روسیه در مورد برنامه ریزی حضور پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قطب شمال و پیامدهای این اقدام به غرب هشدار داد.
کد خبر: ۴۱۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 20 April 2017
به گزارش تابناک : وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای با اشاره به برنامه برگزاری نشست مجمع پارلمانی ناتو در اشپیتس برگن (متعلق به نروژ) نزدیک قطب شمال، اعلام کرد که مسکو مخالف حضور این پیمان در منطقه است.
اشپیتس برگن یکی از مناطق مجمع الجزایری سوالبارد در منطقه شمالگان اقیانوس منجمد شمالی، انتهایی ترین منطقه تحت کنترل کشور نروژ است. 
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است: طرف روسی باور دارد، کشورهای عضو قرارداد سال 1920 اشپیتس برگن باید علاقه مند به حفظ موقعیت این منطقه به عنوان محدوده صلح و حسن همجواری باشند.
روسیه افزوده است: با توجه به سیاست کنونی ناتو برای بازداشتن مسکو که با استقرار بی سابقه نیروهای خود در مناطق مجاور روسیه همراه شده است، تلاش برای حضور این بلوک نظامی-سیاسی در منطقه اشپیتس برگن و برگزاری نشست پارلمانی در این منطقه با قرارداد سال 1920 مغایرت دارد. 
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده که برگزاری نشست پارلمانی ناتو در اشپیتس برگن را اقدامی تحریک آمیز می داند، به ویژه اینکه در دستور کار اجلاس، مباحث مربوط به ژئوپلیتیک قطب شمال گنجانده شده است.
در بیانیه تاکید شده است: در قطب شمال هیچ مساله ای که حل آن نیاز به حضور و دخالت ناتو داشته باشد، وجود ندارد و این اقدام ها تامین کننده امنیت منطقه نیست. 
روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای مجاور قطب شمال را تشکیل می دهند و بین آنها رقابت برای کنترل این منطقه جریان دارد.
در زمان حاضر نروژ، دانمارک، کانادا و آمریکا که خواسته روسیه را برای گسترش مرزهای فلات قاره قطب شمال این کشور بررسی می کنند، در خواست های خود را نیز در این زمینه به کارگروه سازمان ملل ارسال کرده اند. 



منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار