هنگامی که صحبت از تولید داخلی به میان می‌آید، در هر صنف و شرکتی به هرحال اگر تولید کم هم باشد اما همان مقدار را به صورت دست و پا شکسته تولید می‌کنند.
کد خبر: ۴۱۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴ 04 May 2017

به گزارش تابناک : به نقل از اقتصاد آنلاین به‌طور کلی تولید داخلی در کشور ما مشکلات خاص خودش را دارد و هر سال وعده‌ها برای کاهش واردات و جلوگیری از قاچاق و همچنین حمایت تولیدکنندگان داخلی در حد حرف باقی می‌ماند.اما این دو واژه «تولید ملی» در صنف ساعت به‌طور کلی مهجور واقع شده و در بخش ساعت‌های مچی تولید داخلی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، مسئولان در این صنف در صحبت‌های خود اشاره کرده‌اند که به جز تولید محدود ساعت‌های دیواری و رومیزی، تولید ساعت مچی نداریم. البته چندی پیش قرار بود با حمایت‌های دولتی شهرکی برای تولید ساعت راه‌اندازی شود که آن هم به بن‌بست خورد. رئیس اتحادیه فروشندگان، سازندگان و تعمیرکاران ساعت اعلام کرده بود که مدت‌ها پیش از دولت تقاضا کردیم تا در قالب وام یا هر نوع تسهیلات دیگری زمینه‌ای برای‌مان فراهم کنند تا بتوانیم دستگاه‌های ساعت‌ساز مورد نیاز را وارد کنیم و سوله‌ای در خارج از شهر در این راستا راه‌اندازی کنیم تا کار تولید ساعت در ایران آغاز شود که متاسفانه مسکوت مانده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر در ایران بازار ساعت‌های تقلبی نیز داغ است. کشورهای چین، هند، هنگ‌کنگ، سنگاپور، مالزی و پاکستان از بزرگ‌ترین کشورهایی هستند که مارک‌های معروف ساعت را شبیه‌سازی می‌کنند. ساعت‌هایی که در بازار به مردم فروخته می‌شود به لحاظ طرح و شکل بسیار شبیه مارک‌های اصلی و معتبر بوده، ولی از نظر کارکرد و دوام موتور، بسیار عمر کوتاهی دارند. البته به گفته متولیان این صنف، پای موانع دیگری نیز در میان است و در حالی که به دلیل عدم تولید ساعت در داخل این کالا همچنان وارد می‌شود، شاهد فروش ساعت‌های قاچاق و تقلبی در کشور هستیم که فعالیت فروشندگان ساعت‌های اصل را تحت‌تاثیر قرار داده است.

راه‌اندازی خطوط  تولید، مشکلات تولید داخلی و بیکاری را حل می‌کند

حسین حسینی‌شاهرودی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس

در تمامی بازارها و صنوف باید اقدامات جدی برای تولید انجام شود. بدان معنا که باید اقدام جدی و عملیاتی برای رفع مشکل تولید و اشتغال وجود داشته باشد. دولت نیز باید برای حل این مشکلات پیش‌قدم شده و مجلس، قوه قضائیه و بخش خصوصی را با خود همراه کند تا هم مشکلات اشتغال در کشور حل شود و هم به عنوان مثال با راه‌اندازی خط تولید ساعت در کشور هم به تولید داخلی افتخار کنیم و هم عده‌ای از جوانان مشکل بیکاری نداشته باشند.

اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ‌سازی تجلی یافته و به نوعی در بین دولت و بخش خصوصی و مردم فهم مشترکی از اقتصاد مقاومتی به وجود آمده است اما اراده‌ای برای اجرای این فهم مشترک دیده نمی‌شود. به خصوص در سال گذشته که شاهد اجرایی شدن درست شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نبودیم.

با توجه به تجهیز نشدن زیرساخت‌ها برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی طبق فرموده رهبری اقتصاد مقاومتی به خوبی در کشور عملیاتی نشده است. آن هم در شرایطی که حل نشدن مشکلات اقتصادی می‌تواند پاشنه آشیل نظام باشد. به عبارت دیگر اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نشود، تبعات فرهنگی و امنیتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

در این زمینه باید اقدام جدی و عملیاتی برای توجه به تولید و بهبود وضعیت اشتغال داشت. ‌این توجه نباید صرف آمارهای مرکز آمار در مورد نرخ رشد اقتصادی یا بیکاری باشد. باید وضعیت اقتصادی را در کف خیابان‌ها و در میزان رفاه مردم جستجو کرد.

شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال زمانی اجرایی می‌شود که اهتمام دولت را نیز همراه داشته باشیم. دولت باید در این راه پیش‌قدم باشد که اگر احتیاج به تصویب قانونی دارد، پیشنهادش را به مجلس دهد و اگر لازم است قوه قضائیه با مفاسد برخورد کند، دولت آن را مطرح کند. ورود بخش خصوصی نیز منوط به حمایت دولت است. ‌باید مشکلات به گونه‌ای رفع شود که تولیدات داخلی بتواند با کالاهای خارجی رقابت کند چون در غیر این صورت آسیب جدی به بخش تولید وارد می‌شود. همچنین دولت باید اهتمام جدی در اجرای قانون رفع موانع تولید داشته باشد تا با اراده تمامی دستگاه‌ها امسال شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

ساعت‌های مچی در کشور 40 واردکننده رسمی دارند

عبدالرحیم احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان، سازندگان و تعمیرکاران ساعت

در حال حاضر در ایران تولید ساعت بسیار اندک است و به عبارتی اصلا تولید ساعت نداریم. توضیح بیشتر اینکه در حال حاضر ایران در زمینه ساخت ساعت‌های مچی تولیدی ندارد. البته بخش خصوصی در حال تلاش است تا با هماهنگی کشورهایی چون سوئیس و ژاپن، خط تولید ساعت را در ایران راه‌اندازی کند اما برای انجام این امر به حمایت‌های دولت و تخصیص ارز دولتی نیاز است. از سوی دیگر، برای راه‌اندازی خط تولید برندهای مطرح در ایران نیاز است دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد. اکنون حدود 10 درصد کار انتقال خط تولید برندهای خارجی به ایران انجام شده و با تکمیل آن این امکان وجود دارد که برای حداقل 300 نفر اشتغالزایی شود. در میان صحبت‌ها اشاره شد که در کشور تولید ساعت مچی نداریم، اما در عین‌حال باید توضیحاتی در این زمینه داده شود که در خصوص ساعت‌های مچی در کشور 40 واردکننده رسمی وجود دارند که اجناس خود را از مبادی گمرکی وارد می‌کنند و نمونه‌های آنها که تماما از برندهای مختلف دنیا تهیه شده را برای فروش در معرض دید خریداران قرار می‌دهند. اما در ارتباط با ساعت‌های دیواری و رومیزی باید اشاره شود که در این زمینه ایران صاحب تولیدات خاص خود است که حتی بخشی از این تولیدات در حجم 5 تا 10 هزار عدد نیز به کشورهایی مانند پاکستان، هند و کشورهای عربی صادر می‌شود. قیمت‌ ساعت‌های دیواری نیز به‌طور معمول رقمی بین 5 تا 25 هزار تومان است و ساعت‌های ایستاده قیمتی بین 150 تا 400 هزار تومان دارند که در تعیین این رقم، برند و کارخانه تولیدکننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته با توجه به تعرفه 10 درصدی اعمال‌شده، برای واردات قاچاق در این بخش انگیزه‌ای باقی نخواهد ماند، چرا که تعرفه گمرکی این بخش در ایران چنان پایین است که قیمت تمام‌شده ما در نهایت به گونه‌ای تعریف می‌شود که حتی در کشورهای اروپایی هم نمی‌توان به این قیمت نمونه اصلی را خریداری کرد. بر همین اساس سالانه حدود 5 میلیون ساکن کشورهای مختلف برای تعمیر یا تهیه ساعت از خدمات ایران بهره می‌گیرند. همچنین موضوعاتی مانند مالیات یکی از مشکلات اصلی اعضای صنف است. متاسفانه طی دو سال اخیر بازار ما نیز مانند بسیاری از صنف‌های دیگر فاقد رونق لازم بوده و در این شرایط نحوه دریافت مالیات دشواری‌های متعددی برای اعضای صنف ما به دنبال داشته است. از سوی دیگر تعمیرکاران ساعت با توجه به حساسیت و ظرافتی که در این کار وجود دارد پس از مدتی دچار عارضه‌هایی چون کمردرد یا آرتروز گردن می‌شوند و هیچ‌گونه حمایتی از آنها صورت نگرفته و از سوی ادارات مربوطه بیمه نمی‌شوند. بر همین اساس مجموع این شرایط موجب شده است حدود 90 تا 100 عضو ما واحدهای خود را تعطیل کنند.

مشکلات عدیده‌ای ساخت ساعت را در ایران محقق نکرد

علی رضا خانلو، نایب‌رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان ساعت تهران

در حال حاضر تولید ساعت مچی در ایران صفر است و تنها در بخش ساعت دیواری چند تولیدکننده داریم. البته جای امیدواری وجود دارد که با حمایت‌های دولتی و اختصاص ارز و با همکاری کشورهایی مانند سوئیس و ژاپن، خط تولید ساعت را در ایران راه‌اندازی کنیم.

از دلایل تولید نشدن ساعت در ایران، ناتوانی در ساخت موتور ساعت است و هم در زمینه ماشین‌آلات تولید و هم در زمینه فناوری تولید ساعت در داخل. اینها مشکلات کمی نیست و این عوامل تولید این کالا را دچار مشکل کرده است. ما اعلام کردیم که حاضریم با بانک‌ها صحبت‌های لازم را در زمینه تولید ساعت انجام دهیم تا با سود پایین در بخش تولید کمک‌های مالی داشته باشیم. البته مشکلات در صنف ساعت به اینجا ختم نمی‌شود. نسبت ساعت‌های اصل به ساعت‌های تقلبی در بازار ایران یک به صد است و این مساله بزرگ‌ترین مشکل صنف فروشندگان و سازندگان ساعت است که از طرفی برندهای بزرگ ساعت را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر حق مردم و مصرف‌کنندگان تضییع شده است. مشتریان اصلا به این موضوع آگاهی ندارند که ساعتی را که از یک ساعت‌فروشی معتبر تهیه می‌کنند با ساعتی که از یک خرازی می‌خرند تا چه اندازه می‌تواند متفاوت باشد. درواقع خرید ساعت اصل از فروشندگان مجاز به دلیل اینکه این دسته از فروشندگان در این زمینه از تجربه کافی برخوردار هستند و جنس اصل می‌فروشند برای خریداران مقرون به صرفه‌تر است  زیرا پس از خرید با خرابی کالای خود مواجه نخواهند شد اما یا فروشندگان دیگر که در این زمینه تجربه ندارند ساعت‌هایی را تهیه می‌کنند که از کیفیت آن اطلاع ندارند و نمی‌توانند خدمات لازم را در این زمینه به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.





۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار