زندگی در دنیای امروز‌ زندگی در میان سیلاب فراموشی و جهل خودخواسته است. فشار روحی و شلوغی‌های زندگی صنعتی امروز‌ راه را بر هرگونه تجربه معنوی ناب دشوار کرده و تنگناهای پیچیده‌ای برای پرواز روح پدید آورده است.
کد خبر: ۴۳۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲ 28 May 2017
به گزارش تابناک قم، هر چه مدرنیته بیشتر با زندگی و روح و جان مردم آمیخته می‌شود‌ آشفتگی‌های روحی و روانی بیشتر شده و بشر از اصالت جان خود دورتر می‌شود. زندگی سراسر شلوغی و هیاهوی امروز یک لحظه هم ما را وا نمی‌نهد تا دمی برای خود باشیم و آینه‌ای از معرفت پیش رویمان قرار دهیم و نگاهی دوباره به افکار و کردار خود بیندازیم...

آدمی در دنیای امروز به یک بزنگاه نیاز دارد. جایی که یکی او را متوجه خودش کند. مانند کسی که به خواب عمیقی فرورفته و نیاز به یک خروش بیدارگر دارد. 

رمضان همان خروش است... همان انقلاب عاشقانه... انقلابی برای براندازی سلطنت شیطان و بیرون انداختنش از دل و جان تا خدا در دل و جان راه یابد و نقش پاکیزه پروردگار بر لوح ضمیر بنشیند؛ چراکه هرگاه دیو بیرون رود‌ آمدن فرشته حتمی است... آمدن رمضان یعنی رفتن پلیدی‌ها‌ حرکت به سوی زیباترین امواج روح و هجرت به پاکیزه‌ترین سرزمین جان... آمدن رمضان یعنی عاشق شدن دوباره... این میعادگاه هر ساله است که روح و ذهن را در چشمه زلال پروردگار می‌شوید... این میعادگاه اگر نباشد‌ چه کسی می‌داند. با این همه تباهی و سیاهی چگونه می‌توانیم دمی نفس بکشیم و کجا خویشتن خویش را بازخواهیم یافت...

رمضان مژده الهی است... مژده‌ای که فرشتگان مقرب آن را در سبدهایی از جنس نور به زمین می‌آورند... اگر قدری چشم‌ها را بشویی‌ گل‌های همیشه‌بهار خداوند را در دست‌های فرستادگان جاویدش خواهی دید که از مهمانان این ماه چه نیکو استقبال می‌کنند... سروش رحمت الهی همه جا طنین‌انداز شده است. از کران و کوران نباید پرسید... باید جان را صیقل داد و گوش را تیز کرد تا این ندای نیکو روحت را نوازش دهد «خوش آمدی مهمان عزیز سفره رحمت الهی... هر چند دیر آمدی اما آمدنت هر وقت و هر جا که باشد نیکوست... بازآ... هر آنچه هستی بازآ...»

رسیدن به گوهر تقوا

مهم‌ترین رهاورد روزه، بر اساس آیه 183 بقره، رسیدن به گوهر پرارج تقواست. روزه مسیری به سوی پارسایی است که از تندباد مبارزه با غرایز می‌گذرد. وقتی تقوا عامل برتری انسان‌ها به یکدیگر است‌ روزه می‌شود ابزاری برای بهتر شدن و بهتر بودن... راهی به سوی تعالی و تکامل...

روزه، قطع نظر از زیبایی‌های دیگرش، یک زورآزمایی و خودشناسی است. روزه‌دار وقتی که دید می‌تواند در مدت معینی از همه ضروریت‌های بدن صرف‌نظر کند و گرسنه و تشنه بماند، می‌داند دست کشیدن از محرمات برای او میسر است. بدین وسیله درهای تقوا و مقاومت در برابر شهوت‌ها به روی شخص باز می‌شود و می‌تواند خود را به انجام واجبات و مستحبات وادارد.

تمرین صبر

روزه تمرین صبر است. وقتی از هجوم گرما و تشنگی در تابستان کلافه می‌شوی اما برای خوردن و آشامیدن تعلل می‌کنی‌ معنی‌اش این است که صبورتر شده‌ای... هرچه روزه مشکل‌تر می‌شود این صبر بیشتر خود را نشان می‌دهد. می‌توان گفت روزه مشقی برای روزهای سخت زندگی است تا در توفان حوادث به سادگی از کوره در نرویم و خود را به راحتی و آسایش دنیایی نفروشیم.

روزه هدفی جز تربیت انسان و آسمانی کردن او ندارد. خداوند سبحان با دعوت به روزه، مقامی دیگر از انسانیت را پیشنهاد می‌دهد؛ انسانیتی رها از اسارت تن و خواهش‌های درونی؛ انسانیتی که با گذار از موانع ساده به دست می‌آید. چشم‌پوشی از آنچه تاکنون به راحتی بهره‌مند بوده، آن هم برای مدتی معین. تلاش برای خدایی شدن. شکستن دیوار عادت‌هایی که مانع انس با معنویت‌هاست و انسان را از ترقی و تعالی باز می‌دارد.

شست‌وشوی روح انسان

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، معتقد است ماه رمضان فرصتی است که خداوند برای شست‌وشوی روح انسان‌ها قرار داده است.

شیطان در طول سال تلاش می‌کند انسان را با مظاهر مادی فریب دهد و به سوی خود بکشد. ماه رمضان اما با برکت‌ها و ویژگی‌هایش فرصتی برای دور شدن از شیطان و رفتن به سوی پروردگار است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ماه رمضان راهی برای برون‌رفت از منجلاب گناهان است، اظهار کرد: ماه رمضان در حکم اقیانوسی است که هر كس وارد این اقیانوس عظیم شود تطهیر خواهد شد.  پس رمضان فرصتی بی‌بدیل است که اگر از آن استفاده نکنیم‌ مصداق خسران عظیم خواهیم بود.

وی در بیان اثرهای جسمی روزه بیان کرد: از نظر جسمی هم روزه داری برای سلامت جسمانی موثر است.  
    
تقویت اراده

آیت‌الله بطحایی تقویت اراده را از آثار روحی ماه رمضان دانست و افزود: این ماه فرصتی برای تقویت اراده است. وقتی اراده مستحکم‌تر باشد‌ می‌توانیم استوارتر در مسیر زندگی قدم بگذاریم و مطمئن باشیم توفان حوادث موجب زوال ما نخواهد شد.

وی افزود: روح انسان در طول سال بر اثر گناه از حجاب برخوردار می‌شود، اما در ماه رمضان حجاب گناه کنار می‌رود و بینش فرد افزایش پیدا می‌کند و در آخر این ماه احساس می‌کند از فهم نوینی برخوردار است. روزه همچنین آثار اجتماعی بسیاری دارد که دور هم جمع شدن خانواده و کمک به فقرا از جمله آن است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره ضرورت توجه به روزه‌داری واقعی اضافه کرد: کسی که این ماه را درک نکند و به بی‌توجهی بگذراند، اعمال او بی‌فایده است؛ همان طور که دستگاه گوارش انسان روزه دارد، باید اعضا و جوارحش نیز روزه‌دار باشد و خروج از ماه رمضان باید خروج از ناپاکی و معصیت، و ورود به بهشت برین باشد.

کاهش جرائم

این که هر سال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان‌ بزه و جرم‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد‌ یکی از اثرهای روزه و شرایط این ماه است. به نظر می‌رسد ماه مبارک رمضان فرصتی هم برای ساخت خود و هم دوباره ساختن جامعه است.

در این ماه فرصتی به دست می‌آوریم که ریشه برخی رذایل را بخشکانیم و بر دل و جان‌های آماده طوری اثر بگذاریم که بتوانند پس از رمضان را بهتر زندگی کنند.

 تحقق این هدف نیاز به توجه بیش از پیش به جنبه فرهنگی ماه مبارک رمضان دارد. «مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه‌ها، روزهایش برترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌های آن بهترین ساعت‌هاست؛ ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اید و شما را در این ماه از کسانی قرار داده‌اند که شایسته کرامت خدا هستند. نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستجاب است...

با تشنگی و گرسنگی خود در آن، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران خود صدقه دهید. بزرگان خود را در آن احترام کنید. کوچک‌ترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم به‌جا آورید. زبان‌های خود را حفظ کنید، دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوش‌های خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست، نگه دارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید. هنگام نماز دست‌هایتان را با دعا به طرف بالا بلند کنید؛ زیرا این وقت بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه می‌کند و هنگامی که از او بخواهند و با او مناجات کنند، جواب آنان را می‌دهد. اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیک می‌گوید، و اگر دعا کنند، دعایشان را مستجاب می‌کند...

مردم! شما زندانی اعمال خود هستید، با استغفار خود را آزاد کنید.»
این‌ها بخشی از سخنان پیامبر گرامی اسلام در آخرین جمعه ماه شعبان درباره فرارسیدن ماه رمضان است. این سخنان مانند آبی روان به عمق و جان می‌نشیند  و کمتر کسی است که پس از شنیدن این حدیث‌ مشتاقانه به سوی ماه خدا نرود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار