مدیرکل میراث فرهنگی البرز ؛
درکنار اینکه حقوق بنیاد تعاون سپاه در پرونده کاخ مرواردید باید رعایت شود، میراث فرهنگی نیز از حقوق مالکانه معنوی خود در خصوص این اثر فاخرکوتاه نمی‌آید.
کد خبر: ۴۰۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 16 April 2017
به گزارش تابناک البرز؛ عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز، با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید، اظهارکرد: در آخرین جلسه دیوان عدالت اداری‌که قبل از سال جدید در تهران با حضور مسئولان میراث فرهنگی البرز، نمایندگان بنیاد تعاون سپاه و معاون دیوان عدالت اداری برگزار شد، هم ما دلایل و بینه خود برای واگذاری‌کامل مجموعه کاخ مروارید به میراث فرهنگی را ارائه دادیم و هم نمایندگان بنیاد تعاون سپاه ادله خود را در خصوص وضعیت مالکیت این اثر تاریخی بیان‌کردند.

وی ادامه داد: طبق اسناد موجود سپاه این مجموعه را خریداری‌کرده و میراث فرهنگی هم منکر این امر نیست ولی واقعیت این است کاخ مروارید اثری میراثی است و به ثبت ملی رسیده است.

وی توضیح داد: طبق قانون ساخت و ساز در فضای میراثی غیر قانونی است چون باعث تخریب اثر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز ابرازکرد: درکنار اینکه حقوق بنیاد تعاون سپاه در پرونده کاخ مرواردید باید رعایت شود، میراث فرهنگی نیز از حقوق مالکانه معنوی خود در خصوص این اثر فاخرکوتاه نمی‌آید.

میرچی بااشاره به اینکه در صورت واگذاری‌کامل کاخ مروارید به میراث مالکیت‌آن همچنان در اختیار بنیاد تعاون سپاه باقی می‌ماند، افزود: میراث فرهنگی خواهان مالکیت معنوی بر تمامی این اثر است و به هیچ وجه قصد مالکیت‌کاربری ندارد.

این مسئول تاکیدکرد: درست است‌که این مجموعه حق بنیاد تعاون سپاه است ولی با توجه به تاریخی بودن این کاخ ، باید مسیر دیگری برای احقاق حقوق بنیاد جستجوکرد.
میرچی‌گفت: تا کنون 27 هکتار از این مجموعه به میراث فرهنگی واگذار شده و بیش از 80 هکتار دیگر باید به میراث فرهنگی تحویل داده شود.

وی بااشاره به این‌که پیشنهاد واگذاری زمین معوض به بنیاد تعاون سپاه در ازای این‌کاخ شده ابرازکرد: برای اینکه حقوق اعضای این تعاونی تضییع نشود، در آخرین جلسه دیوان عدالت اداری میراث فرهنگی پیشنهاد واگذاری زمین معوض در یکی از مناطق 22گانه تهران یا یکی از شهرهای البرز به بنیاد تعاون سپاه را از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد.
وی در پایان گفت: با این‌کار هم اعضای این تعاونی صاحب خانه می‌شوند و هم کاخ مروارید از تخریب و ساخت و ساز در امان می‌ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار