محوطه باغ گلستان در مجاورت قلعه فلک الافلاک هر ساله پذیرای گردشگران نوروزی بسیار زیادی است اما متاسفانه مشکلاتی در آن دیده می‌شود که به هیچ وجه زیبنده شهری که می‌خواهد مقصد گردشگری باشد،نیست.
کد خبر: ۳۹۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 27 March 2017
با توجه به اینکه هر ساله در ایام نوروز گردشگران بسیار به استان لرستان می‌آیند تا تا از جاذبه‌های تفریحی این استان زیبا و تاریخی بازدید داشته باشند.


قلعه فلک الافلاک مهمترین جاذبه تاریخی لرستان است که هر ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی است.


 در مجاورت این بنای تاریخی محوطه باغ گلستان و سراب زیبایی به همین نام قرار گرفته است که زیبایی‌های آن کمتر از قلعه فلک الافلاک نیست.


با توجه به اینکه مسیر ورودی قلعه فلک الافلاک از باغ گلستان عبور کرده و هر ساله در ایام نوروز شاهد برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در این محوطه هستیم، انتظار می‌رفت با توجه به اینکه در سالهای اخیر شعار مسئولان ارشد استان تبدیل شدن خرم‌آباد به مقصد گردشگری است حداقل برای رسیدن به این هدف مهم هم که شده اقدامات لازم برای ساماندهی این محوطه زیبا صورت بگیرد.


هر چند در سال‌های گذشته شاهد انجام برخی اقدامات چون محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در این مجموعه بوده‌ایم اما با نگاهی گذرا از این مجموعه صحنه‌های نامناسبی به چشم می‌آید که به هیچ وجه شایسته شهری که می‌خواهد مقصد گردشگری باشد، نیست.


متاسفانه برنامه‌ریزی نامناسب و طراحی غلط و کم کاری و کم توجهی در رفع ایرادات محوطه باغ گلستان موجب شده است تا با کوچکترین بارندگی در خرم‌آباد،فضای این محوطه غیر قابل عبور، و پر از گل و لای شود.


 علیرغم اینکه چندین سال است شاهد مرمت محوطه باغ گلستان هستیم اما با مقایسه وضعیت فعلی این محوطه با چندین سال قبل تغییرات قابل ملاحظه‌ای در آن مشاهده نمی‌کنیم.


از دیگر ایراد‌هایی که به مسئولان میراث فرهنگی در ارتباط با باغ گلستان وارد است،بلاتکلیف گذاشتن ساختمان تاریخی و زیبای سربازخانه است، بگونه‌ای که چندین سال است مسافران نوروزی به جای مشاهده این بنای زیبا باید داربست‌های زشت و بلا استفاده‌ای را ببینند که در این سالها بدون استفاده به حال خود رها شده‌اند.


از دیگر نقدهای جدی که به مسئولان میراث فرهنگی وارد می‌شود،نیمه کاره گذاشتن محوطه سازی باغ گلستان است بگونه‌ای که قسمتی از این محوطه که اتفاقا قسمت ورودی و خروجی آن محسوب می‌شود خاکی بوده و با بارش اندکی باران موجب گرفتار شدن بازدید کنندگان در گل و لای فراوان می‌شود.


متاسفانه قسمت پارکینگ این مجموعه شرایط به مراتب بد تری دارد بگونه‌ای که در شرایط عادی خودروها در گرد و خاک فراوان و در هنگام باران در حوضچه‌های گل و لای قرار غوطه‌ور می‌شوند.


اما در کنار مشکلات زیرساختی محوطه باغ گلستان که این موارد تنها بخشی از آنها بود،متاسفانه برنامه‌ریزی نامناسب برخی مسئولان موجب شده است تا در ایام نوروز شاهد برخی صحنه‌های نامناسب با این مجموعه باشیم.


بعنوان مثال از اقدامات نا مناسبی که نوروز امسال شاهد آن بودیم،کم توجهی به صنایع دستی و سوغات محلی لرستان در نمایشگاه ویژه صنایع دستی لرستان است، بگونه‌ای که در این نمایشگاه بیش از آنکه شاهد سوغات مخصوص لرستان باشیم،سوغات محلی و غذاها و شیرینی‌ها و لواشک‌‌های سنتی دیگر استانها را مشاهده می‌کنیم.


البته در چند غرفه این نمایشگاه شاهد عرضه صنایع دستی و سوغات ویژه لرستان نیز هستیم،اما شایسته بود با توجه به اینکه در ایام نوروز گردشگران زیادی از سراسر کشور از این محل بازدید می‌کنند، صرفا سوغات و صنایع دستی لرستان در آن عرضه شود تا مبادا این ایام به فرصتی مناسب برای عرضه و تبلیغ سوغات سایر مناطق در قلب منطقه گردشگری لرستان تبدیل شود.


در هر حال مشکلات میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به این موارد محدود نمی‌شود و انتظار می‌رود با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری عظیمی برای تبدیل شدن لرستان به مقصد گردشگری صورت گرفته است مسئولان میراث فرهنگی نیز همت بیشتری به خرج داده و هر چه سریعتر مشکلات و ضعف‌های موجود را برطرف کنند.


در عکس‌های زیر برخی از مشکلات مربوط به محوطه باغ گلستان که البته مربوط به دو روز بعد از بارش‌های اخیر می‌باشد، به تصویر کشیده شده است، و امید می‌رود مسئولان هر چه سریعتر اقدام به رفع آنها کنند.



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار