سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها در هر انتخاباتی مربوط به همان دوره از انتخابات است، تأکید کرد: در این فرایند «استصحاب» نداریم.
کد خبر: ۴۱۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 20 April 2017
به گزارش تابناک : دکتر  کدخدایی با بیان اینکه در این فرایند «استصحاب» نداریم، گفت: بررسی صلاحیت‌ها در هر انتخاباتی، مربوط به همان دوره‌ای است که فرد در آن انتخابات ثبت‌نام کرده است، حال ممکن است فرد تأیید شود و یا نشود.

وی با تأکید بر بررسی صلاحیت همه ثبت‌نام کنندگان در هر دوره انتخاباتی، افزود: بنابراین ما در این زمینه هیچ‌گاه استصحاب نداریم، به مفهوم این‌که اگر کسی که قبلاً تأییدشده اکنون هم مورد تأیید است و یا اگر کسی رد شده، الآن هم رد خواهد شد.

وی گفت: «التزام عملی به ولایت‌فقیه» متفاوت است با این‌که بگوییم مثلاً رهبری نظام درجایی بیانی داشتند و آن بیان ناظر به این فرد است و آن بخواهد مبنای بررسی صلاحیت قرار بگیرد؛ نه این‌طور نیست.

دکتر کدخدایی در خصوص تأثیر احکام قضایی در بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: طبیعتاً فردی که بخواهد انتخاب شود، وقتی‌که می‌گوییم رجل سیاسی باشد و یا دارای امانت و تقوا باشد؛ امانت و تقوا لوازمش آن است که مرتکب جرائم و تخلفاتی نشده باشد و اگر مرتکب آن شده باشد ازآن‌جهت که تقوا و امانت او محل تردید می‌شود، می‌تواند در بررسی صلاحیت‌ها تأثیرگذار باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات انتخاباتی و شرایط آن اظهار داشت: تبلیغات در قانون انتخابات حداقلی از تعاریف را به خود اختصاص داده است و ما تعریف تبلیغات را به‌خوبی نداریم.

دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: در قانون ما دو ممنوعیت را در خصوص تبلیغات زودهنگام و یا استفاده از امکانات دولتی داریم و آنچه که مسلم است، وسایل ارتباط جمعی مانند رسانه ملی و رسانه‌های دولت و حکومت، نباید هیچ‌کدام تبلیغ افراد را داشته باشند.

وی تأکید کرد: قانون انتخابات ما در حوزه تبلیغات باید مورد بازبینی قرار بگیرد و شفافیت بیشتری را در بحث تبلیغات داشته باشد.

دکتر کدخدایی درباره خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره تأیید و یا رد صلاحیت‌ها گفت: هیچ‌کدام از این خبرها صحیح نیست و پیشتر هم رسماً تکذیب کردم و گفتم که این‌ها شایعاتی بیشتر نیست. این‌ها اخبار کذبی است که دلیل آن‌ها را نمی‌دانم و باید از همان کسانی که آن‌ها را منتشر می‌کنند سؤال کنید!

دکتر کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌بینی می‌کند انتخابات آتی با قطب‌بندی همراه باشد، گفت: این‌یک تحلیل سیاسی است و من نمی‌دانم چه افرادی تأیید می‌شوند و این‌که دو قطبی یا چند قطبی می‌شود و این امر طبیعتاً منوط به افرادی است که تأیید صلاحیت می‌شوند.

وی در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: در قانون انتخابات ریاست جمهوری، تبصره‌ای داریم که بر اساس آن هرگاه شورای نگهبان به مدارکی دست یابد، یا این‌که نظرش نسبت به یکی از داوطلبانی که احراز صلاحیت شده‌اند عوض شود، می‌تواند نظرش را اعلام کند، یعنی تا روز انتخابات ممکن است ورود کند و احراز صلاحیت فرد را پس بگیرد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به این‌که چند نفر احراز صلاحیت خواهند شد، اظهار داشت: این‌که چه تعدادی از ثبت‌نام کنندگان احراز صلاحیت می‌شوند، سقفی در شورای نگهبان وجود ندارد که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

وی تأکید کرد: اعلام این مسئله که چه تعداد احراز صلاحیت می‌شوند، دشوار است؛ ولی همان‌طور که در رسانه‌ها اعلام کردم، می‌توانم بگویم بسیاری از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند فاقد شرایط هستند.



منبع : العالم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار