مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: طی سالهای اخیر جبهه گیری شهرداریهای تهران و مشهد باعث کند شدن بهسازی و نوسازی در حاشیه شهرها و بافتهای فرسوده شده که نشان می‌دهد خیلی درگیر موضوعات مرتبط با مردم نیستند بلکه مردم را زمانی مخاطب قرار می‌دهند که نیاز به رای آنها دارند.
کد خبر: ۴۱۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 03 May 2017
محمدسعید ایزدی اظهار کرد: ما به هیچ عنوان مشکلی با نهاد مدیریت شهری نداشته و نداریم. همراهی شهرداری‌ها در شهرهای بی‌شماری مثل تبریز، رشت، ‌ بیرجند، گرگان، ‌نائین، ساری و بندرعباس زمینه‌ی کارآمد ساختن بسیاری از مناطق هدف نوسازی و بهسازی را فراهم کرده که جای تقدیر و تشکر دارد. اما جبهه‌گیری برخی شهرداری‌ها مثل تهران و مشهد نه تنها باعث کند شدن روند نوسازی شده بلکه بسیاری از پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند. این نشان می‌دهد اینها خیلی درگیر موضوعات مرتبط با مردم نیستند بلکه مردم را زمانی مخاطب قرار می‌دهند که نیاز به رای آنها دارند.

به جای آمار غیرواقعی برنامه بدهند

وی افزود: همه دستگاهها در ستاد ملی بازآفرینی شهری با دولت همکاری دارند که ابتدا باید از آنها تشکر کنم. اما این که برخی دوستان از این اقدام ضروری جنبه های تبلیغاتی خود را به مردم اعلام کنند به شدت نکوهیده است. به جای آمار غیرواقعی و غیرکارشناسی، بهتر است به شکل واقعی در تمام طول سال به فکر کیفیت زندگی مردمی باشیم که در مناطق ناکارآمد زندگی می کنند نه اینکه حالا در آستانه انتخابات یادمان بیفتد افراد شریفی هستند که باید برایشان برنامه‌ریزی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: خوشخالم که اولین سوال مناظره اول به موضوع حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده پرداخت ولی این‌که از این امر توسط برخی کانیدادها استفاده ابزاری شد بسیار ناخشنوندم. امیدوارم این توجه از سوی شهرداری نه فقط در بحبوحه انتخابات بلکه در تمام طول دوران فعالیت خود درخصوص این مسوولیت ذاتی دغدغه داشته باشند.

رقم ۱۶ میلیون برای حاشیه نشینها اشتباه است

ایزدی همچنین درباره اعلام ارقام ۱۱ میلیون یا ۱۶ میلیون نفر حاشیه نشین که از سوی برخی کاندیداها در مناظره اول انجام شد گفت: یکی از کاندیداها تعداد حاشیه نشین ها را ۱۱ میلیون و دیگری ۱۶ میلیون اعلام کرد که همین تناقض نشان از عدم مطالعه کافی این عزیزان در این زمینه دارد.

وی افزود: بر اساس مطالعات دقیق و حاصل بررسی های صورت  گرفته در ۱۱۰ شهر که بارها اعلام کرده ایم، جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۱ میلیون نفر برآورد شده است. حتی وزارت بهداشت که نمونه‌گیری‌های دقیقی داشته است همین ۱۱ میلیون را برآورد می کند.

وجود ۱۹ میلیون بدمسکن در ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۹ میلیون بدمسکن در ایران وجود دارد گفت: این ۱۹ میلیون شامل سکونتگاههای غیررسیمی، حاشیه‌نشین، بافت‌های فرسوده میانی و بافت‌های تاریخی است. لذا عدد ۱۶ میلیون اعلام شده از تعداد حاشیه نشینان اغراق‌آمیز است. بخصوص که یکی از کاندیداها عنوان کرد از سال ۹۲ به این طرف این جمعیت افزوده شده است. در این خصوص تاکید می کنیم هم اکنون در مساحتی قریب به ۱۳۰ هزار هکتار جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در کل مجموعه‌هایی که ذکر شد ساکن هستند.

گسترش سطح مطالعات بازآفرینی در دولت یازدهم

ایزدی بر گسترش سطح مطالعات در ۱۱۰ شهر تاکید و تصریح کرد: مطالعات ما در شهرهای بیشتر بالطبع آمارهای بزرگ‌تری را نشان می‌دهد؛ زیرا مطالعات ابتدا در ۹۱ شهر بود و هم اکنون ۱۱۰ شهر است که نشان از افزایش حاشیه‌نشین نیست بلکه نشان از تعریف برنامه‌ها برای ارتقای کیفیت زندگی است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری همچنین ادعای شهردار تهران مبنی بر عملکرد بهتر شهرداری نسبت به دولت در بحث بهسازی و نوسازی را غیرواقعی دانست و گفت: من منکر اقداماتی که صورت گرفته توسط دستگاه‌های مختلف نیستم و نمی‌خواهم تلاش‌های شهرداری‌ها، سیستم بانکی و دولت را انکار کنم. ولی این‌که برخی یکطرفه قضاوت کنند و بگویند شهرداری در نوسازی موفق‌تر از دولت بوده ادعایی غیرواقعی است.

اقدامات شهرداری با وام دولت انجام می شود

به گفته ایزدی، آن‌چه در شهر تهران اتفاق افتاده که اسمش را نوسازی و عملکرد شهرداری می‌گذارند مبنایش اعطای تسهیلات است که بالغ بر ۵۵ هزار تسهیلات نوسازی است که ما به مالکین واحدها اعطا کردیم. البته مجددا تاکید می‌کنم منکر این نیستم که شهرداری برای ترغیب و تشویق مردم با تاسیس دفاتر نوسازی محلات این امر را تقویت کرد ولی این‌که بگوییم شهرداری صرفا موفق بوده ادعای درستی نیست.

وی با اشاره به سایر کمکهای دولت درخصوص بهسازی و نوسازی اظهار کرد: کمک‌های دیگری از طرف دولت صورت گرفته که در مجموع باعث به جریان افتادن نوسازی در بافت‌ها شده است. همواره در دولت یازدهم تاکید داریم نوسازی کار یک دستگاه به تنهایی نیست و باید از طریق مشارکت کلیه دستگاه‌های ذی‌مدخل صورت گیرد. پس اگر عملکرد قابل قبولی در یک نقطه اتفاق می‌افتد حاصل این همکاری مشترک است.

تصرف زمین دولتی در سعادت آباد توسط شهرداری

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: ادعای دیگری مطرح شد که شهرداری در اعطای پروانه‌های ساختمانی مبلغی را دریافت نکرده است. اگر این ادعا درست باشد پس ادعای دیون شهرداری از دولت چه می‌شود؟ طبق ماده ۱۶ قانون احیا اعلام شده شهرداری‌ها مکلف و موظفند که برای تشویق ساکنین به نوسازی تخفیفاتی را قائل شوند. اگر دولت متعهد به پرداخت است پس شهرداری کار عجیب و غریبی انجام نداده بلکه با کمک دولت این کار انجام شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حساب و کتاب ما با شهرداری تهران مبالغ بسیار بیشتری مطالبه داریم که این مطالبه در حوزه‌های مختلف همچون بحث تغییر کاربری زمین‌های دولتی و تغییر کاربری آنها به انتفاعی به نفع شهرداری است. به طور مثال در سعادت آباد قطعه زمینی که بسیار ارزشمند بوده علاوه بر این‌که توسط شهرداری تصرف می‌شود مبلغ هنگفتی از تغییر کاربری به دست آورده است. پس اگر دیون دولت را در نظر بگیریم رقم تخفیف عوارض در مقابل طلبهای دولت از شهرداری رقم بسیار ناچیزی است.

پروژه سیروس را با بهترین کیفیت انجام دادیم

وی درباره پروژه سیروس که شهردار تهران از آن نام برد اظهار کرد: پروژه‌ای در محله سیروس که از آن اسم برده شد در دولت یازدهم اتفاق نیفتاده بلکه پروژه‌ای بود که در چارچوب طرح تفصیلی مصوب در دولت دهم شروع شده و پروانه آن را نیز شهرداری تهران صادر کرده است. ما هیچ تخلفی در امر نوسازی در این محله صورت ندادیم و هرچه انجام شده در چارچوب طرح تفصیلی مصوب و به استناد خود شهرداری بوده است. ما در دولت یازدهم سعی کردیم پروژه سیروس را با بهترین کیفیت به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: برنامه‌های تعریف شده توسط دولت یازدهم برای بهسازی و نوسازی محله سیروس بسیار متفاوت با تعریف پروژه‌های دولت دهم بود. ما معتقدیم برای بهسازی و نوسازی محله، علاوه بر نوسازی مسکن، تامین زیرساخت‌ها و توسعه‌ی خدمات، بهبود شبکه‌های آمد و شد و افزایش کیفیت زندگی از طریق ارایه‌ی خدمات و ارتقای زیرساختها می‌تواند یک محله را به کیفیت مورد نظر برساند که ما این موضوع را در سیروس دنبال می‌کنیم.

ایزدی تصریح کرد: البته پروژه سیروس با تعامل شهرداری منطقه انجام می‌شود. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم مثل برخی دوستان در مناظره از مسائل استفاده ابزاری کنیم و زحمت سایر دستگاهها را نادیده بگیریم بلکه می گوییم عملکرد ما در صورتی موفقیت‌آمیز است که بتواند همه دستگاه‌ها را در چارچوب وظایفشان همراه و همکار کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار