'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی گفت که دولتش در حال مذاکرات 'بسیار حساس' با کره شمالی برای خروج 9 شهروند این کشور از پیونگ یانگ پس از ممانعت کره شمالی از خروج این افراد درپی ترور 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی است.
کد خبر: ۴۰۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 30 March 2017
به گزارش تابناک : 'کیم' برادر ناتنی 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی 13 فوریه (25 بهمن) با یک عامل عصبی کشنده در فرودگاه کوالالامپور به قتل رسید و روابط دو جانبه پیونگ یانگ و کوالالامپور از آن زمان دچار تنش شد.
کره شمالی اکنون مانع خروج 3 تن از کارکنان سفارت مالزی و 6 نفر از اعضای خانواده آنها از پیونگ یانگ می شود. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که هر دو کشور مانع خروج اتباع یکدیگر شدند.
به نوشته روز پنجشنبه روزنامه 'اتوسان'، 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی چهارشنبه شب در نشستی خبری پس از نشست ائتلاف حاکم، گفت: این بحث با یک دولت است و بسیار حساس می باشد.
وی گفت: نتیجه این مذاکرات برای مالزی مهم است. آنچه ما می خواهیم رسیدن به امنیت و ایمنی شهروندان مالزی در پیونگ یانگ است و همچنین مالزی به عنوان یک کشور مستقل از اصل حاکمیت قانون حفاظت کند.
نجیب در آستانه سفر 6 روزه اش به هند که از امروز (پنجشنبه) آغاز می شود، اعلام کرد که جسد 'کیم جونگ نام' با وجود برخی شایعات در مورد بازگرداندن آن به پیونگ یانگ هنوز در سردخانه بیمارستانی در کوالالامپور است.
'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی نیز در نشستی خبری جداگانه، گفت: در مورد 'کیم جونگ نام' چیزی نمی خواهم بگویم، تا صدور بیانیه صبر کنید.
کره جنوبی همسایه شمالی اش را متهم به قتل 'کیم جونگ نام' در فرودگاه مالزی کرده است، اما کره شمالی این امر انکار می کند و بررسی های مالزی را تلاشی برای بدنام کردن این کشور دانست.
پیونگ یانگ اصرار دارد که برادر ناتنی رهبر کره شمالی براثر حمله قلبی درگذشت و مالزی باید جسد وی را تحویل دهد.
2 زن ویتنامی و اندونزیایی در ارتباط با این قتل بازداشت شده اند. دوربین های مداربسته فرودگاه کوالالامپور نشان می دهد آنها با نزدیک شدن به قربانی 45 ساله و با یک تکه پارچه وی را مسموم کرده اند.
محققان مالزی به دنبال 7 مظنون کره شمالی هستند که 4 تن از آنها، مالزی را در روز قتل ترک کرده اند.
رئیس پلیس مالزی معتقد است که آنها به پیونگ یانگ فرار کرده اند، در حالی که 3 تن دیگر از آن ها در سفارت کره شمالی در کوالالامپور پنهان شده اند.



منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار