تابناک: در حالیکه حادثه پلاسکو که در قلب تهران به وقوع پیوست از نظر صدا و سیما لحظه ای دور نماند اما در گرد و غباری که روزهای انتخابات بر پا کرده اند، صدا و تصویر خانواده قربانیان معدن آزادشهر گم شد و باز هم حق شهرستان های کشور در رسانه ملی به جایگاه اصلی خود ننشست!.
کد خبر: ۴۲۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 11 May 2017
تابناک اصفهان: جان باختن 43 تن از کارگران معدن آزادشهر را یکی از تلخ ترین حوادث سال 96 می توان دانست که شاید در برابر حوادثی مانند پلاسکو از ایعاد وسیع تری که نیاز به موشکافی بیشتر در آینده دارد نیز برخوردار بود اما متاسفانه ضعف رسانه ای در پوشش خبری آن از سوی برخی رسانه ها سبب شد تا به خوبی به این موضوع پرداخته نشود.

در حالیکه صدا و سیما در روزهای فروریختن حادثه پلاسکو و بیرون کشیدن اجساد قربانیان و اطفای حریق، این اتفاق را به صورت زنده و در برخی روزها از چند شبکه پخش می کرد اما در خصوص حادثه معدن آزادشهر تنها به دو روز پوشش خبری پیوسته اکتفا کرد و اطلاع رسانی در خصوص این حادثه را به بخش های پراکنده خبری خود موکل کرد.!.

تیتر شهر در این خصوص نوشت: این رفتار دوگانه صدا و سیما در مواجه با دو حادثه با ابعاد مشابه و تلفات زیاد که قابلیت پوشش زنده خبری طی چند روز تا پیدا شدن اجساد همه معدن چیان قربانی داشت، را نمی توان با هیچ دلیل عقلانی توجیه کرد و افکار عمومی در خصوص این اتفاق ناخوشایند با سوال هایی روبرو شده است که صدا و سیما می توانست با پوشش کامل خبری، پاسخ گوی بخشی از این ابهامات باشد.

وظیفه رسانه علاوه بر واکاوی و تحلیل موضوعات، اطلاع رسانی دقیق و بی کم و کاست است اما صدا و سیما در حادثه معدن آزادشهر تنها به برگزاری چند گفتگوی خبری منقطع بسنده کرد. این رفتار صدا و سیما شائبه توجه رسانه ها به ویژه رسانه ملی به اتفاقاتی که در پایتخت می افتد را بیش از گذشته تقویت می کند.

در حالیکه حادثه پلاسکو که در قلب تهران به وقوع پیوست از نظر صدا و سیما لحظه ای دور نماند اما در گرد و غباری که روزهای انتخابات بر پا کرده اند، صدا و تصویر خانواده قربانیان معدن آزادشهر گم شد و باز هم حق شهرستان های کشور در رسانه ملی به جایگاه اصلی خود ننشست!.

هرچند دولت برای هر دو حادثه پلاسکو و معدن آزادشهر کمیته حقیقت یاب تشکیل داد اما برخورد رسانه ملی با این موضوع، با دیدی عادلانه و توجه به مردم محروم در شهرستان ها نبود و دردهایی که مردم آزادشهر و به ویژه خانواده قربانیان می توانستند از دریچه رسانه ملی به گوش مسئولان برسانند، به روی آنها بسته شد!.

البته این موضوع پیش تر نیز در صدا و سیما تکرار شده است که دردناک ترین بخش این مسئله هم همین تکرار مکررات اشتباه در رسانه ای است که با بودجه ملی و با هدف پوشش اخبار و خواسته های همه طیف ها و اقشار جامعه، اداره می شود.

آیا سهم شهرستان ها از رسانه ملی تنها منحصر به شبکه تلویزیونی آن هم برای پوشش اخبار خنثی و بدون جریان سازی است یا رسانه ملی تکالیف مهم تری مانند، پیگیری حقوق اقشار محرومی که هیچ تریبونی برای بیان دردها و خواسته های خود ندارند، هست؟!.

تنور گرم انتخابات و درگیر شدن صدا و سیما به این حوزه، مطالبات خانواده معدن چیان آزادشهر و دیگر معدنچیانی که تاکنون از سخت ترین شرایط کاری و معیشتی جان سالم به دربرده اند، را در خود سوزاند و حال آنکه رسانه ملی می توانست با تداوم روند اطلاع رسانی در خصوص این حادثه و بدون تخریب هیچ یک از کاندیدهای ریاست جمهوری که مسئولیت مرتبط در قبال این حادثه بر عهده داشتند، صدای یک ملت از همه ایران و نه فقط پایتخت باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار