گرچه هفته‌ها از سقوط صبا به لیگ یک گذشته، زندگی همچنان جریان دارد. اشک‌ها و سرهای بر زانو گرفته شده به تدریج می‌رود که به فراموشی سپرده شود و ورزش قم خود را آهسته و آرام با نبود صبا در لیگ برتر فوتبال ایران وفق می‌دهد.
کد خبر: ۴۳۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 28 May 2017
به گزارش تابناک قم، برای اهالی فوتبال در قم، تصور سالی بدون لیگ برتر دشوار است. دیگر خبری از حضور استقلال و پرسپولیس در قم نیست و شاید این، بدترین خبر برای هواداران قمی این 2 تیم محبوب باشد که فرصت تماشای بازی تیم محبوب خود در شهرشان را پس از حدود 10 سال از دست داده‌اند. این، شاید حداقل تاوانی باشد که آن‌ها برای حمایت نکردن از صبا باید بدهند؛ البته بدون تردید آن‌ها هم برای حمایت نکردن از صبا در بازی‌های خانگی دلایل خود را دارند که چندان هم بیراه نیست.

صبا امروز شمایل یک تیم لیگ یکی را دارد. آن‌ها بسیاری از بازیکنان خود را از دست می‌دهند. تنها نگاهی گذرا به فهرست بازیکنان آزاد صبای قم در پایان فصل اخیر لیگ برتر نشان می‌دهد صبای قم برای حضور در لیگ یک تهی از بازیکن خواهد شد.

قاسم دهنوی، کیوان امرایی، منصور تنهایی، امید نظامی‌پور، میرهانی هاشمی، محمدباقر صادقی، حمیدرضا دیوسالار، میثم مجیدی، حنیف عمران‌زاده، محسن فروزان، احمد حسن‌زاده، مهرداد بایرامی، داود بهادری، امید جهانبخش و محمدرضا قدرتی‌پور (بزرگسال)، محسن کرمی و مسعود کیامرثی (زیر ۲۳ سال) بازیکنانی هستند که همگی می‌توانند به سادگی با هر تیمی که مایل باشند قرارداد ببندند. بدون تردید بازیکنانی چون میثم مجیدی، محسن فروزان و امید جهانبخش حاضر به بازی در لیگ یک و صبا نیستند و بعید است تعداد بازیکنان باقی‌مانده از این فهرست در صبای 96 و لیگ یکی به بیش از 3 یا 4 بازیکن برسد.

معنای این شرایط آن است که صبای 96 باید تیمی متکی بر تعدادی از بازیکنان بومی و جوان که البته توانمندی رقابت در لیگ یک را داشته باشند بسته شود و با تعدادی بازیکن غیربومی تقویت شود. فرآیندی که کارشناسان معتقد هستند می‌تواند به سود فوتبال قم باشد و بیشترین ثمر از اتفاق ناگوار سقوط صبا به لیگ یک را نصیب فوتبال قم کند.

وضعیت فعلی

صبای قم هنوز برای لیگ یک هیچ برنامه‌ای ندارد. پس از این که صبا از لیگ برتر سقوط کرد وضعیت آینده این تیم در دست متولی آن قرار گرفت. متولی صبا نیز کسی جز استانداری قم نیست و تلاقی این وضعیت با انتخابات ریاست جمهوری سبب شد همه چیز در مورد باشگاه صبا به دلیل درگیربودن استانداری قم با انتخابات به پس از این رویداد ملی موکول شود. با توجه به این که تغییرها در استانداری‌ها به تغییر در دولت وابسته است توقف تصمیم‌گیری در قبال آینده صبا کاملاً بدیهی بود و اکنون که انتخابات سپری شده استانداری قم باید در اسرع وقت تکلیف آینده صبای قم را روشن کند.

واگذاری صبای قم به بخش خصوصی احتمالاً بهترین راه و روشی میانبر برای پایان دادن به همه نگرانی‌های استانداری قم و اهالی ورزش استان به وضعیت صباست.

روندی که 3 سال پیش از آن سخن به میان آورده شد اما هر بار با مشکلاتی بر سر راه خصوصی‌سازی، این بار به مقصد نرسید و این موضوع که بالاخره این هدف در ماه‌های آینده محقق می‌شود یا خیر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در صورتی که صبا باز هم به بخش خصوصی واگذار نشود همچنان بار مالی آن بر دوش استانداری قم خواهد ماند.

این که تصور کنیم لیگ دسته اول هزینه‌های کمتری نسبت به لیگ برتر دارد کاملاً اشتباه است. گرچه مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان در لیگ یک پایین‌تر است و باشگاه در این زمینه مخارج کمتری دارد اما لیگ یک، لیگی با 18 تیم یعنی 2 تیم بیشتر از لیگ برتر است که تیم‌های مختلف با پراکندگی جغرافیایی مختلف در آن حضور دارند و مخارج صبا در زمینه سفر و برگزاری مسابقه‌ها حتی از لیگ برتر هم بیشتر است و به طور کلی نمی‌توان انتظار داشت برای مثال بودجه صبا در لیگ یک نسبت به لیگ برتر یک پنجم شود مگر این که صبا به سمت استخدام بازیکنان و مربیان بسیار ارزان قیمت یا رایگان برود که می‌خواهند در لیگ یک حاضر باشند و دستمزد برای آن‌ها اهمیتی نداشته باشد.

وضعیت تیم فوتبال نفت تهران و نامشخص بودن مالکیت این تیم کار را به جایی رساند که یکی از مسئولان در گفت‌وگو با برنامه 90 اعلام کرد اگر مشکلات نفت تهران برای حضور در لیگ برتر رفع نشود این باشگاه از لیگ برتر به دسته یک سقوط می‌کند و تیم صبای قم جای این تیم را در لیگ برتر می‌گیرد. اتفاقی که بیشتر به یک شوخی می‌ماند و بعید است مسئولان و مالک این باشگاه در هر صورت اجازه دهند کار به جایی برسد که تیمشان که قهرمان جام حذفی هم شده هم‌زمان در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ حضور پیدا کند.

صبا نیز که پس از دنبال کردن شکایت از داور و اتفاق‌های هفته‌های پایانی لیگ برتر به مراجع مختلف، به دنبال روزنه‌هایی برای بازگشت به لیگ برتر بود باید به جای توجه به این گمانه‌زنی‌ها به دنبال تقویت تیمی در قواره لیگ یک باشد و خود را مهیای حضور در مسابقه‌های بازاری کند.

بازیکنان بومی چقدر شانس دارند؟

صبا در لیگ برتر 95 از وجود سیدمهدی حسینی، بازیکن جوان و خوش‌فکر فوتبال قم، در ترکیب اصلی خود بهره می‌برد. اگرچه حسینی هنوز با صبا قرارداد دارد، بعید نیست با توجه به سن و سال مناسبش و نمایشی که در لیگ برتر داشت به تیم دیگری برود. وضعیت آینده داوود بهادری و محسن کرمی دیگر قمی‌های صبای 95 نیز نامشخص است و آن‌ها آزاد هستند اما اگر تیمی آن‌ها را نخواهد بعید نیست آن‌ها را باز هم در ترکیب صبا ببینیم. 

اما در جمع بازیکنان بومی فوتبال قم و شاغل در خارج از استان قم، علی استواری با شهرداری تبریز از لیگ 2 به لیگ یک صعود کرده و با توجه به عملکرد جالب توجه استواری، تیم تبریزی خواهان تمدید قرارداد استواری است؛ به همین دلیل بعید است استواری قید پیشنهاد تیمی را بزند که در آن جا افتاده و هواخواه دارد، و به صبایی بیاید که هنوز وضعیت مدیریتی و مالی مشخصی ندارد. حمیدرضا پاکیزه دیگر بازیکن قمی شاغل در لیگ 2 و تیم بادران نوین تهران است که وی هم با وجود این که در میانه فصل به این تیم پیوست اما نقش عمده‌ای در بازگشت این تیم به کورس داشت. پاکیزه نیز احتمالاً مشتریانی دارد اما احتمال پیوستن وی به صبا در صورتی که صبا وی را بخواهد کم نیست و پاکیزه علاقه‌مند به بازگشت به قم و بازی برای صباست. 

در بین بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال استان قم نیز، چند بازیکن در ترکیب تیم‌های برتر فوتبال قم شامل پناه آفرین، سفیر وحدت، هما و آبادگران هستند که ممکن است در صورت رسیدن به سطح آمادگی ایده‌آل بتوانند صبا را در لیگ یک همراهی کنند. افراد جوانی که انگیزه آن‌ها می‌تواند چراغ راه صبا در فصل دشوار پیش رو باشد.

صبا در نخستین حضور خود در لیگ یک به صورت منطقی نمی‌تواند به دنبال بازگشت سریع به لیگ برتر باشد مگر این که از نظر مالی و مدیریتی اتفاقی شبیه به معجزه در هفته‌های آینده رخ دهد. در صورت ادامه همین شرایط صبا باید به دنبال تشکیل تیمی در قواره بقا در لیگ یک باشد و سپس با کسب تجربه حضور در لیگ یک، نیم‌نگاهی به صعود به لیگ برتر داشته باشد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار