جای دوازده کاندیدای جمنا بودم در اولین فرصت انصراف می دادم/ دلایل عدم کاندیداتوری باهنر برای انتخابات ریاست جمهوری/روایت کش و قوس مجلس هفتم در برابر احمدی نژاد /مقایسه شیخوخیت مرحوم عسگراولادی و شخصیت تشکیلاتی باهنر
کد خبر: ۳۹۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 28 March 2017
محسن کوهکن 4 دوره است که در کسوت نمایندگی در بهارستان حضور دارد  و لنجانی ها در مجالس چهارم، هفتم، هشتم و دهم وی را به عنوان نماینده خود راهی بهارستان کرده اند.وی نه تنها به عنوان نماینده بلکه به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا شناخته شده است چنانچه وی سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری بوده و دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار را برعهده دارد.


کوهکن در مجلس دهم شورای اسلامی عضو کمیسیون های صنایع و معادن و تدوین آیین نامه داخلی مجلس بوده و همچنین از اعضای فراکسیون ولایی مجلس است. وی همچنین ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و لیبی و گروه ایران و ایتالیا را بر عهده دارد.


طی این گفت و گوی یک ساعته درباره مباحثی همچون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و نحوه ورود جبهه پیروان به این انتخابات و اقبال روحانی برای تکیه مجدد بر مسند ریاست جمهوری صحبت شد. متن حاضر نیز حاصل یک ساعت مباحثه کوهکن با خبرنگار خانه ملت است.


اصولگرایی ساختار حزبی ندارد


محسن کوهکن در آغاز گفت و گوی خود با خانه ملت در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، جریانات سیاسی کشور که شامل دو جریان عمده اصولگرایی و اصلاح طلبی است را فاقد ساختار حزبی دانست و گفت: در ساختار حزبی کسانی که اساسنامه و مرامنامه حزب را پذیرفته اند باید خود را ملزم به تبعیت از تصمیمات کلان حزبی کنند که این تصمیمات چارچوبی در حد شورای مرکزی یا در حد کنگره است که فرایند خود را دارد.


نماینده مردم لنجان در مجلس ادامه داد: از آنجایی که جریان اصولگرایی ساختار حزبی ندارد، نهایتا در آستانه انتخابات نهایت تلاش را برای رسیدن به حداکثر همگرایی انجام می دهد. اگر واقع بینانه به این مسأله بنگریم، یک حد ایده آل و یک حد واقعیت را شاهد خواهیم بود که حد ایده آل همانی است که کسی از این دایره بیرون نماند و حد واقعیت این است که در صورت تمام تلاش ها امکان دارد عده ای در ابتدای راه، اواسط راه و یا انتهای راه از دایره جدا شوند که طبیعی است.


تفکرات پایداری نتایج تصمیم‌گیری‌های جمنا را برنتابید


وی همچنین با بیان اینکه در نهایت نمی توان گفت کار بی نتیجه بوده اما ممکن است کم نتیجه شود، به موضوع تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) اشاره و عنوان کرد: برای مثال ما از ابتدای شروع کار جبهه مردمی نیروهای انقلاب تعدادی را که می شناختیم وارد شدند و بعد هم برخی از اقدامات را درباره انتخاب افراد از استان ها و شهرستان ها مشاهده کردیم که البته معتقد بودیم در بسیاری از جهات، این افراد شاید افراد بدی نباشند اما جامعیت لازم را ندارند که بتوانند قشر قابل توجهی از مردم را مدیریت کنند.


کوهکن اضافه کرد: علیرغم تمام این انتقادات باز هم ما کلان موضوع را نگاه کرده و عنایت کردیم. با این حال دوستان پایداری از همان ابتدای امر که کار شروع شد اعلام کردند به هر جهت همراهی لازم را نخواهند داشت و صحبت هایی هم شد البته حق آنهاست و طبیعی است که وقتی نتایج تصمیم گیری های مرکزیت را دیدند به صورت طبیعی بر اساس تفکرات خود یا ریزش خواهند داشت یا رویش می کنند.


پایداری به دنبال حمایت از گزینه خود در انتخابات است


سخنگوی جبهه پیروان در پاسخ به این پرسش که آیا پایداری اسامی لیست 14 نفره جمنا برای ورود به عرصه انتخابات را قبول نداشت که کنار کشید، گفت: ابتدای امر که کار شروع شد خیلی استقبال چندانی ندیدیم اما درباره لیست  نشنیدم که اظهار نظر کنم.

وی در ادامه به تجمعی که اسفند ماه جمنا با حضور برخی چهره های پایداری داشت اشاره کرد و یادآور شد: اگر چنانچه پایداری ها فرد مورد نظر خود را خارج از لیست 14 نفره ببینند یا اسم او را می دهند یا کار خود را به شکل دیگری دنبال می کنند. در نهایت به نظر می رسد با نگاهی واقع گرایانه حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب به دنبال رسیدن به یک همگرایی حداکثری است که البته کار آنها خارج از اشکال نخواهد بود اما باید این کار را با نقاط مثبت بیشتری ادامه دهند.


حضور 14 نفر در لیست انتخاباتی برای همگرایی اصولگرایی زیاد است/ 12 نفر انصراف دهند


کوهکن با بیان اینکه لازم است این همگرایی در درون جمنا بیش از این شود، اظهار داشت: اگر من جای 12 نفر افراد لیست جمنا بودم در اولین زمان ممکن انصراف می دادم و کنار می رفتم چرا که 14 نفر هم برای همگرایی زیاد است. یکی از مهم ترین اشکالات هر دو جریان سیاسی این است که بیش از حد به سمت و سوی شخص محوری رفته اند در صورتی که اگر به سمت برنامه محوری می رفتند خیلی از تشنج ها از بین می رفت.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در سیستم برنامه محور، علقه های شخصی در مسائل مهم کشور کمرنگ می شود اما وقتی دنبال اشخاص می رویم علقه ها تأثیرگذار است و افراد از کسی که بیشتر با آن مراوده دارند حمایت کرده و از افرادی که خوششان نمی آید حمایت نمی کنند و همین مناسبات باعث جهت گیری می شود.


وی در ادامه با بیان اینکه تصمیم‌گیران اساسا در میدانی که "خودتصمیم‌گیران" برای آنها تعیین می کردند بازی کردند، گفت: این به آن معناست که 14 نفر برای حضور در انتخابات انگشت خود را بالا بردند و مرکزیت تصمیم گرفت روی این 14 نفر تمرکز کند که من به این اعتقاد ندارم چرا که باید این مرکزیت بررسی می کرد شاید کسی را پیدا کند که صد در صد واجد الشرایط باشد اما به خاطر اینکه عمق کار را می داند حاضر به پا پیش گذاشتن نشود.


باهنر فردی تشکیلاتی و تکلیف محور است/ آگاهی از سختی کار ایشان را از ورود به عرصه انتخابات باز داشته است


کوهکن در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا منظور شما آقای باهنر است، عنوان کرد: تسلط آقای باهنر به مسائل کشور در همه زمینه ها از هر 14 نفر افراد لیست جمنا بیشتر است و من ابایی از گفتن آن ندارم چرا که ایشان زیرکی خود را داشته و آشنایی زیادی با نهادها و افراد در رأس دارد ضمن اینکه دارای پشتوانه قوی نیز هست.


این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به جلساتی که با باهنر داشته تا وی را برای حضور در انتخابات متقاعد کند، اشاره و بیان کرد: من چندین جلسه با ایشان صحبت کردم و دقیقا استنباط من این است که اگر آقای باهنر وارد صحنه نمی شود به خاطر این بوده که سختی کار را می داند. البته ایشان فردی تشکیلاتی و تکلیف محور است که اگر زمانی تکلیف شود، ممکن است به میدان بیاید ضمن اینکه کسانی که با ایشان کار کرده اند می دانند وی آدم مسلطی است.


باهنر برنامه دان است


وی افزود: اگر کسی که امروز رئیس جمهور شود، تجربه نداشته باشد باید زمانی را صرف شناسایی دستگاه ها و افراد کند اما کسی مثل آقای باهنر که خود حدود 6 برنامه توسعه کشور را گذارنده و برنامه دان است، تجربه کافی را دارد. البته شاید افرادی باشند که به صورت شخصی برنامه های زیادی را خوانده باشند اما کسی که در نگارش، تدوین و تصحیح آن حضور داشته باشد یک برنامه دان است.


کوهکن ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه محور جلو برویم باید سلایق را کنار بگذاریم و در این مسیر حتی اگر داوطلبی با سلایق ما جور نیست اما برنامه خوبی برای اداره کشور را دارد، باید حمایت کنیم.


مناظرات انتخاباتی فرصتی برای نشان دادن ارزش‌ها و اخلاقیات کاندیداها


نماینده مردم لنجان در ادامه تصریح کرد: معتقدم فایده مردم در این است که جریان اصولگرا یک فرد توانمند، عاقل، برنامه ریز، مدبر و مدیر را انتخاب کند همچنین بر این اعتقادم که مناظرات طولانی کاملا اخلاقی با مراعات همه جوانب صورت گیرد.


وی افزود: چون اسم آقای باهنر آمد می گویم، مجسم کنید آقای روحانی 10 جلسه با آقای باهنر مناظره کند، قطعا چیزی از این مناظره که به تشنج در جامعه کشیده شود بیرون نمی آید و هر دو حرمت یکدیگر را نگاه می دارند و اخلاقی حرف می زنند. حتما باهنر نقاط قوت و ضعف دولت روحانی را با هم می گوید و این چیزی است که شاید معمولا رسم نباشد.


کوهکن در ادامه به اظهارات یکی از اعضای مجمع  تشخیص مصلحت نظام که طی مصاحبه ای گفته بود دولت احمدی نژاد یک سر سوزن کار مثبت نکرده، اشاره و اذعان کرد: نمی توان گفت رئیس جمهوری یک کار مثبت هم انجام نداده است. نفع مردم در این است که دو یا سه یا چهار نفر با برنامه در فضایی دوستانه و برادرانه بنشینند و چندین جلسه مناظره کنند. از دل این مناظرات ارزش برنامه ها مشخص می شود. اخلاق محوری افراد که بسیار مهم است هم در مناظرات انتخاباتی بیرون می آید و افراد می توانند توانمند های خود را نشان دهند.


تمرکز اشتباه روی پایتخت باعث کاهش همگرایی در جریانات مختلف سیاسی می‌شود


این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه به اشکالات تشکل هایی که به جهت همگرایی به وجود می آیند اشاره و اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که دوستان ما نیز دارند این است که همه مباحث را روی تهران می آورند و همین موضوع گاهی اوقات آغاز یک ناراحتی می شود. سال 88 یکی از دلایلی که باعث شد اتفاقات ناگواری بیافتد این بود که یک جریانی تصور کرد اگر داوطلب مورد نظر آنها در تهران 200 تا 300 هزار نفر بیشتر رأی آورده، باید این موضوع را به کل کشور تعمیم دهند.


وی افزود: در بعضی جاها بوده که کاندیدای مد نظر اصولگرایان رأی نیاورده اما اصولگرای دیگری رأی آورده است لذا اگر بگوییم آن ائتلاف هم فایده نداشت اشتباه است و اگر هم بگوییم فایده صد در صدی داشته باز هم اشتباه است. مجموعه ای که کار سیاسی انجام می دهند به صورت طبیعی به دنبال این هستند که نتیجه حداکثری بگیرند لذا باید بگویند موفق بوده ایم اما برای مثال 30 درصد به نتیجه نرسیدیم.


برخی از افراد لیست 14نفره جمنا، شرایط کف ریاست جمهوری را هم ندارند


کوهکن در ادامه نیز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند 14 نفر حاضر در لیست جمنا مناسب نیستند، گفت: برخی از افراد این لیست حتی شرایط کف را هم ندارند.


سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با تأکید بر دقت به شرایط منطقه ای افزود: وقتی کار انتخاباتی می کنید می بینید در منطقه ای یک تفکر یک میلیون رأی آورده و تفکر دیگری 600هزار تا از آن بیشتر رأی آورده لذا این امر باید تجربه ای برای آینده جریانات شود.


وی در ادامه به انتخابات مجلس دهم اشاره و بیان کرد: در آن زمان شرایط برجام در تهران و شهرستان ها کاملا متفاوت بود و پایتخت شرایط خاص خود را داشت چرا که زمانی برجام شاه بیت بوده و تیتر است اما در شهرستان ها بیم و امیدی وجود دارد که مشخص نیست نتیجه برجام چه شده است و حتی اگر این انتخابات امسال برگزار می شد ممکن بود نتایج کاملا متفاوت شود.


جبهه پیروان سنگ بنای حفظ وحدت در جریان اصولگرایی شده است/ به عدم حضور فردی از جبهه پیروان در لیست 14 نفره جمنا انتقاد نداریم


کوهکن در ادامه در پاسخ به این مطلب که برخی معتقدند جبهه پیروان برای وحدت رویه اصولگرایی نسبت به وحدت شکنی پایداری مماشات می کند، گفت: بالاتر از این را بگویم که جبهه پیروان برای حفظ وحدت سنگ زیر شده است. البته جبهه پیروان بر اساس اعتقاد این کار را انجام می دهد و بالاترین دلیل این است که رئیس آن در حال حاضر آقای باهنر بوده که نه ادعایی دارد و نه قصد حضور و حتی برای لیست 30 نفره تهران هم کاندید نشد.


 دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس ادامه داد: اینکه کسی برای حضوردر انتخابات سر و دست بشکند الزاما مثبت نیست و می تواند نقطه منفی باشد لذا در این بین جبهه پیروان که متشکل از حدود 15 تشکل بوده، مشی معتدل و میانه رو دارد. از این رو علیرغم حضور در جمنا هیچ گاه نگفتیم چرا از این جبهه فردی در لیست 14 نفره نیست بلکه فقط انتقاد کردیم که در انتخاب افراد دقت کنند تا آنها که مقبولیت بیشتری دارند حضور یابند.


خروج پایداری از جمنا صرفا با قطع یقین کردن از دو مرحله‌ای شدن انتخابات، معقول است


وی در ادامه خروج پایداری از جمنا و معرفی کاندیدا به صورت جداگانه را دارای توجیه عقلانی دانست و عنوان کرد: این کار در صورتی درست است که آنها به این یقین رسیده باشند که آقای روحانی 50 درصد آرای کشور را ندارد و این به آن معناست که روحانی در مرحله نخست انتخابات رأی قاطع نمی آورد لذا اگر مقابل وی 3 یا 4 نفر باشند بالاخره یکی از آنها به دور بعد برای مقابله با روحانی می رود که البته باید توجه داشت که احتمال شکست در مرحله دوم بسیاری بیشتر است.


کوهکن در ادامه با ابراز بی اطلاعی از دعوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب از باهنر برای حضور در لیست 14 نفره، به میزان رأی احتمالی روحانی در سال 96 اشاره و بیان کرد: پاسخ این سوالات صرفا گمانه زنی است، چنانچه بخواهیم بر اساس واقعیت صحبت کنیم باید به تعدادی از نظرسنجی ها اکتفا کنیم که دستگاه های بی نظر در گذشته انجام داده اند لذا اگر مبنا نظررسنجی ها باشد باید بگویم تعداد کسانی که گفته اند قطعا به روحانی رأی نمی دهند بالاست که زمان انتخابات 84 برای مرحوم هاشمی هم این بحث بود.


نظرسنجی‌ها حاکی از آراء زیر 50درصد روحانی در انتخابات 96 است/ روحانی تا این لحظه برنده مرحله اول انتخابات نیست


نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به انتخابات 84 و حضور هاشمی در آن یادآور شد: آن زمان عده ای تحلیل می کردند که هاشمی نفر اول نظرسنجی هاست اما نفر اولی است که میزان مخالفان وی 20 درصد است در حالی که میزان مخالفان نفر دوم و سوم به بعد که گفته اند حتما به آنها رأی نمی دهیم تنها حدود 3 درصد است از این رو در حال حاضر هم چالشی که برای رأی آوردن روحانی وجود دارد آن درصدی است که اعلام کرده اند به روحانی رأی نمی دهند. تا هم اکنون (اسفندماه) هم نظرسنجی ندیده ام که روحانی رأی بالای 50 درصد داشته باشد و تقریبا تمام آرا زیر 50 درصد بوده که این دو نکته منفی است.


وی در ادامه به نکته قابل توجه و مثبت شرایط روحانی در انتخابات اشاره و بیان کرد: در آخرین نظرسنجی انجام شده، آراء روحانی حدود 3 درصد رشد داشته که این نکته حاکی از این است که کاری که انجام می دهد به روشنگری اذهان کمک کند، یعنی تمام کارهایی که کرده، سفرهای وزرا و صحبت های وی همه باعث شده حدود 2 یا 3 درصد جای خالی آرای وی پر شده و بالا بیاید.


کوهکن تصریح کرد: به هر حال تا این لحظه که اسفند ماه است روحانی را برنده مرحله اول انتخابات نمی بینم و اشخاص سیاسی باید جانب احتیاط را رعایت کنند.


رأی‌های شناوری که متأثر از مصلحت هستند/ افزایش رقبای روحانی باعث برد وی می‌شود


این نماینده اصولگرای مجلس دهم در ادامه به عللی که باعث افزایش رأی روحانی می شود اشاره و خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل روحانی تعداد زیادی کاندید شوند به خصوص کسانی که از نظر وزن علمی در مناظره ها و گفت و گو ها در برابر وی کم بیاورند، آرای سبد رأی روحانی افزایش می یابد.


وی اضافه کرد: البته بحث ارزیابی توانمندی افراد در مناظره ها نیست اگر چنانچه از افرادی که آمدند 8 نفر بمانند و روحانی یک طرف باشد و بقیه طرف دیگر باشند و هر کدام به مناظره بپردازند مردم صرفا بین خوب و خوبتر یا بد و بدتر یکی را انتخاب می کنند یعنی بدون اینکه قصد توهین داشته باشیم اگر آن 8 نفر خیلی خود را خوب نشان دهند مردم با فرض انتخاب میان خوب و خوبتر به یک از آن 8 نفر رأی می دهند اما اگر آن 8 نفر خیلی بد خود را نشان دهند مردم با فرض انتخاب بین بد و بدتر، به روحانی رأی می دهند لذا باید به این نکته دقت کرد که رأی شناوری وجود دارد که متأثر از مصلحت است.


نوع رفتار و اخلاق رقبای روحانی در مناظره‌های انتخاباتی تعیین کننده است/ شاه بیت روحانی برجام است


کوهکن در ادامه با فرض اینکه ترکیب انتخابات گذشته مجدد تکرار شده و جلیلی، قالیباف و روحانی وارد عرصه شوند، گفت: اگر مناظره اخلاقی قوی صورت بگیرد و خروجی این مناظره ها این باشد که جامعه شاه بیت روحانی را صرفا همان برجام بداند و طرف مقابل هم به دور از احساسی حرف زدن و تند حرف زدن بتواند به صورت مستند ثابت کند برجام دستاوردی نداشته و این را در اذهان مردم بنشاند، ریزش رأی روحانی بالا می رود چرا که در دوره قبل نیز صرفا با حدود 300 هزار رأی بالای 50 درصد توانست رأی بیاورد.


نماینده مردم لنجان در مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه شک نکنید وقتی هر رئیس جمهوری با یک فرد تازه نفس به مرحله دوم راه یابد رقابت بسیار نفس گیری خواهد داشت، عنوان کرد: بدین سان است که احتمال شکست وی در مرحله دوم بالا می رود از این رو گمان کنید آقای روحانی طرفی باشد و حدود 6 نفر آن طرف باشند اگر آن 6 نفر تمام حرف را زده، بسیار منطقی باشند و در نقد برجام عالمانه و منصفانه عمل کرده و یک مسیر را بروند، برای روحانی ریزش رأی را خواهیم داشت.


وی اضافه کرد: اما اگر رقبای روحانی فضای مناظره به گونه ای پیش ببرند که قصد داشته باشند برجام را بیخود و خیانت تلقی کند جامعه دیگر فکر نمی کند برجام چه بود بلکه از این اخلاق برداشت دیگری می کند و سبد رأی را به سمت روحانی می برد.


کوهکن ادامه داد: از طرفی باید مسائل فوری و فوتی روزهای آخر و نزدیک انتخابات را بسیار حائز اهمیت دانست لذا نمی توان از قبل گفت نتیجه چه می شود چون تصمیم گیری های جامعه بر اساس خواندن برنامه ها نیست بلکه احساسی است.


اصلاح طلبان با بحران عدم وجود چهره کاریزما روبرو هستند


سخنگوی جبهه پیروان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان فرد دیگری را نیز کنار روحانی معرفی خواهند کرد یا خیر، گفت: اصلاح طلبان بین خودشان چهره ای که حداقل زمینه 50 درصدی روحانی را داشته باشد، ندارند و نظرسنجی ها هم حاکی از همین امر است لذا علیرغم اینکه قصد تخریب ندارم، به هر جهت اصلاح طلبان با بحران داشتن چهره های کاریزما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری روبرو هستند از این رو چاره ای جز حمایت از روحانی ندارند.


وی افزود: از سوی دیگر این بی انصافی است که از وقتی روحانی سر کار آمده و همه پست ها را به اصلاح طلبان داده حالا به او پشت کنند پس حتی اگر اندکی انصاف داشته باشند حکم می شود از او حمایت کند.


کوهکن در ادامه نیز اظهارات کواکبیان مبنی بر عدم حمایت اصلاح طلبان از روحانی را شوخی تلقی کرد و اظهار داشت: کواکبیان گاهی شوخی می کند و ما هم چون با ایشان شوخی داریم این را شوخی تلقی می کنیم و این اظهارات هم به این دلیل است که به هر حال درون جریانات فکری تفاوت هایی وجود دارد.


اصولگرایانی که به خاطر یک اختلاف نظر، اصولگرایان شاخص را می‌رانند


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با یادآوری این مطلب که جامعه ما جامعه ای است که رد و تأیید افراد در آن بر اساس قبولی یا رد عمده مبانی مهم فکری نیست، ابراز داشت: با توجه به نوع رفتار جامعه ما به خصوص قشر جوان، بستر ارائه برخی اظهارات هنوز فراهم نشده است چنانچه ممکن است برخی اصولگرایان در یک مسأله سیاسی و اقتصادی حرفی بزنند و عده ای از اصولگرایان که تا هم اکنون با آنها هم نظر بودند به خاطر این اختلاف نظر راه آنها را از خود جدا بدانند لذا ذات ایرانی جماعت به این گونه است که یا از جلو یا از عقب پشت بام به پایین می افتد.


وی در ادامه نمونه های این مورد را زیاد دانست و گفت: زمانی تیم کره جنوبی با ژاپن بازی داشت و هرگز فکر نمی کرد جزء 4 تیم اول به مرحله بعد بیاید که آن زمان روزنامه کیهان عکسی از خیابان های کره منتشر کرد که مردم کره با لباس قرمز در چهار راهی حضور داشتند و تمام آنها در پیاده رو بودند حتی یک نفر از آنها در خیابان نبود و قانون را رعایت کرده بود اما حالا برای بازی دو تیم تهرانی که قضیه سیاسی یا دعوا نیست، شیشه اتوبوس می شکنند و صندلی پاره می کنند.


کوهکن همچنین به مثال دیگری در کشورمان اشاره کرد و با بیان خاطره ای یادآور شد: نوروز سال ها پیش بود که برای تماشای بازی ایران و عربستان به استادویم رفتم و آن زمان احمدی نژاد رئیس جمهور وقت بود که در استادیوم نیز حضور داشت.


نماینده مردم لنجان ادامه داد: گل اول را که تیم ملی ایران زد، شاهد اوج احساسات تماشاچیان نسبت به تشویق سرمربی ایران بودیم، وقتی عربستانی ها گل اول را زدند سکوت مطلق حکمفرما شد اما بعد از به ثمر رسیدن گل دم عربستان خلاف ابراز احساسات اولیه، اوج ناسزاهای رکیک بود که به سرمربی ایران نثار شد.


وی اضافه کرد: از این رو تماشاچیان ایرانی حتی این حساب را هم نمی کنند که نباید به سرمربی که قرار است نیم ساعت دیگر تیم را هدایت کرده و نیاز به آرامش دارد را سرکوب کرد و مدیریت او را در لحظه زیر سوال برد لذا امیدواریم این مسأله در فرهنگ عمومی اصلاح شود.


نباید چهره‌های شاخص اصولگرایی را نفی کرد/ فاصله گرفتن چهره‌ها به نفع جریان نیست


کوهکن در ادامه در خصوص فاصله گرفتن برخی چهره های شاخص اصولگرا از این جریان با تأکید بر اینکه باید خلل ها و شکاف هایی که زمانی در ارتباط با شخصیت های پیش می آید، ترمیم شود، گفت: اظهارات تا حدی که انتقاد باشد فاقد اشکال و جایز است اما اگر به جایی برسیم که اشخاص را نفی و دفع کنیم این خسارت و ضرر است البته در این مورد حساب احمدی نژاد جداست.


سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری ادامه داد: اعتقادم بر این است که باید مقداری با صبر، حوصله، ظرفیت و دقت بیشتر با مسائل برخورد کرد چرا که از دست دادن چهره هایی که در جریان موثر بوده و خواهند بود، به نفع جریان فکری نیست لذا باید آنقدر ظرفیت داشته باشیم که اگر تفکر آنها را قبول نداریم لاقل ببینیم مبنای فکری آنها چیست.


وی در ادامه افرادی را که باید از جرگه اصولگرایی خارج شوند را دارای یک شاخصه دانست و افزود: نظام بر مبنای ولایت فقیه اداره می شود و سخن ولی فقیه فصل الخطاب همه مسائل است لذا اگر کسی چنین تفکری داشت ولو هر ایده دیگری در حوزه سیاست و اقتصاد داشت، نباید او را دفع کنیم. یکی از دوستان کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی را پیشنهاد می کرد و دوست دیگری آن را قبول نداشت چرا که می گفت به علت تفاوت انسان های روی کره زمین باید به تعداد آنها روش برای دوست شدن داشته باشیم.


برخی رسانه‌ها با نوع انعکاس مطالب، اشخاص مهم جریانات فکری را در اذهان عمومی تخریب می‌کنند


کوهکن از دست دادن برخی آقایان در جریان اصولگرایی را ضرر و خسران دانست و ادامه داد: از طرفی این دفع کردن ها خسارت است و از طرفی هم نمی توان گفت تمام صحبت های آنها درست است؛ با این حال زکات تخم مرغ پنبه دانه است، شتر نیست.


نماینده مردم لنجان در ادامه به بداخلاقی برخی رسانه ها اشاره و عنوان کرد: برخی رسانه ها اذهان عمومی را نسبت به اشخاص تخریب می کنند چنانچه اخیرا برخی از آنها از قول آقای لاریجانی نوشتند ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق قانونی نیست که وقتی من از ایشان در این مورد پرسیدم متوجه شدم خبرنگاری در نشست خبری پایان سال از رئیس مجلس می پرسد این ممنوع التصویری مصوبه مجلس است که ایشان می گوید نه مصوبه مجلس نیست اما مطلب به گونه ای انعکاس داده می شود که نسبت به رئیس مجلس ذهنیت درست می شود.


احمدی نژاد هیچ‌گاه در جرگه اصولگرایی نگنجید


وی در ادامه به انتخابات سال 84 و نحوه ورود هاشمی و احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: هاشمی پیش از انتخابات 84 و در دوران انتخابات مجلس ششم به نوعی مغضوب اصلاح طلبان بود و آنها کاری کردند که اصلا هاشمی وارد مجلس ششم نشود اما در انتخابات 84 این تصور ایجاد شد که هاشمی گزینه اصلاح طلبان و احمدی نژاد گزینه اصولگرایان است.


کوهکن ادامه داد: با این حال نمی توان گفت در انتخابات 84 احمدی نژاد گزینه اصولگرایان برای انتخابات بود چرا که در وهله اول اصولگرایان به افراد دیگر اقبال بیشتری داشتند و حتی از همان ابتدا نیز آقای احمدی نژاد در تعریف همگرایی اصولگرایی جا نمی گرفت.


این نماینده مردم در 4 دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به مرحوم استاد پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: از همان ابتدا افرادی همچون ایشان نسبت به احمدی نژاد بدبین شده و از او فاصله گرفتند و به دنبال آن سایر اشخاص شاخص اصولگرا نیز همین احساس را نسبت به احمدی نژاد پیدا کردند.


احمدی نژاد گزینه اصولگریان در مرحله نخست انتخابات 84 نبود/ اصولگرایان در مرحله دوم پشت احمدی نژاد ایستادند


وی اظهار کرد: اگر خاطرتان باشد دقیقا یادم است، در مرحله نخست انتخابات سال 84 در مجلس حدود 120 نفر امضا برای دکتر لاریجانی جمع شد و نزدیک همین تعداد برای آقای هاشمی امضا جمع کردند و برای آقای قالیباف نیز حدود 30 نفر اما برای آقای احمدی نژاد در همان مرحله اول در مجلس فقط 2 یا 3 نفر نماینده بودند که به وی رأی دادند و همین الان هم آنها را می شناسم اما بعد از اینکه انتخابات به مرحله دوم کشید، از 290 نفر نماینده، آن 120 نماینده طرفدار هاشمی باقی ماندند و سایرین یک جا پشت سر احمدی نژاد قرار گرفتند.


کوهکن همچنین افزود: از این رو ابدا نباید گفت احمدی نژاد از همان ابتدا گل سر سبد اصولگرایان بوده اما اگر به جای مرحوم هاشمی، فرد دیگری مقابل آقای احمدی نژاد بود این اجماع نسبت به وی اتفاق نمی افتاد لذا صرفا برای اینکه یک اصولگرا رئیس جمهور شود به او رأی دادند و از زمانی که متوجه تغییر خط مشی او شدند اولین مخالفت هم در جرگه اصولگرایی به وجود آمد.


قشر اصولگرای تحصیلکرده، دولتی و مجلسی از نخستین گروه‌های زاویه‌دار با احمدی‌نژاد بود/ هنوز اقبال توده مردم به احمدی‌نژاد است


دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس درخصوص نامه اخیر مشایی به خاتمی گفت: معمولا به جز کسانی که رئیس جمهور بوده اند، اگر افراد دیگر نامه نگاری کنند در حدی نیستند که به آن پرداخته شود.


وی افزود: افرادی که در جریان اصولگرا با مسائل سیاسی آشنا بودند، چه از دولت چه مجلس و چه دانشگاه ها، از اولین گروه هایی بودند که با احمدی نژاد زاویه پیدا کرده و راه خود را جدا کردند اما با این حال توده مردم در روستاها و شهرستان ها هنوز هم طبق نظرسنجی ها 70 درصد طرفدار احمدی نژاد هستند.


کوهکن ادامه داد: معتقدم به میزانی که برخی افراد شاخص از جریان اصولگرایی به علت خطاهای احمدی نژاد از وی تبری جستند اگر اصلاح طلبان هم با آن تعداد از افراد خود که با ساختارشکنی از ریل خارج شدند همین برخورد را می کردند امروز اصلاحات نیاز به پرداخت هزینه اشتباهات لایه های تند و ساختارشکن این جریان را نداشت.


مقایسه شیخوخیت مرحوم عسگراولادی و شخصیت تشکیلاتی باهنر در جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری


سخنگوی جبهه پیروان در ادامه به بیان تفاوت های دوران دبیرکلی مرحوم عسگراولادی و محمدرضا باهنر در این جبهه پرداخت و اذعان داشت: مرحوم عسگراولادی به خاطر سوابق خود، امور جبهه را زیر چتر شیخوخیت خود پیش می برد اما آقای باهنر آن شیخوخیت را ندارد، با این حال به خاطر سن و سال، تحرک بیشتری داشته و از طرفی دارای شخصیت تشکیلاتی است.


وی بر همین اساس تصریح کرد: تصور بر این است که مرحوم عسگراولادی هیچ گاه جانبدارانه حرکت نمی کرد و آقای باهنر جانبدارانه عمل می کند اما باید گفت اگر این افراد در جلسات آقای عسگراولادی هم حضور داشته و از مواضع محکم و اخلاقی ایشان اطلاع داشتند، هیچ گاه این حرف را نمی زندند.


انتخابات شوراها اولویت جبهه پیروان است


کوهکن در ادامه به اولویت های جبهه پیروان برای حضور در انتخابات 96 اشاره کرد و گفت: از مدت ها قبل اساس و محور کار جبهه را روی موضوع انتخابات شوراها گذاشتیم چرا که چون احساس کردیم اذهان سیاسیون بیشتر متوجه انتخابات ریاست جمهوری است و انتخابات شوراها که در حد خود حائز اهمیت است از قلم افتاده و به آن توجه نشده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از این رو از چند ماه پیش مجموعه ای که باید در حوزه استانی انتخابات شوراها کار کند را شکل دادیم و کار را شروع کردند که هنوز هم ستاد آن فعال بوده و کار ادامه دارد.


فهرست پیشنهادی جبهه پیروان برای انتخابات شوراها در پایتخت، آماده به اشتراک گذاری با اصولگرایان است


وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت جبهه پیروان در استان ها فراگیرتر از پایتخت است، عنوان کرد: در پایتخت هم کارهایی کرده ایم اما میزان فعالیت در استان ها بیشتر است چرا که پایگاه های ما در سطح کشور نسبت به سایر جریانات و احزاب قوی تر عمل می کند.


سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در پایان در خصوص ارائه لیست انتخابات شوراها برای پایتخت خاطرنشان ساخت: قرار بر این نیست که جبهه لیست جداگانه ای از منتخبان خود ارائه کند لذا تصمیم داریم در جهت افزایش همگرایی لیست پیشنهادی خود را به جریان اصولگرایی ارائه کنیم تا در نهایت اصولگرایان در تهران یک فهرست هماهنگ ارائه کنند تا نتیجه بخش باشد. هم اکنون این لیست آماده شده و منتظر اجماع نهایی هستیم.


منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار