روزهای روز در کنار عزیزان مان بودیم و مشغله های دنیا آنقدر همه وقت مان را به خود اختصاص داده که چند وقت پس از مرگ عزیزان مان، نبودشان برای مان عادی شد و اویل هفته ای یکبار، پس از مدتی ماهی و حالا سالی یکبار دستی بر سنگ مزارشان می کشیم و گلی و فاتحه ای نثار روحشان می کنیم.
کد خبر: ۳۹۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 16 March 2017
به گزارش تابناک ایلام؛در مناطق و استان های کردنشین کشور، روح مردگان دارای عظمت و جایگاه والایی است به گونه ای که آخرین و استوارترین سوگند آنها، قسم به روح مردگان خود یا مخاطب است و این قداست تنها شامل اموات فردی نمی شود بلکه روح مردگان برای زندگان منزلتی رفیع و مقدس دارند.
 
لذا بر پایه رسمی کهن برای خشنودی ارواح درگذشتگان مایه موفقیت بازماندگان است و عدم رضایت آنها سبب نکبت و بلا برای وارثان خواهد شد به همین خاطر کسانی که تازه متوفی دارند تا حدود یکسال پنجشنبه ها بر سر مزارشان حاضر می شوند و پس از آن فقط به پنجشنبه آخر هر سال قناعت می کنند جزء مواردی که به خاطر آرامش روح و روان خود چند ماه یکبار سر مزار عزیزانشان می روند.
 
با وجود اینکه از دست دادن عزیز هر کسی برای خانواده اش سخت و جانکاه است اما سردی خاک وجودت را از وجود نازنشین شان سرد می کند و به مرور جای خالی شان تنها در قلب و یادت سبز می شود و نبودشان در کنارت را زیاد حس نمی کنید.
 
اما آنچه بیش از هر چیز این یاد را برایت زنده نگه می دارد و دوباره تکرار خاطرات با هم بودن را در کنارت زنده می کند سنت و آیین نکوی روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال است.
 
مردم استان ایلام این روز را عید اموات می نامند و معمولا با حضور دسته جمعی بر سر مزار عزیز از دست رفته خود و گذاشتن سبزه، میوه و شیرینی و گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره اش را گرامی می دارند.
 
مادران و زنان ایلامی آخرین پنجشنبه سال با پخت شیر برنج و حلواهای محلی و همچنین چیدن انواع میوه و شیرینی بر روی سفره برای تک تک اموات فاتحه می خوانند و سپس آن را در بین همسایه ها خیرات می دهند.
 
حضور در مزار با شستن سنگ قبر با آب و گلاب و تمیز کردن اطراف سنگ قبر شروع می شود و میوه و شیرینی و گل بر روی سنگ قبر می گذارند و با خواند سوره حمد و توحید برای از دست رفته خود طلب مغفرت و شادی می کنند و آنگاه به خانه باز می گردند و میوه و شیرینی ها را در بین فقرا خیرات می دهند.
 
دوباره مسیر ایلام - صالح آباد که بیش از 200 هزار اموات شهر ایلام در جوار امامزاده علی صالح علی(ع) و گلزار شهدا آرمیده اند، شلوغ ترین جاده شهر می شود و این فاصله 35 کیلومتری مملو از خودروهای مردم برای حضور بر سر مزار درگذشتگان شان می شود.
 
پنجشنبه و جمعه آخر سال مناسبتی ویژه برای همه مردم ایران اسلامی است تا در این روز یاد عزیزان از دست رفته خود را زنده نگه دارند و برای این کار از مسیرهای دور و نزدیک خود را بر سر مزار عزیزشان می رسانند.
 
این در حالیست که پنجشنبه و جمعه قبل از این هفته که به پنجشنبه و جمعه غریبان معروف است و مردم برای گرامیداشت اموات خود که در شهر یا استانی دیگر غیر از دیار خود مدفون شده اند، حضور می یابند و یاد عزیزانشان را گرامی می دارند.
 
باشد که این روزها و این مناسبت های نکو که پاس داشت ارزش و جایگاه آدمی است همواره با رعایت قوانین و مقررات برگزار شود تا در ترافیک و شلوغی جاده ها شاهد حوادث ناگوار نباشیم./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار