاظت محیط زیست به گشت و کنترل می پردازند و در صورت مواجهه با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف صید و خرید و فروش جانوران وحشی مراتب را در اسرع وقت از طریق شماره ۱۵۴۰و شماره های اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به این اداره کل اعلام کنند.

محمدی اضافه کرد: با گسترش پدیده تجارت غیر قانونی جانوران وحشی و اجزای آنها و قرار گیری برخی از این گونه های کمیاب در ضمیمه یک کنوانسیون ساپتیس، علاوه بر تخریب و کاهش تنوع زیستی، شیوع بیماری های مشترک دام و انسان نیز دوچندان می شود.

محمدی از مردم استان خواست ازخریداری و نگهداری این گونه جانوران وحشی خودداری کنند و تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخریب محیط زیست، خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، مراتب را به سامانه فوریت های زیست محیطی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز عنوان کرد: ۵ نفر از کسانی که در فضای مجازی و سایت دیوار اقدام به فروش گونه های حیات وحش می کردند با اعلام مردم از طریق سامانه ۱۵۴۰و ورود یگان حفاظت محیط زیست استان همدان به مراجع قضایی معرفی شدند.

عزیز قیاسی افزود: از این افراد ۸۰ قطعه سهره، ۴سر خرگوش، یک قطعه طرقه و یک بتانه سنجاب کشف و ضبط شد.

قیاسی ادامه داد: ۶ قطعه سهره تلف شده نیز از این افراد ضبط شد که تحت رسیدگی مراجع قضایی قرار دارد و متخلفان به پرداخت ضرر و زیان محیط زیست محکوم می شوند.

وی اضافه کرد: این متخلفان در شهرستان های نهاوند، تویسرکان و رزن اقدام به فروش غیر قانونی جانوران وحشی می کردند که ضمن توقیف وحوش مربوطه، نسبت به معرفی متخلفان به مراجع قضایی ذیصلاح اقدام لازم صورت گرفت.

وی تاکید کرد: تمامی اشخاصی که بر خلاف قوانین و مقررات شکار و صید از طریق سایت ها و فضای مجازی و هر طریق دیگر، مبادرت به عرضه و فروش و حمل و نگهداری جانوران وحشی می کنند، تحت پیگرد و کیفر قضایی قرار خواهند گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار