محققان کشور موفق به طراحی و ساخت دُزیمتر با هندسه مربعی و حجم حساس 0.2 سانتی‌متر مکعب برای اندازه‌گیری میزان دُز ناشی از سیستم‌های پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی شدند.
کد خبر: ۳۹۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 25 March 2017
محمد افشار اظهار کرد: طراحی و ساخت دُزیمتر با هندسه مربعی با حجم حساس 0.2 سانتی متر مکعب برای اندازه‌گیری میزان دز ناشی از سیستم‌های پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی عنوان طرحی است که به درخواست یکی از کارخانجات صنایع نظامی در دستور کار قرار گرفت.

وی توضیح داد: بیشتر تجهیزات تصویربرداری پزشکی از جمله رادیولوژی تشخیصی، ماموگرافی و دستگاه‌های پرتودهی صنعتی نیازمند یک دُزیمتر با دقت بالا جهت اندازه‌گیری میزان دز جذب شده و همچنین تضعیف صورت گرفته بر روی بیم اشعه ایکس حین عبور از بافت بدن است.

مجری طرح ادامه داد: آشکارسازهای اتاقک‌ یونش به دلیل سادگی، پاسخ سریع و قابلیت اطمینان بالا یکی از مناسب‌ترین ابزارهای دُزیمتری بیم مولد اشعه ایکس در محدوده تشخیصی پرتوها است.

وی افزود: استانداردهای تعیین‌شده در استفاده سیستم‌های تصویربرداری به گونه‌ای تعریف شده‌اند که برای نواحی اطراف سیستم تصویربرداری و همچنین برای افراد تحت پرتو یک حد دز استاندارد مشخص شده است.

افشار این طرح را یک نمونه صنعتی معرفی کرد و در خصوص کاربردهای آن گفت: این طرح در آزمایشگاه‌های آموزشی و یا تحقیقاتی هسته‌ای، دروازه‌های ایمنی فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های قطار و مترو، نیروگاه‌های اتمی و مراکز پزشکی و هسته‌ای کاربرد دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار