دلیل تلاش رسانه‌های دولتی کردستان برای القاء «پایان یک خبر» چیست؟
بخشش معوقه بانکی 400 میلیارد تومانی یک بمب خبری تمام عیار و معرفی واسطه‌ این کار هم یک مطالبه شفاف در این رابطه بود؛ پاسخ دولت در ابتدا انکار و سپس اعلام پایان خبر بدون ارائه هیچ توضیحی بود؛ غافل از اینکه برای مردم کردستان، قصه هنوز قصه دیروز است!
کد خبر: ۳۹۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 15 March 2017

به گزارش تابناک کردستان، 14 اسفندماه جاری خبری که به سرعت فضای رسانه‌ای و حتی شبکه‌های اجتماعی را در کردستان تحت تأثیر خود قرار داد، پرده‌برداری از یک رانت اقتصادی بزرگ بود؛ «بخشش معوقه بانکی ۴۰۰ میلیارد تومانی به صورت یکجا» و از آنجا که خبر از قول نماینده ولی فقیه در استان منتشر شده بود، کمترین تردیدی درباره صحت آن وجود نداشت.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی در همان جلسه طرح موضوع، با وحشتناک خواندن این مسائل، سؤالات و از آن مهم‌تر مطالباتی را در این باب، به روشنی مطرح کرد: «مگر پول مال شماست که ببخشید؟»؛ «این کار به چه دلیل انجام شده است؟»؛ «باید مشخص شود این 400 میلیارد کجا رفته است»؛ «واقعاً باید پرسید چرا این کار در کردستان انجام شده است؟»؛ «چه کسی واسطه این کار بوده است؟»؛ «این پول اگر قرار بود بخشیده شود باید به مردم بخشیده می‌شد، اگر بانک می‌تواند یکجا 400 میلیارد تومان را ببخشد».

اما عکس‌العمل دولت به موضوع چه بود؟ استاندار کردستان در اقدامی کاملاً غیرمتعارف و در گفت‌وگو با یک کانال تلگرامی!! گویا موضوع را «تکذیب کرد» و منکر انجام این کار در کردستان شد و جالب‌تر آنکه خبرگزاری رسمی دولت هم، مطلب منتشره توسط آن کانال را عیناً بازنشر کرد!

ممکن بود آن گفته نماینده عالی دولت در کردستان از دید خبرنویسان دولتی، پایان کار تلقی شود، اما هر فردی که اندک آشنایی با مسائل اقتصادی داشت، می‌دانست که اساساً چنین بخشش نجومی فراتر از حیطه اختیارات مدیران استانی است و اگر مسئولی از استان، «احیاناً» در این کار دخالتی کرده باشد در حد «واسطه»گری بوده است.(تحلیل تابناک کردستان در باب گفته‌های استاندار را اینجا بخوانید).

تلاش بیهوده دولت در کردستان با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای، برای فرار از پاسخگویی مورد انتظار افکار عمومی درباره موضوع مطرح شده را اگر نتوان یک لطیفه نام گذاشت شاید بتوان آن را «خودفریبی» نامید! تقریباً آنچه از قول استاندار کردستان با عنوان «تکذیبیه» به اطلاع مردم رسانده شده هیچ ثمری نداشت و رمزگشایی از گفته‌های منتسب به استاندار، اندک افرادی را هم که با این اظهارات قانع شده بودند دوباره به اردوگاه مطالبه‌گران بازگرداند.

اما فرصتی که رسانه‌های دولتی بویژه خبرگزاری دولت در کردستان مترصد آن بود سرانجام 17 اسفند فراهم شد؛ گویا در نشست خبری رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان سؤالی درباره صحت و سقم خبر «بخشش معوقه 400 میلیارد تومانی» و «تکذیب» آن توسط استاندار مطرح می‌شود که «حجت‌الاسلام فراشی» توضیحی درباره موضوع ارائه می‌دهد اما خبرگزاری دولت در کردستان، خبری گزینشی از قول وی و با همان تیتر که در گفته‌های استاندار هم وجود داشت، منتشر می‌کند!

خبرگزاری دولت در کردستان در واقع مقدمه سخنان رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان را تیتر کرده و بخش اصلی اظهارات وی را سانسور کرد! به تفسیری بسیار ساده، این رسانه، از عبارت واحد «لا اله الا الله» فقط «لا اله(خدایی نیست)» را تیتر کرد!

هفته‌نامه ارگان استانداری کردستان هم 21 اسفندماه در ادامه عملیات روانی رسانه‌های دولت برای تحریف یک واقعیت، در صفحه نخست خود با اعلام «پایان یک خبر»!! تلفیقی از دو خبر مرتبط با موضوع، از دو خبرگزاری دولتی در کردستان را منتشر کرد.

کلمه «پایان» در لغتنامه دهخدا، آخر و انتها و نهایت و کرانه هرچیز، عاقبت، فرجام و خاتمه معنی شده است؛ حال برای دولتمردان در کردستان کدام یک از این معانی در خبر «بخشش 400 میلیارد تومانی» محقق شده که ارگان استانداری، مهر «پایان» بر آن نهاده امری است که باید خود آنها برای مردم روشن کنند.

هدف مسئولان دولتی در کردستان و رسانه‌های وابسته از اتخاذ چنین رویکردی هرچه باشد خود به آن آگاه‌ترند، اما کودکانه است اگر کسی فکر کند با این روش می‌توان چنین موضوع مهمی را از اذهان مردم خارج کرد.

دولتمردان محترم در کردستان لابد می‌دانند که 400 میلیارد تومان یعنی حقوق ماهیانه حدود 500 هزار نفر کارگر زحمتکش، یعنی حقوق ماهیانه بیش از 333 هزار و 300 نفر معلم شریف، یعنی یارانه بیش از 8 میلیون و 791 هزار و 200 نفر از مردم ایران؛ همان یارانه‌ای که شب واریزش را حضرات شب مصیبت عظما خواندند.

تلاش برای فرار از پاسخگویی و دست زدن به هر کار غیرمتعارف در این راه، شاید برای دولتمردان قابل توجیه باشد اما توفیقی برای کسانی که به چنین «تدبیر»ی متوسل می‌شوند هرگز متصور نیست؛ «اَلعبدُ یُدَبِّرَ وَ اللهُ یُقَدِّرَ»؛ آقایان چاره‌ای ندارند جز اینکه بپذیرند «تدبیر» تنها و تنها زمانی کارساز است که با تقدیر الهی همسو باشد؛ نکند این جماعت گمان‌شان این است که نستجیرباالله اراده الهی بر فریب دادن مردم است!

اگرچه ظاهراً نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع، به ثقل سامعه دچار شده‌اند و در باب این سوءاستفاده اقتصادی، دم هم نمی‌زنند، اما مردم کردستان خوب می‌فهمند و در پاسخ دادن به کسانی که وظیفه نمی‌شناسند هم، وقت‌شناسند.

اما دولتمردان در کردستان باید متوجه باشند تا درباره این موضوع شفاف‌سازی نشود و حداقل به سؤالات واضح مطرح شده توسط نماینده ولی فقیه در کردستان در همان جلسه طرح موضوع، پاسخی روشن داده نشود هیچ چیز در ذهن مردم تغییر نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
وظیفه رسانه اطلاع رسانی است فراتر از آن کاری از رسانه بر نمی آید
مسئولین اجرایی هم در نبود نظارت باکی از مکافات عمل ندارند
نمایندگان مردم در مجلس هم فکر و ذکرشان فراهم کردن زمینه جلب آرای توده های عادی با رفتار های غیر اصولی و پوپولیستی است
قبح خلافکاری در دستگاه اجرایی ریخته است فقط با مجازات شدید متخلفین از قانون امکان حاکمیت نظم وجود دارد
با یک بررسی کلی در اسناد دریافت های مالی و سایر بر خورداریهای رانتی مستندات کافی برای به محاکمه کشاندن خلافکاران فراهم می شود حتی اگر پس از عزل آنها از مناصب باشد
رانت 400میلیاردی هم واسطه های استانی دارد معرفی آنها رانت خواران مدعی خدمت را آشکار خواهد ساخت
همه کسانی که درد انسانیت و نوع دوستی در وجود آنها نمرده است باید کمک کنند این دراز دستان معرفی شوند
موفق باشید
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
با سلام و احترام.
از نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبرى که موضوع را افشا و به تکلیف شرعى خود عمل نمودند سپاسگزاریم و انتظار داریم به مسئولیت خود در برابر خداى عزوجل و موکلانشان عمل و بدون ملاحظه کارى تمام عوامل را به مردم معرفى فرمایند.
والعاقبه للمتقین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار