بعد از برجام گام های مهمی در صنعت خودرو سازی کشور و بومی سازی برخی از تولیدات داخلی برداشته شده است که بسیار حایز اهمیت هستند و اگر به صورت کامل اجرایی شود در صورت اعمال تحریم نیز ما خودکفا خواهیم بود.
کد خبر: ۳۹۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 18 March 2017
در حالی روزهای آخر سال سپری می‌شود که بازار خرید و فروش خودرو همچنان در رکود بسر برده و کمتر خریدی در آن صورت می‌گیرد. فعالان بازار خودرو معتقدند هنوز هیچ تحرکی در بازار اتفاق نیفتاده و مردم در انتظار رفع بلاتکلیفی قیمت خودرو هستند.

با این حال در روزهای گذشته وزیر صنعت و معدن بار دیگر از ارزان بودن خودرو های داخلی سخن به میان آورده است و گفته است این امکان جود دارد که در سال آینده قیمت خودرو های داخلی افزایش یابد.

این سخنان نعمت زاده با واکنش های مختلفی از سوی مردم مواجه شده است اما در میان واکنش ها بیشترین انتقادات به سخنان وزیر از سوی نمایندگان مجلس بود. نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع بر این اعتقاد هستند که هیچ تحول خاصی در حوزه صنعت رخ نداده است و بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد.

رمضانعلی سبحانی فر در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: برای افزایش قیمت خودرو دلیلی وجود ندارد، قیمت هیچ یک از اقلام مورد نیاز برای تولید خودرو در حال حاضر افزایش نداشته است، نه مواد اولیه افزایش نداشته و حتی بسیاری از مواد اولیه که در بورس تهیه می گردد مانند مس، آهن و سایر مواد پتروشیمی کاهش هم داشته اند.

وی گفت: بنابراین توجیهی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد، هر زمان خودرو سازی های ما توانستند کیفیت مطلوبی را در تولیدات خود ایجاد کنند می توانند به فکر افزایش قیمت هم باشند، از سوی دیگر نمی توان هر قیمتی که بخواهند برای خودرو ها در نظر گرفت، چرا که اکنون خودرو های بسیار با کیفیت تری در در خارج از کشور تولید می شود که با قیمت بسیار مناسب از قیمت داخلی به مصرف کننده داده می شود.

این نماینده مجلس گفت: با اینکه در بسیاری از کشور های تولید کننده خودرو مواد اولیه، انرژی و نیروی کار بسیار گران تر از ایران است اما ما می بینیم که خودرو هایی بسیار با کیفیت و در خور شان مردم تولید می کنند که بسیار ارزان تر از این چیزی است که در داخل ایران تولید می شود.

وی گفت: چگونه است که این شورها می توانند خودرو ارزان و با کیفیت دست مردم بدهند اما ما با اینکه همه چیز در اینجا ارزان تر است نمی توانیم، این یعنی یک ایرادی در کار وجود دارد، در غیر این صورت همه چیز برای تولید محصول خود مهیا است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین در باره محصولات جدید خودرو سازی ها نیز گفت: بعد از برجام گام های مهمی در صنعت خودرو سازی کشور و بومی سازی برخی از تولیدات داخلی برداشته شده است که بسیار حایز اهمیت هستند و اگر به صورت کامل اجرایی شود در صورت اعمال تحریم نیز ما خودکفا خواهیم بود.

این نماینده مجلس در باره قیمت این خودرو ها نیز گفت: محصولات جدید خودرو سازی های ما باید مطابق با استانداردهای جدید ساخته شود، نباید خودرو سازی ها با کم کردن برخی از آپشن های این خودرو ها بازار جدید برای دلالی خود ایجاد کنند، همچنین قیمت این خودرو ها هم باید متناسب با قیمت جهانی آن باشد.

وی گفت: این خودرو ها برای تامین نظر مردم قرار است ساخته شود اگر قرار باشد که قیمت بالایی داشته باشند و یا کیفیت لازم را نداشته باشند همان بهتر که تولید نشوند، بنابراین باید خودرو ساز های داخلی در دادن قیمت ها دقت داشته باشند، همین خودرو هایی که الان تولید ی شود بسیار گران هستند و مردم به زحمت می توانند خودرو مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی گفت: باید خودرو های جدید متناسب با جیب مردم عامه قیمت گذاری شوند، تا همه بتوانند از آنها استفاده کننده، نباید قیمت خودرو ها نجومی باشد یا به گونه ای قیمت گذاری گردند که تنها افراد خاصی قدرت خرید آن را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار