برخی رفتارشناسان، تعریف خیانتهای زن و شوهری را بسیارفراتراز چیزی می برند که عرف و قانون آن را می شناسد. از جمله منصور بهرامی عضو ارشد انجمن بین المللی تحلیل رفتار معتقد است: خیانتهای زندگی مشترک شامل خیانت عشقی ، خیانتهای اینترنتی و خیانتهای جنسی می شود.
کد خبر: ۴۰۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 30 March 2017

9 بهانه برای ایجاد ارتباط غیر اخلاقی زنان و مردان

تابناک رضوی به نقل از رکنا: به گزارش پلیس، این رفتارشناس معتقد است، خیانت عشقی به رابطه پنهانی توام با پیوند احساسی و صمیمانه یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نیست گفته می شود. خیانت جنسی به رابطه نامشروع یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسرقانونی وی نیست، گفته می شود وخیانت اینترنتی نیزبه گفت و گو وتبادل تصاویرومشخصات فردی متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نیست از طریق چت و اینترنت اطلاق می شود.(اجلال ،1390)

دلایل خیانت درمردان وزنان : هرفردی چه به عنوان عضوی از یک خانواده ویا به عنوان همسر وعضوی از یک واحد سازمانی وهمچنین عضوی ازیک اجتماع نیازدارد، که درعین حال که احساس همبسته بودن با واحد اجتماعی که وی عضو آن است را بنماید. ولی ضمنا بایستی بتواند فردیت خویش را داشته باشد.واحساس آزاد ومستقل بودن،درعین وابسته بودن به جمع مورد نظر خودرا داشته باشد. زن وشوهرنیزهریک درعین حال که احساس یکی بودن ووابستگی به یکدیگر را دارند. ولی درعین حال بایستی احساس نماید که خویشتن خویش را حفظ نموده وهمه وجود وخواسته ها ونیازها ورشد وشکوفایی اش تحت الشعاع ازدواج واقع نشده است.(کاوه،1386) یک نظریه براین عقیده است که انگیزه چنین عملی تمایل افراد به برگرداندن حس فردیت واستقلالی است که درچهارچوب ازدواج تضعیف شده است. فرد ممکن است از نظرعاطفی به حدی از بلوغ هیجانی نرسیده باشد که بتواند درمقابل ناراحتی یا نارضایتی همسر، تمامیت خود را حفظ کند، به همین دلیل با جستجوی یک رابطه جدید درواقع درجستجو وبازسازی خود جدید است.

اطمینان خاطر از جذابیت برای جنس دیگر: برخی از افراد در پی نیاز به اطمینان خاطر از اینکه هنوز برای جنس دیگر جذاب و خواستنی هستند به رابطه خارج از ازدواج رو می آورند. به واقع، در روابط طولانی این سوال برای برخی پیش می آید آیا هنوز در بازار خریداری دارند یا خیر، که یافتن این پرسش ممکن است آنان را برای رسیدن به اهداف غیرمشروعشان سوق دهد.

عدم رضایت از ازدواج و برآورده نشدن نیازهای عاطفی: یکی از عوامل اصلی خیانت روابط زن و شوهر است؛ زمانی که بین همسران، روابط زناشویی خوبی حاکم نباشد، این احتمال وجود دارد فرد به همسر خود خیانت کند. گاه مشکلات شخصیتی باعث می شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صمیمی باعث این خیانت ها می شود. افرادی که به هر دلیلی از محبت و توجه همسرشان در زندگی خود محروم باشند، معمولا وقتی مورد وسوسه و اغوای شخص دیگری قرار می گیرند ممکن است دچار انحراف شوند .

انگیزه ای برای پایان دادن ازدواجی که دیگر رضایت بخش نیست: رفتارهای زشت، نق زدن های دائمی، نزاع هاو مجادله های فراوان منجر به ایجاد خانه ای تنش زا می گردد و در تصور برخی همسران (البته به غلط)، خیانت بهترین راه فرارازجهنم خانه است.

عدم دسترسی به رابطه جنسی در چهارچوب ازدواج: برخی از افراد در روابط زناشویی با همسر خود ممکن است تمایل به این روابط را از دست داده یا کمتر به این موضوع اهمیت بدهند که این امر ممکن است باعث فشارهای روانی و جسمانی به همسر و منجر به کج روی او شود.

انتقام: اگرچه همه برای انتقام جویی از همسرشان به آنها خیانت نمی کنند، اکثرازنان احساس می کنند حال که مورد خیانت قرارگرفته اند آنها نیز مجاز به مقابله به مثل هستند. برخی تصورمی کنند باید طعم تلخ دارویی را که به آنها خورانده شده به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده بشوند.

کسب هیجان و تنوع: بعضی مواقع هم رابطه خارج ازازدواج فقط به منظور کسب هیجان و تنوع اتفاق می افتد یعنی هیچ شکایت یا نارضایتی خاصی در ازدواج وجود ندارد، فقط برخی افراد به دنبال هیجان رابطه خارج از ازدواج هستند. در واقع پنهان کاری و راز موجود در یک رابطه غیرقانونی به جذابیت رابطه خارج از ازدواج می افزایید.

محیط خانوادگی نامطلوب: از علل دیگر عهدشکنی می توان محیط خانوادگی را مورد بررسی قرار داد که بی وفایی یکی از والدین می تواند باعث بی اعتمادی فرزندان شود؛ زیرا کودکان والدین خود را سرمشق قرار می دهند و آنها را ایده آل ترین افراد منبع قدرت می پندارند. ممکن است تصور کنند پدر و مادر کامل ترین انسان های روی زمین هستند، از این رو سعی به تقلید از رفتار آنها می کنند. تعارضات بین والدین، کشمکش ها، مسائل عاطفی نگرش نوجوانان را نسبت به ازدواج تحت تاثیر قرار می دهد. تجارب کودکی رفتاربزرگسالی را شکل می دهد. والدین بی وفا، مُهر تایید بی وفایی می زنند و آن را برای فرزندان خود قابل توجیه می کنند. این کودکان در آینده ممکن است از برقراری رابطه صمیمانه بر پایه اعتماد متقابل اجتناب کنند و به راحتی با برقراری رابطه سطحی با همسر خود یا دیگری به زندگی خود و دیگران ضربه وارد کنند.

سایر علل موثر: برخی مطالعات نیز نشان می دهد عوامل دیگری نیز در بروز خیانت موثر هستند. به عنوان مثال سن عامل مهمی است. افراد بین هجده تا سی سال تقریبا دو برابر افراد بالای پنجاه سال احتمال رابطه خارج از ازدواج دارند. نگرش آسان گیری و علاقه زیاد به رابطه جنسی با میزان رابطه خارج از ازدواج همبستگی دارد. شرایط زندگی و کاری نیز نقش مهمی در رابطه خارج از ازدواج دارد. گمنامی موجود در سفرها، جمعیت و گمنامی موجود در شهرهای بزرگ نیز به احتمال ایجاد اینگونه روابط اضافه می کنند. افرادی که روابط ضعیفی با دوستان، اقوام و آشنایان برقرار می کنند یا از فعالیت ها و تعهدات مذهبی کمرنگی برخوردارند، بیشتر احتمال خیانت به تعهد ازدواج را دارند. همچنین احتمال بی وفایی در افرادی که تحصیلات عالی رتبه دارند درمقایسه با افرادی که از تحصیلات عالیه برخوردارنیستند، بسیاربیشتراست. پژوهشی دیگرعواملی را برروابط خیانت بررسی کرده اند که عبارتند از: تعداد فرزندان، طلاق قبلی، رضایت پیش ازازدواج، آمادگی برای ازدواج، داشتن دوستانی که روابط خارج از زناشویی داشته اند.

راههای پیشگیری از خیانت:

همیشه تازه و پرطراوت باشید: ازدواج یک موضوع کلی عجیب و غریب نیست، بلکه بیشتر به یک بسته پر ازدلایل مختلف شباهت دارد.ازخانواده بگیریدتاظاهروتحصیلات و ... همگی می توانند جزئی ازدلایلی باشند که همسرتان به خاطرشان شما را انتخاب کرده است. پس سعی کنید از دلایل عشق او با خبر شوید وهرگزآنها را از دست ندهید.همیشه تازگی وطراوت تان را حفظ کنید. به یاد بیاورید که همسرتان با چه کسی ازدواج کرده و سعی کنید همیشه همان فرد بمانید.

هیچ وقت تحقیرش نکنید: هرقدرهم که با هم صمیمی باشید، بازهم نباید ازاین دیوارشیشه ای که میان تان هست بگذرید. در افراد بالغ، صمیمیت دردل خود احترام متقابل را هم دنبال دارد و دریک زندگی عاشقانه، این احترام صد چندان می شود. پس قبل ازتوهین به همسرتان یا ناراحت کردنش، ازخود بپرسید اوواین رابطه تا چه اندازه برای شما ارزش دارد. یادتان نرود تنها یک کلمه می تواند سرنوشت رابطه میان شما را دگرگون کند، مسئولیت شناس باشید و تک تک حرف ها و کارهای تان را، زیرذره بین بگذارید. این واقعیت را نادیده نگیرید که بسیاری ازهمسران خائن، همان کسانی هستند که مدام مقابل جمع تحقیر می شوند و احساس می کنند که همسرشان برای غروروهویت آنها ارزشی قائل نیست.

نجنگید: زندگی میدان جنگ نیست؛ این جمله را ازهمان روزشروع یک ارتباط و بعد از آن به خاطرداشته باشید.حتی درسخت ترین لحظات زندگی هدف اصلی تان را فراموش نکنید. ازدواج راهی برای ساختن زندگی بهتر، کامل تروهمراه با آرامش است. پس به جای نقشه کشیدن های هرروزه و گرفتن باج مادی یا عاطفی از او، راه حل عاقلانه ای را برای حل اختلافات و مشکلات جست و جو کنید. کم نیستند افرادی که به خاطربی توجهی همسرشان یا درک نشدن توسط او، درجای دیگری به دنبال محبت می گردند.

مشکوک وبدبین نباشید: باید توجه داشت گاهی بدبینی دلیل منطقی ندارد که نمونه ی آن ،بدبینی بعضی از دختران وزنان به پسران ویا مردان است.وبالعکس. این قبیل افراد چنین می پندارند که جنس مذکریا مونث اصولا قابل اعتماد نیستند ودرزندگی زناشویی وفادارنمی مانند ودر ذات آنهافریبکاری وخیانت نهفته است ودر زندگی زناشویی به هرشکلی که بتوانند به همسرخود صدمه ولطمه می زنند وچشم به این وآن دارند وبه دنبال هوی وهوس های خود هستند. (عسکری،1390) اگر موردی برای بدبینی وجود داشته باشد بی خیالی شما ممکن است باعث نادیده گرفتن واقعیت شود و کار را از کار بگذراند، اما شکاک بودن هم آسیب های بیشتری را به همراه می آورد. ترس همسرتان از قضاوتی که درموردش دارید و ازطرف دیگر، حس اینکه شخصیتش را لگدمال می کنید و به شعورش احترام نمی گذارید، می تواند او را به فردی خائن و بی تفاوت تبدیل کند. پس حرمت ها را از بین نبرید و تا از چیزی با خبر نشده اید، روی همسرتان برچسب نچسبانید. یادتان نرود افرادی که چنین همسری دارند، گاهی تنها برای تلافی چنین تصمیمی می گیرند.

دائما نگویید می روید: هر فردی احتیاج دارد که بداند تنها و تنها به خاطر خودش دوست داشته می شود و از پس راضی کردن همسرش بر می آید. این تصور به افراداحساس غرور و قدرت می دهد، پس این حس را از همسرتان نگیرید. افرادی که مدام همسرشان را از نبودشان می ترسانند، همان کسانی هستند که شریک زندگی شان را به نبود خود عادت می دهند. فردی که سال ها درذهن خود تصویررفتن همسرش را تجسم کرده، سرانجام روزی به این تصویرعادت می کند و برای آرام کردن ترس هایش و گرفتن آرامشی که از او سلب شده، به دنبال پایگاه دیگری می گردد.

از هم دور نشوید: قرار نیست به همسرتان بچسبید و تمام استقلال تان را از دست بدهید اما نباید فراموش کنید در یک خانه مشترک زندگی می کنید؛خانه ای که نه تنها در آن تصمیم های مشترک گرفته می شود، بلکه اعضایش در کنارهم شادی، غم، ترس و اشتیاق را تجربه می کنند. اگر می خواهید همسری ایده آل باشید، باید به شریک زندگی تان این احساس را القا کنید که درهرلحظه درکنارش هستید و شریک موفقیت ها و شکست هایش هستید. فردی که این حس را در همسرش نمی بیند، با دیدن حمایت های دیگری سفره دلش را باز می کند و گاهی با حل شدن در یک رابطه تازه به زندگی اش آسیب می زند.

به دوستانش دقت کنید: از یاد نبرید که انرژی اطرافیان و حتی تصویری که از آنها در ذهن تان شکل می گیرد، در آینده زندگی شما تاثیر گذار است. بررسی ها ثابت کرده افسردگی، خشم و حتی عادت های کلامی ما تحت تاثیر اطرافیان مان قرار دارد و می توانیم قاطعانه بگوییم که بودن درکنار زوج هایی که مدام با هم جنگ دارند یا آداب زندگی آرام و سالم را نمی دانند، می تواند به رابطه شما آسیب بزند. از طرف دیگر، رابطه افراطی همسرتان با افراد مجردی که دردنیای دیگری سیرمی کنند یا افرادی که دلبستگی به همسرشان ندارند، می تواند گاهی روی رفتاراو تاثیربگذارد و به زندگی تان آسیب بزند. البته دلیلی ندارد که او را ازهمه دوستانش جدا کنید، اما می توانید درمورد حدود این رابطه ها با آرامش گفت وگو کنید و تصمیم مشترک بگیرید. (مجله سیب سبز ،1392)

در محیط کار خود حرفه ای باشید: هر چند ایجاد ارتباطات دوستانه درمحیط کارعملی زیرکانه و هوشمندانه است اما بیش از حد خصوصی شدن و خودمانی گشتن با همکار، خیلی عاقلانه نیست. درمحیط کارباید همیشه رفتاری کاملا حرفه ای از خود بروز داد. ناتوانی درنگهداشتن یک فاصله حرفه ای(کاری) می تواند به ایجاد خیانت ختم شود. تا حد امکان سعی کنید ملاقاتهای خصوصی با جنس مخالف نداشته باشید. هرگز با کسی که نسبت به وی کمی رغبت یا علاقه دارید و یا حتی علاقه ای به وی ندارید اما احساس تان به وی مثبت است، ملاقات یا جلسات انفرادی نداشته باشید. درمحیط کار، به هنگام صرف غذا و یا فعالیتهای اجتماعی به همراه جمع باشید. برای گرفتاری ها و مشکلات شخصی نیز با خانواده ها یا اقوام و دوستان همجنس مشورت کنید.درمکالمه و گفتگوهرگز و بیش ازحد خصوصی و نزدیک نشوید گفتگوهای خودمانی و شخصی مربوط به والدین، خواهر و برادر و زن و شوهر است. درباره مشکلات خود باکسی که خارج از خانواده است به بحث و تبادل نظر ننشینید در مورد موقعیتهای نامطلوبی که در محیط کار برایتان ایجاد می شود با همسرتان صحبت کنید. بهترین روش جلوگیری ازبروزخیانت گفتگو و مباحثه آزاد و راحت درباره شرایط غیرعادی و نامطلوب با همسر است. خودتان را مبرا از اشتباه ندانید اگر شما هم حد و مرزها را در روابط رعایت نکنید، این برچسب بر شما هم زده می شود. حتی اگر شخصا هم متوجه نیستید که در حال ورود به یک چنین ارتباطی هستید و یا کس دیگری به شما پیشنهاد یک چنین ارتباطی را داد، آن را سرسری نگیرید و سعی کنید به تغییرعادات خود بپردازید تا این بحث ها حتی درحد شایعه هم نتواند مطرح شود. برای مثال امکان دارد پیامکها و یا تماسهای بی مورد یک همکار ، شما را کلافه کرده باشد. سعی نکنید این مساله را ازهمسرتان مخفی کنید. موضوع را با همسرتان خیلی روشن و صادقانه در میان بگذارید. مخفی کردن این مساله بیشتر باعث کنجکاوی همسرتان و ایجاد جو بی اعتمادی می شود در حالی که اگر مشکل تان را با همسرتان در میان بگذارید همسرتان می تواند شما را درشناسایی موقعیتها و حتی دربارش مغزی برای چگونگی نحوه برخورد با این مشکل یاری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار