اجرای طرح تحول سلامت برکات بسیاری برای استان البرز داشته و توانسته بخش درمان این استان را متحول کند که یکی از این اقدامات راه اندازی 1400 تخت در سال 95 و برنامه ریزی برای افتتاح 500 تخت تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری است.
کد خبر: ۴۱۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶ 29 April 2017
به گزارش تابناک البرز اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم برکات بسیاری برای استان البرز داشته و توانسته بخش درمان این استان را متحول کند که یکی از این اقدامات راه اندازی 1400 تخت در سال 95 و برنامه ریزی برای افتتاح 500 تخت تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری است.

راه اندازی 1900 تخت بیمارستانی
حمایت های دولت یازدهم الگویی را فرا روی مسئولان بهداشت و سلامت کشور قرار داده که این الگو می تواند منجر به اقدامات بنیادین مستمر در عرصه بهداشت و سلامت کشور شود. 
طرح تحول نظام سلامت که پشتوانه کار کارشناسی درازمدت و دقیقی را داراست سرلوحه فعالیت ها و برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفته که در این زمینه چندین نشست، همایش و اجلاس جهت هم اندیشی تخصصی طراحی نظام مذکور در قالب کارگروه های تخصصی برگزار شده و اجرای مراحل مختلف آن نیز تا کنون رضایت بخش بوده است. 

استان البرز نیز برغم دارا بودن 3 میلیون نفر جمعیت از دوره های قبل با کمبودهای زیرساختی در بخش بهداشت و درمان مواجه بوده و به مدد اهتمام دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول سلامت اقدامات اساسی در جهت ارتقاء سلامت در استان صورت گرفته است.
راه اندازی یکهزار و 400 تخت بیمارستانی در البرز و به تبع آن جذب نیروی انسانی برای بکارگیری، اقدامی اساسی از دولت تدبیر و امید در البرز محسوب می شود.

سرانه تخت بیمارستانی البرز تا پیش از دولت تدبیر و امید در وضعیت بسیاری بدی بود و تنها 700 تخت بیمارستانی قبل از این دولت وجود داشت که عمر برخی از آنها بیش از 60 سال بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با راه اندازی بیمارستان 200 تختخوابی امام حسین (ع) در شهر 120 هزارنفری محمدشهر و طرح توسعه بیمارستان شهید باهنر کرج تا پایان اردیبهشت ماه جاری 500 تخت به تعداد تخت های بیمارستانی البرز افزوده می شود.

در این مدت بیمارستان 32 تختخوابی کوثر راه اندازی شد، افزود: بیمارستان 32 تختخوابی امام جعفر صادق (ع) نیز افتتاح شد، مرکز تخصصی باهنر در 14 هزار و 500 متر در 6 طبقه ساخته شده و بیمارستان امام حسین (ع) با 160 تختخواب در نیمه اول اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسند.
33 اتاق عمل در مجموعه بیمارستان های سطح استان و 2 مرکز ام آر آی به شکل دولتی راه اندازی شده است. در 2 سال گذشته و در جریان بازدید وزیر بهداشت یک کلینیک با 60 یونیت دندان پزشکی افتتاح شد، همچنین احداث دانشکده پرستاری و مامایی آغاز شد که همه اینها از برکات طرح تحول سلامت در البرز است. 

علاوه بر این اکنون اقدامات اولیه برای پروژه 160 تختخوابی کمالشهر و 300 تختخوابی فردیس انجام شده و منابع مالی نیز تامین خواهد شد. در برنامه بلند مدت نیز احداث بیمارستان شهرستان طالقان در دستور کار است که مطالعات آن صورت گرفته و در حوزه بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی قدیمی در سطح شهر و روستا تجهیز و تخریب و بازسازی شدند و این روند ادامه دارد.

در دولت تدبیر و امید سند توسعه درمان استان البرز طراحی و تدوین شده شد که برآورد 50 ساله برای نیازهای استان در این زمینه انجام شده است.
بیش از 97 میلیارد تومان در مدت 2 سال در بهداشت و درمان البرز از سوی دولت اختصاص داده شد که این مبلغ بجز هزینه های عملیات عمرانی است. 
اکنون با تدابیر ویژه ای در نظر گرفته شده عمل سزارین در استان به زیر 20 درصد رسیده است.
در بخش نازایی مرکز بزرگی با اعتبار 6 میلیارد تومان در بیمارستان کمالی راه اندازی شده که این خدمت گران قیمت به صورت دولتی ارائه می شود.
راه اندازی 130 تخت آی.سی.یو، 48 تخت ان.آی. سی.یو (مراقبت های ویژه نوزادان) و 34 اتاق عمل جراحی از جمله اقدامات انجام شده در سال 95 است. در سال جاری نیز 2 مرکز ام .آر. آی دولتی در البرز راه اندازی شده که قرار است به چهار مرکز افزایش یابد.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تحول صورت گرفته در بخش درمان استان البرز، گفت:‌‌ در استان البرز کارهای خوبی در این دوره انجام شده که کم نظیر بوده است. 

وی خاطرنشان کرد:‌ در طول تاریخ افزایش 1500 تخت سابقه نداشته است. تا قبل از این دولت سالانه 1800 تخت در کشور اضافه می شد و این در حالی است که در استان البرز به اندازه کل کشور تخت اضافه شده است.
وی ادامه داد:‌در سفر رئیس جمهوری به پروژه ها اعتبار اختصاص دادند و یکی از راه هایی که استان البرز دارد استفاده از بخش خصوصی است و هر جا که بخواهد به آن مجوز می دهیم و اگر علاقمند به مشارکت وجود داشته باشد حاضر هستیم مشارکت کنیم. 
وزیر بهداشت گفت:‌باز نیاز به تخت بیمارستانی داریم. اگر رشد جمعیت را پیش بینی نکنیم برای استان حداقل 3 هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.
استان البرز دارای 17 بیمارستان دولتی و خصوصی است، اما بیشتر بیمارستان های دولتی آن قدیمی و نیازمند بهسازی و مقاوم سازی است،‌ با این حال در 2 سال گذشته اقدامات موثری برای بهسازی وتوسعه آنها انجام گرفته است.

تابستان امسال 30 اتاق عمل، 120 تخت مراقبت ویژه سی سی یو و آی سی یو ، مرکز جامع سلامت، 22 خانه بهداشت، 9 پایگاه اورژانس و یک مرکز هدایت عملیات و بحران (EOC) به طور کامل ساخته شد که با حضور وزیر بهداشت و درمان و تعدادی از مدیران ارشد حوزه سلامت افتتاح و بهره برداری رسید. 
پروژه 130 تختخوابی بیمارستان شهید مدنی با 36 تخت مراقبت ویژه آی سی یو، پروژه 220 تختخوابی بیمارستان از جمله 30 تخت مراقبت ویژه NICU، پروژه 160 تختخوابی بیمارستان شهید رجایی با 24 تخت مراقبت ویژه ICU، بیمارستان 150 تختخوابی کوثر با 20 تخت مراقبت ویژهICU ، پروژه 32 تختخوابی بیمارستان امام جعفر صادق (ع) شامل 12 تختCCU و 10 تختICU و 11 تخت دیالیز از پروژه هایی بود که توانمندی طرح تحول سلامت را به نمایش گذاشت. 

همچنین 120 تخت مراقبت ویژهICU وNICU ، بیش از 30 اتاق عمل جراحی در بیمارستان های شهید مدنی، امام حسن مجتبی (ع)، دکتر شریعتی، کوثر و شهید رجایی و کمالی، مرکز هدایت عملیات و بحرانEOC ، 9 پایگاه اورژانس و 30 دستگاه آمبولانس پیش بیمارستانی راه اندازی شد. 
سید حمید طهائی استاندار البرز درباره دستاوردهای طرح تحول سلامت در استان گفت:‌ در گذشته برای هر هزار نفر در البرز چهار دهم درصد تخت بود که با اضافه شدن تخت، این درصد به یک و دو دهم می رسد. بنابراین توسعه دراین بخش به سه برابر خواهد رسید.
طهائی اضافه کرد: در سفر پربرکت رئیس جمهوری به استان البرز 176 میلیارد تومان اعتبار به بخش سلامت اختصاص یافت که دستاورد خوبی به شمار می رود. از جمله طرح های پیش بینی شده بیمارستان های سید الشهداء کمالشهر و 160تخت خوابی فردیس است.
وی تاکید کرد: برای بخش پایگاه های سلامت نیز 30میلیارد تومان با هدف توسعه بخش سلامت در مناطق محروم و روستایی پیش بینی شد که اداره کل پزشکی قانونی نیز اعتباری را برای طرح خود دریافت داشت.

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ ها، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ‌ها، ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت و هتلینگ در بیمارستان‌ ها، حفاظت مالی از بیماران صعب‌ العلاج، خاص و نیازمند و ترویج زایمان طبیعی از جمله خدماتی است که در چارچوب طرح تحول سلامت ارائه شده و تاثیرگذار بوده است.
حمید درفشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره کاهش هزینه های درمانی با اجرای طرح تحول سلامت به خبرنگار ایرنا، گفت: به عنوان مثال اگر هزینه درمانی یک بیمار در مراکز بخش خصوصی 400 هزار ریال باشد، این رقم در مراکز درمانی دولتی با کمک بیمه ها حدود 6 هزار ریال است.
وی ادامه داد: بکارگیری نظام بیمه در امر درمان موجب شده تا هزینه های درمانی به کمترین سطح برسد ضمن آنکه در نظام تحول درمانی، مکانیزم های لازم برای به حداقل رساندن هزینه های درمانی مردم بکار گرفته شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: طرح پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های البرز به صورت شبانه روزی اجرایی شده است.
وی افزود: بر این اساس جراحان قلب و عروق ، مغز و اعصاب ، زنان و زایمان و .... به صورت شبانه روزی در بیمارستان های البرز مستقر بوده و به بیماران خدمات پزشکی ارایه می دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار