همه چیز را آماده کرده بودند، از لباس‌های نوزادی و کفش، تا اسباب بازی‌هایش. اسمش را هم انتخاب کرده بودند و مثل همه پدر و مادرها ماه‌ها انتظار کشیدند تا فرزندشان متولد شود. انتظاری شیرین که تا انتها شیرین نماند و یک اشتباه، کامشان را تلخ کرد تا تولد «محمد» برای همیشه شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره زندگی‌شان را همراه داشته باشد.
کد خبر: ۴۲۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸ 08 May 2017
به گزارش تابناک قم، ماجرا از جایی شروع شد که تولد نوزاد دیرتر از زمان معین صورت گرفت و در شب تولد مدفوع نوزاد در مایع رحمی دیده شد. به گفته مادر محمد، این اتفاق خیلی عجیب نیست و هنگام تولد خیلی از نوزادان اتفاق می‌افتد که خود پزشکان هم معتقدند که به وسیله دستگاه ساکشن، این مشکل حل می‌شود و در مواردی که خیلی شدید است نوزاد یک شب بستری می‌شود.

آن طور که «فاطمه حسینی» گفته است پزشک بیمارستان محل تولد محمد برای احیای نوزاد تزریق ماده بی‌کربنات را تجویز کرد.

او می‌افزاید: «پرسنل بیمارستان توانایی پیداکردن رگ برای تزریق را نداشتند، یکی‌یکی روی محمد توانایی‌شان برای پیداکردن رگ را تست می‌کردند و وقتی موفق نشدند به گفته خودشان پرستاری که مهارت بالایی داشت را بالای سر محمد آوردند که کار تزریق را انجام دهد.»

او که مرور دوباره این رویداد برایش بسیار تلخ است، بارها نفس عمیق می‌کشد و با آهی که نشان از سوز واقعی دلش است، می‌گوید: ماده بی‌کربنات به جای رگ، در شریان محمد تزریق می‌شود. دوز تجویز شده دارو هم بالاتر از میزان استاندارد بود که بلافاصله منجر به آسیب به دست محمد شد.

حسینی می‌افزاید: به گفته پزشکان ماده بی‌کربنات باید به صورت رقیق شده و از طریق سرم وارد بدن نوزاد می‌شد، اما بر اثر ورود مستقیم این ماده به شریان بدن نوزاد یکی از رگ‌های دست کودک به طور کلی از بین رفته بود.

پرسنل بیمارستان به بهبود وضعیت محمد، امیدی نداشتند و خیلی راحت به ما می‌گفتند که دست فرزندمان از بالا و از قسمتی که دارو تزریق شده است، می‌افتد و هیچ امکانی برای بهبود وجود ندارد.

فراموش شدن شادی به دنیا آمدن فرزند

«محمد برای پیگیری درمان به بیمارستان حضرت معصومه(س) قم و بعد از آن به بیمارستان مفید تهران منتقل شد و 20 روز در بیمارستان مفید بستری بود و با خون‌رسانی به دست، زخم دست به پایین و قسمت انگشتان رسید، اما نتوانستند انگشت‌ها را به سلامت برگردانند و حالا دو انگشت کوچکش به طور کامل از بین رفته و سر انگشت‌های دیگر هم قطع شده است.» اتفاقی که ضربه روحی سنگینی به این خانواده در هنگام تولد نخستین فرزندشان وارد کرده است و روزهایی را که باید در خانه با شادی تولد فرزندشان می‌گذراندند، در بیمارستان‌های مختلف و با غم آسیب بدن فرزندشان سپری کردند.

حسینی که از پرسنل بیمارستان محل تولد فرزندش گله دارد، می‌گوید: در بیمارستان مفید تهران پس از ترخیص محمد، گفته بودند انگشتان دست رشد می‌کند و خود به خود سر انگشت‌هایش که سیاه شده بود، جدا می‌شود و می‌افتد و نیازی به بستری بودن در بیمارستان نیست، اما پرسنل بیمارستان محل تولد تقریبا بعد از یک ماه و نیم از تولد محمد که تازه از فاجعه‌ای که در بیمارستانشان رخ داده بود خبردار شده بودند با همسرم تماس گرفتند و با اصرار زیادی از ما خواستند برای رفع قسمت‌های سوخته دست، محمد را به بیمارستان ببریم تا عمل اوزون‌تراپی را که تازه چند وقتی بود در این بیمارستان راه افتاده بود، روی دست محمد انجام دهند.

سخت‌ترین دوران عمر یک مادر

«یک ماه ما و فرزندمان را به بیمارستان کشاندند و هر روز دو نوبت دستش را در ژل اوزون و آب اوزون قرار می‌دادند که قسمت‌های سوخته سر انگشتانش بیفتد. نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قسمت‌های مختلف دستش هم گوشت اضافه آورد. در همه لحظه‌هایی که دست زخمی محمد را در این آب و ژل اوزون قرار می‌دادند، محمد از درد به خود می‌پیچید و هر روز قسمتی از ناخن دستش را بدون این که سرکننده‌ای بزنند با تیغ بر می‌داشتند.»

خانم حسینی این دوران را سخت‌ترین دوران زندگی خود می‌داند، سختی مواجهه با نقض عضو فرزندشان، در کنار دیدن زجر و دردهایی که در این دوران کشید و در نهایت هزینه‌های درمان که از عهده این خانواده خارج بوده است، روزهای سختی را برای آن‌ها رقم زده است.

او می‌گوید: هزینه بستری و عمل‌هایی که در بیمارستان مفید روی دست محمد انجام شد بیشتر از 20 میلیون تومان شد. هزینه‌های رفت و آمد و دارو هم به این اضافه کنید، این هزینه‌ها به همین جا هم ختم نمی‌شود بلکه ادامه دارد. بعد از یک سالگی باید عمل‌های زیبایی روی دست فرزندمان انجام شود. هزینه عمل زیبایی هم که از عهده خانواده ما که با یک حقوق کارمندی اداره می‌شود خارج است و با این که این اتفاق اشتباه پزشکی بوده است تا به حال حتی یک ریال هم برای کمک خرج درمان محمد دریافت نکرده‌ایم.

پیگیری حقوقی و قضایی

پرونده شکایت پدر و مادر محمد نصیری در حال حاضر در نظام پزشکی در حال بررسی است. آن طور که مادر محمد می‌گوید پرستاری که بی‌کربنات را به اشتباه تزریق کرده تبرئه شده و پرونده رئیس بیمارستان و پزشک در هیأت بدوی در حال بررسی است.

رزاقی عضو هیأت بدوی نظام پزشکی استان قم هم در مورد وضع پرونده شکایت محمد نصیری می‌گوید: با بررسی‌های متعددی که در دادسرای نظام پزشکی انجام شد برای تعدادی از پزشکان و پرسنل بیمارستان قرار منع تعقیب و برای تعدادی هم کیفرخواست صادر شد که برای تأیید این قرارها، پرونده به هیأت بدوی ارجاع داده می‌شود. در هیأت بدوی رأی‌ها تأیید شده و به خانواده نوزاد اعلام خواهد شد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم در پاسخ پیگیری‌های همشهری به یک جمله بسنده کردند که «پرونده شکایت این خانواده در نظام پزشکی در حال بررسی است.» نتیجه شکایت این خانواده هر چه باشد از اهمیت جبران خسارتی که این نقص عضو به آینده این کودک وارد می‌کند نمی‌کاهد. درمان و جبران خسارت صورت‌گرفته، هزینه‌های روانی و مالی بسیاری را برای این خانواده به همراه داشته است.

تأمین هزینه‌های مالی درمان محمد 8 ماهه ساده‌ترین اقدامی است که باید صورت گیرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار