رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه ترکیه را به تلاش برای به شکست کشاندن روند مذاکرات متهم کرد. همزمان دولت قزاقستان اعلام کرد دور جدید مذاکرات در آستانه ماه مه آتی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۹۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 16 March 2017
به گزارش تابناک : بشار الجعفری، رئیس هیات اعزامی دولت سوریه به مذاکرات در آستانه امروز (چهارشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ما در نشست آستانه ۳۳ گفت‌وگوهای سازنده‌ای درخصوص موضوعات مختلف با هدف تقویت آتش‌بس داشتیم. این مذاکرات بدون حضور هیات‌های مخالف مسلح برگزار شد چراکه ترکیه که ضامن گروه‌های مسلح سوری است می‌خواهد نشست آستانه را به شکست بکشاند.

اجلاس آستانه

الجعفری عنوان داشت: هیات دولت سوریه در مذاکرات استانه آمادگی‌اش برای بررسی هرآنچه به توقف خشونت‌ها در سوریه منجر شود، را اعلام کرده و ما در این نشست مساله مین زدایی و خنثی کردن مواد منفجره در شهر باستانی پالمیرا (تدمر) را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس هیات اعزامی دولت سوریه مذاکرات آستانه را "سازنده" خواند و اعلام کرد که این مذاکرات بر توقف خشونت‌ها، مبارزه با تروریسم و تفکیک گروه‌های تروریستی از مخالفان سوری متمرکز بود.

وی گفت: ما و دوستان روس و ایرانیمان تلاش‌های زیادی برای موفقیت نشست‌های آستانه و رسیدن به نتایج رضایت بخش انجام دادیم اما دولت ترکیه می‌خواهد روند مذاکرات را به چالش بکشاند که این به فضل تلاش‌های روسیه و ایران و جدیت هیات دمشق اجرایی نشد.

الجعفری گفت: هیچ برگه یا سند رسمی در این مذاکرات ارائه نشد بلکه تنها برخی دیدگاه‌ها درباره مسائل مختلف رد و بدل شد و ما با روسیه یک سند مشترک درباره خنثی سازی مین و بمب‌ها در شهر تدمر را بررسی کردیم.

از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه قزاقستان با بیان اینکه حاضران در مذاکرات آستانه به نتایج مهمی در این نشست‌ها دست یافتند غیبت هیات مخالفان مسلح در این مذاکرات را به ضرر آنها دانست.

وی گفت: نمایندگان روسیه،‌ ترکیه و ایران بیانیه‌ای مشترک درباره جدیدترین جزئیات مذاکرات سوریه در آستانه منتشر و ماه مه آتی را زمان دور جدید مذاکرات آستانه تعیین کردند.

وی افزود: دور بعدی مذاکرات روزهای سوم و چهارم ماه مه(۱۳ اردیبهشت) در آستانه برگزار می‌شود و برخی از نمایندگان روسیه،‌ ترکیه و ایران در آستانه برای دیدار با مخالفان سوریه می‌مانند.

از سوی دیگر غیرت عبدالرحمانف، وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد: این دور از مذاکرات آستانه بخش مهمی از مذاکرات چندجانبه است و نقش مهمی در مذاکرات ژنو دارد.

وی گفت: ما برای ادامه مذاکرات در آستانه تا رسیدن به راهکاری سیاسی درباره سوریه مصمم هستیم. قرار است نشستی فنی در سطح کارشناسان ماه آینده در تهران برگزار شود اما دور بعدی مذاکرات ماه مه برگزار خواهد شد.


منبع : خبرگزاری سانا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار