اولین سفر شهرستانی مدیران بهزیستی استان در سال جاری:
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران این نهاد روز 19 فروردین در سفر به شهرستان‌های رشتخوار و زاوه، با فرماندار این شهرها، کارکنان بهزیستی و تعدادی از مددجویان دیدار و مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها را بررسی کردند.
کد خبر: ۴۰۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 09 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، خالقداد عرب ، فرماندار رشتخوار در دیدار با مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در بهزیستی رشتخوار، یک مدیریت خوب و علمی مستقر است که مشاور امینی در موضوع آسیب‌های اجتماعی برای فرمانداری و مسؤولان اجرایی شهرستان می‌باشد.
 عرب افزود: بهزیستی تا کنون چندین کارگاه آموزشی در سراسر شهرستان و از آن جمله در شهر جنگل که یکی از آسیب‌خیزترین نقاط منطقه است برگزار کرده که جای تقدیر دارد.
وی تصریح کرد: محدودیت‌هایی که بهزیستی در قسمت اعتبارات و امکانات دارد با برخی نهادهای حمایتی قابل قیاس نیست و خدمات بهزیستی در جایگاه بسیار خوبی نسبت به این نهادها قرار دارد.
وی که سال‌هایی از خدمتش را در بهزیستی سپری کرده گفت: من افسوس می‌خورم که دوران خدمتم در بهزیستی دیگر بازنمی‌گردد زیرا خدمت در بهزیستی باعث افتخار معنوی و اسباب ذخایر اخروی می‌باشد.
وی به دوره‌ی خدمتی رئیس بهزیستی رشتخوار اشاره کرد و گفت: نظارت و رصد فرمانداری در سطح شهرستان نشان می‌دهد که رویکرد جدیدی در بهزیستی حاکم شده که مبتنی بر نگرشی عالمانه و خردمندانه است.
وی از اقدامات و برنامه‌های اجرا شده‌ی بهزیستی در شهر جنگل در خصوص اشتغال و ساختارهای زیربنایی خدمات اجتماعی قدردانی کرد.
وی گفت: رویکرد توانمندسازی و اشتغالزایی در بهزیستی قابل تقدیر است و این رویکرد باید در روستاها با قوت بیشتری اجرا شود که از رشد مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ جلوگیری به عمل آید.
وی خواستار تأسیس نمایندگی بهزیستی در شهر جنگل شد و گفت: همچنین یک بانوی معلول رشتخواری که اخیر فوت کرده، وصیت نموده که منزل مسکونی‌اش در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا برای خدمات به مددجویان این سازمان به مصرف برسد و باقیات صالحات خودش باشد.
وی همچنین از یک معلول دیگر رشتخواری یاد کرد که به گفته‌ی وی، خانواده‌اش پس از مرگ مغزی وی، 8 عضو بدنش را به افراد نیازمند اهدا کرده‌اند.
ورودی و خروجی بهزیستی رشتخوار برابر شد
رئیس بهزیستی رشتخوار در این دیدار گفت: با تلاش‌هایی که همکارانم داشته‌اند اکنون ورودی و خروجی بهزیستی برابر شده و در حال حاضر هیچ‌پشت نوبتی در بخش‌های مختلف نداریم.
مهدی اکبرزاده گفت: شهر جنگل با وجود آسیب‌های اجتماعی، ظرفیت مشارکت بالایی دارد و اگر خدمات و مراکز بهزیستی در این شهر عینیت پیدا کند زمینه‌ی خوبی برای جلب مشارکت‌های مردمی در رفع نیاز مددجویان ایجاد می‌شود.
25 هزار مددجوی متقاضی اشتغال در بهزیستی خراسان رضوی
مدیر کل بهزیستی در این دیدار در خصوص ایجاد نمایندگی بهزیستی در شهر جنگل طی ماه‌های آتی، قول مساعد داد.
حمیدرضا پوریوسف گفت: مسائل اجتماعی جنگل به حدی رسیده که نیاز به مداخله‌ی فوری و مستقیم دارد و امیدواریم با تأسیس نمایندگی بهزیستی در این شهر، خدمات بهزیستی در حد قابل توجهی توسعه پیدا کند.
وی گفت: از اینکه بهزیستی توانسته در شهرستان، خدماتی را برای مردم و مددجویان این شهرستان انجام دهد بسیار خوشحال هستیم و تلاش می‌کنیم که این خدمات از نظر کیفی بهبود پیدا کند.
وی همچنین در جمع کارکنان بهزیستی رشتخوار گفت: بهزیستی از فرصت استخدام‌هایی که در سال‌های گذشته قرار بود انجام شود استفاده نکرده و در نزد استانداری، یک مرحله طلبکار است که امیدواریم در فرصت‌های آتی دولت، این نوبت بهزیستی مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که استانداری با این نوبت موافقت کند می‌توان تعدادی از نیروهای قراردادی را تغییر وضعیت داد و به پیمانی یا شقوق دیگر استخدامی تبدیل نمود.
وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال نو اشاره کرد و گفت: با توجه به محتوای این رهنمودها، رویکرد بهزیستی امسال اشتغالی می‌شود و تمام تلاش‌مان را در این زمینه بکار می‌گیریم.
پوریوسف با بیان اینکه سالانه 300 مددجو از مراکز بهزیستی ترخیص می‌شوند گفت: در مجموع در بهزیستی استان حدود 25 هزار مددجوی جویای کار وجود دارد که حدود 4 هزار نفر آنها خانم هستند و باید برای اشتغال آنها اولویت گذاری شود.
وی گفت: از هر یک از مددکاران در کل شهرستان‌ها انتظار می‌رود که بتوانند برای اشتغال حداقل 5 مددجوی تحت نظارت‌شان برنامه‌ریزی کنند تا در کل استان به رقم قابل توجهی برسیم.
وی در عین حال تصریح کرد: آمارسازی به فرمایش رهبر معظم انقلاب گناه کبیره است و انتظار داریم که تمام آمارها واقعی و دقیق باشد.
اولویت استخدام با نیروهای قراردادی شهرستان‌هاست
معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدارها گفت: تلاش‌کردیم که افزایش 35 درصدی حقوق و مزایا به همه‌ی مشمولین این قانون پرداخت شود که در سال گذشته به پوشش 100 درصدی رسیدیم.
محسن توحیدی مقدم افزود: همکاران قراردادی بهزیستی اگر رضایت مسؤول بهزیستی شهرستان را داشته باشند و رتبه‌ی ارزیابی‌شان کمتر از 80 نباشد نباید دغدغه‌ی تمدید قرارداد داشته باشند.
وی تصریح کرد: ما برای افزایش اضافه‌کار و مزایای غیر مستمر برای افراد قراردادی هیچ مصوبه و قانونی نداریم و صرفا بر اساس تعاملات داخلی، این مبالغ به همکاران قراردادی پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: قسمتی از مشکلات نیروهای قراردادی از این ناشی می‌شود که قبلا افرادی بکار گرفته شده‌اند و مسائل اعتباری و مالی آن مورد توجه نبوده است و این مسئله، مشکل ایجاد کرده است.
وی از احتمال برگزاری آزمون استخدامی در نیمه‌ی دوم سال آینده خبر داد و گفت: در صورتی که این آزمون برگزار شود اولویت استخدام با قراردادی‌های شهرستان‌ها است.
وی افزود: رشد دریافتی رسمی‌کارگری‌ها در سال جاری بیشتر از رسمی‌ها خواهد بود.
وی ادامه داد: مصوبه‌ی افزایش 50 درصدی امتیازات کارکنان که در آخرین روزهای سال گذشته ابلاغ شد هنوز اجرایی نشده زیرا منتظر دستور مرکز هستیم تا مصوبه‌ی شورای حقوق و دستمزد نیز ابلاغ گردد.
وی از برقراری برخی مساعدت‌های مالی و غیر مالی برای کارکنان در سال جاری خبر داد و گفت: این مساعدت‌ها بزودی اجرایی می‌شود.
نقدها سازنده باشد استقبال می‌کنیم
مسؤول حراست بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: قانون‌مداری و قانونمندی باید ملاک فعالیت‌های بهزیستی باشد.
محسن مروی افزود: تکریم مددجویان جزو اولویت‌های بهزیستی است و هیچ‌چیز به اندازه‌ی رضایت مردم برای نظام اهمیت ندارد.
وی با اشاره به موضوع انتخابات، بهزیستی را دارای ظرفیتی بزرگ ارزیابی کرد که مورد توجه سیاسیون قرار می‌گیرد.
مروی تصریح کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که به هیچ حزب و گروهی محمل سیاسی ندهیم و تلاش کنیم فارغ از دیدگاه‌های سیاسی، فقط رفاه و منزلت جامعه ی هدف خودمان را در نظر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: ظرفیت‌های انتخاباتی مددجویان بیشتر در روستاها مورد توجه قرار می‌گیرد که تسهیلگران cbr باید دقت کافی در این زمینه داشته باشند که مورد استفاده‌ی جناح‌های سیاسی قرار نگیرند.
وی همچنین موضوع سلامت اداری را دارای اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه جایگاه بهزیستی در میان سایر نهادها در این زمینه بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه دنبال مچ‌گیری، سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی برای فعالیت‌ مجموعه‌ها نیستیم گفت: نقد سازنده باید باشد و از همه‌ی کارکنان انتظار داریم که نقدها و پیشنهادات سازنده‌ی خود را برای ارائه‌ی خدمت بهتر به مددجویان ارائه دهند.
مسؤول روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی در این دیدار گفت: روزگاری بود که رأی دادن زنان در جامعه‌ی ما یک چالش بود و امروز اگر به بچه‌ها گفته شود که روزی در این کشور، زنان حق رأی نداشته‌اند آنها می‌خندند زیرا این مسئله، خیلی دور از ذهن است.
عباس فیزوزفر گفت: باید به جایی برسیم که مسائلی مانند مناسب‌سازی محیطی و حضور معلولین در تمام صحنه‌های زندگی اجتماعی به این حد از عینیت و عمومیت یافتن برسد که نبودن آن خنده‌دار جلوه کند.
وی گفت: تمام تلاش‌های ما باید در جهت ارتباط خوب با مردم و مددجویان باشد و هر عاملی که این ارتباط خوب را خدشه‌دار کند مخالف اهداف بهزیستی است.
بهره‌برداری از 100 مسکن مددجویی در زاوه
فرماندار زاوه در دیدار مدیر کل بهزیستی و هیأت همراه وی گفت: شهرستان زاوه با تولید 4 هزار تن زعفران و گردش مالی 600 میلیارد تومانی، یکی از بالاترین ظرفیت‌های مشارکت مردمی را در منطقه داراست و باید از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری بشود.
مهدی محمودی افزود: با وجود حوزه‌ی گسترده‌ی خدمات بهزیستی، ارزش و اهمیت خدمات این سازمان چنانکه باید شناخته شده نیست و این سازمان مورد جفا و بی‌مهری واقع می‌شود.
وی از اختصاص کمک‌های بلاعوض در 100 فقره مسکن مددجویی در طول دو سال از سوی بهزیستی قدردانی کرد و گفت: این اقدام انصافا اقدام بسیار خوبی است که باید قدر آن شناخته شود.
وی ایجاد یک مرکز مشاوره در شیفت عصر، ایجاد یک کمپ ترک اعتیاد جدید، نوسازی وسیله‌ی نقلیه‌ی بهزیستی، اشتغال معتادان پاک شده و راه‌اندازی مرکز حرفه‌آموزی روزانه‌ی معلولین ذهنی را از درخواست‌های شهرستان زاوه از بهزیستی برشمرد.
فراخوان تأسیس کمپ در اردیبهشت ماه
مدیر کل بهزیستی در این دیدار گفت:‌ اشتغال، وظیفه‌ی بهزیستی نیست و بهزیستی نقش تسهیلگری را در این میان بر عهده دارد.
حمیدرضا پوریوسف افزود:  در همین راستا، صدها مددجو در سال 95 برای دریافت تسهیلات اشتغالی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و آنچه گاهی این تسهیلگری را به تأخیر می‌اندازد کاهش اعتبارات اشتغالی است.
وی همچنین درخواست ضامن‌های بیش از حد قانون از سوی بانک‌ها برای مددجویان را از دیگر موانع اشتغال برشمرد.
وی در خصوص تأسیس کمپ اعتیاد گفت: در اردیبهشت‌ماه فراخوان برای متقاضیان در جراید منتشر می‌شود تا متقاضیان واجد شرایط به بهزیستی مراجعه و بهزیستی از میان آنها مناسب‌ترین گزینه‌ها را انتخاب نماید.
وی از توجه بیشتر به مسکن مددجویان روستایی زاوه به خاطر بالا بودن جمعیت روستایی این شهرستان خبر داد.
وی همچنین گفت: از طرح‌های جدید اشتغالی که در حوزه‌ی مددجویی ارائه شود استقبال می‌کنیم.
مدیر کل بهزیستی همچنین در جمع کارکنان بهزیستی زاوه گفت: وجود اعضای خانواده‌های شهدا و جانبازان در میان کارکنان ما، باعث افتخار بهزیستی است و یک نعمت محسوب می‌شود.
پوریوسف گفت: از طرفی بانوان که 70 درصد کارکنان بهزیستی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند شرایط خاصی را ایجاب می‌کند که مشاور بانوان بهزیستی، سختی‌های فعالیت این بانوان را بررسی و تسهیلاتی را برای حضور مفید و مؤثر انان در محیط کار برقرار می‌نماید.
وی ادامه داد: در سال گذشته تازه مزدوجین به سفر زیارتی قم مشرف شدند و امسال بنا به درخواست خودشان، قرار است به کیش یا شیراز اعزام شوند.
وی از اهدای کمک هزینه‌ی زندگی برای همکارانی که فرزند معلول دارند خبر داد.
وی همچنین گفت: یک برنامه‌ی تفریحی اردویی برای کارکنان در اردیبهشت ماه در شهرستان‌ها تدارک شده است.
وی همچنین از اجرای غربالگری اجباری ژنتیک قبل از ازدواج زوجین در شرف ازدواج خبر داد و گفت: شهرستان ها برای اجرای این طرح آمادگی لازم را داشته باشند.
پرداخت 2.5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی در زاوه
رئیس بهزیستی زاوه نیز در گزارشی در این نشست اعلام کرد: در دو سال گذشته 100 واحد مسکن مددجویی با کمک‌های بلاعوض بهزیستی، خیرین و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسیده است.
علی‌اصغر یوسف‌زاده افزود: 1000 کودک در مهدهای شهری و روستایی زاوه در حال تعلیم و تربیت هستند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 250 میلیون تومان بابت غذای گرم کودکان به مهدهای روستایی شهرستان پرداخت شده است گفت: 50 درصد خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در دو سال گذشته از اعتبارات اشتغالی حداقل 10 میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند که مجموعا به 2.5 میلیارد تومان می‌رسد.
وی اداهم داد: همچنین 50  سری جهیزیه در دو سال گذشته به زوجین جوان مددجو اهدا شده است که ارزش مالی آن 100 میلیون تومان می‌باشد.
یوسف‌زاده گفت: 6 هزار کودک در برنامه‌ی پیشگیری از آمبلیوپی زاوه مورد معاینه قرار گرفته‌اند و طرح غربالگری شنوایی برای اولین سال در زاوه اجرا می‌شود.
شایان ذکر است در سفر به شهرستان رشتخوار، مدیر کل بهزیستی در پاسخ به درخواست تأسیس مرکز در زمین اهدایی یک مرحومه‌ی معلول به بهزیستی گفت: این زمین اهدایی از سوی کارشناسان بررسی می‌شود با توجه به نیازهای مددجویان و توجیه داشتن، طرح مورد نظر به متولیان منطقه اعلام می‌گردد.
وی همچنین با هیأت همراه در بهشت شهدای روستای عباس‌آباد رشتخوار به زیارت قبور این خیر معلول و نیز معلولی که اعضای وی به نیازمندان اهدا شده بود رفت و برای آنها و شهدای روستای عباس‌آباد فاتحه قرائت کرد.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار